Om nallis hus är byggt 1959 och det står en oljepanna i huset från början, då är vattenburna värmesystemet dimensionerat för en oljepannas höga framledningstemperatur. Vedpanna ger samma höga framledningstemperatur som oljepanna. Men inte dimensionerade för modern luft-vatten-värmepump. De var inte ens uppfunna då. Nallis verkar ha radiatorer av äldre typ (från 1959?)
Huset verkar sakna bra värmeisolering. Betongväggar, det låter kallt.
När ni kommer hem från jobbet då är det iskallt i huset. Det verkar inte vara mycket komfort med det.
Att jobba som eldare flera timmar per dag till dålig lön eller ingen alls.

Det bästa är väl om du kontaktar ett par värmeteknikfirmor som kommer på besök och lämnar dig kostnadsförslag. Då ser de skicket på huset och vad som kan behövas göras.
 
Redigerat:
När huset byggdes 1959 är det troligt att det var en kombinerad olje- och vedpanna. Värmesystemet i huset är då relativt väl dimensionerat för att ge bra med värme även vid varierande temperatur från vedeldningen.
 
A Arnodt skrev:
Om nallis hus är byggt 1959 och det står en oljepanna i huset från början, då är vattenburna värmesystemet dimensionerat för en oljepannas höga framledningstemperatur. Vedpanna ger samma höga framledningstemperatur som oljepanna. Nallis verkar ha dåligt med radiatorer, är det bara 2 st?
Oljepannan står i källaren sägs det. Jag har aldrig tittat på den. Jag vet inte alls hur det funkar. Men kanske bara att oljan fyllts på där och sen har det gått till pannan i pannrummet?!
Nä vi har tror jag om jag räknat rätt 11 element. Sånna som ser ut som dragspel.

Men ett är ett sånt platt för det har de nog bytt.
Sen satte vi ett nytt i garaget som nu används som rum. Men där inne och i den delen som bara är betonghus (garagerummet, pannrum, Hall och tvättstuga) där blir aldrig jättevarmt. Det är på den delen av huset skorstenen sitter. Så den går inte genom vinden.
 
sunnis sunnis skrev:
Något vidare självdrag har du inte längre men det kanske inte riktigt märks ändå. Din vind kanske klarar sig utmärkt trots att den är lite kallare i genomsnitt över året, eller så trivseleldar du ibland.

Men påstående är ju fortfarande helt riktiga och något man behöver ta i bejakande. Ventilationen kan man lösa för några tusenlappar med en enkel fläk på avluften och kanske någon ny friskluftsventil. Vinden kan ju behöva inspekteras någon gång per år så det inte börjar mögla, då kan man behöva installera lämplig lösning.
Jo då, har självdrag som funkar. Jag har nog 7-8 ventilationspipor i skorstenen och spaltventiler över din flesta fönstren så det suger ut helt ok. Vinden har jag nog inte varit upp på på 10 år. Men varför skulle det börja mögla där helt plötsligt? Då behöver rejält med fukt tillföras.
 
N Nallis skrev:
Oljepannan står i källaren sägs det. Jag har aldrig tittat på den. Jag vet inte alls hur det funkar. Men kanske bara att oljan fyllts på där och sen har det gått till pannan i pannrummet?!
Nä vi har tror jag om jag räknat rätt 11 element. Sånna som ser ut som dragspel.

Men ett är ett sånt platt för det har de nog bytt.
Sen satte vi ett nytt i garaget som nu används som rum. Men där inne och i den delen som bara är betonghus (garagerummet, pannrum, Hall och tvättstuga) där blir aldrig jättevarmt. Det är på den delen av huset skorstenen sitter. Så den går inte genom vinden.
Har du 11 sådana gamla Radiatorer
En vit klassisk ribbad radiator för vägmontering med lämplighet för lågtemperatur värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

då har du troligen goda förutsättningar för att installera en värmepump som kan köras på låg framledningstemperatur.
 
Jag förstår inte det här med framledningstemperatur. Vad skillnaden blir mot olja/ved?
Blir det dyrt att värma el blir det inte varmt?

Det sitter även en elpatron el vad det heter på pannan. Den körde vi någon månad när vi flyttade in, innan vi började elda. Nu har den lagt av verkar det som. Lyckas inte starta den. Hade velat det eftersom pannrummet blir rökfyllt när vi eldar, får ha dörren på vid gavel.

Jag är hemma om dagarna men ja på morgnarna om det är jättekallt ute kan det vara 15 grader. Vi har som sagt inga tankar heller. Nu eldade vi igår på morgonen, fyllde pannan kl 9.då var det ändå 20,5 grader imorse. Inte så kallt ute ännu.
 
Skillnaden är att en Värmepump inte är gjord för att skicka ut 80 grader varmt vatten till elementen. Ju lägre temperatur den skickar ut desto högre verkningsgrad i värmepumpen och med det lägre strömförbrukning.
För att kunna fungera med lägre temperaturer till elementen så behövs större area på elementen för att orka värma huset. Men du verkar ha gott om element så troligen inget problem över huvud taget.
Kontakta en Värmepumpsinstallatör så kan dom kolla. Jag har 12 element i mitt hus från 1947 som är ca 190m2 och som värms med värmepump. Fungerar perfekt. Och det har inte möglat på vinden och självdragsventilationen fungerar som den skall.
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
sunnis
GoC GoC skrev:
Jo då, har självdrag som funkar. Jag har nog 7-8 ventilationspipor i skorstenen och spaltventiler över din flesta fönstren så det suger ut helt ok. Vinden har jag nog inte varit upp på på 10 år. Men varför skulle det börja mögla där helt plötsligt? Då behöver rejält med fukt tillföras.
Ja de flesta frågar nog sig varför vinden plötsligt har börjat mögla om de råkar ut för det :crysmile:

Låter som du har ordentligt med ventiler (y) funkar säkert helt OK och din vind är säkert superfräsch, brukar vara så om ventilationen är bra.
 
Nu haar jag kollat på mina element och fotat.
Jag har 7 sånna här Gammaldags vit radiator med termostatventil mot en ljus väggbeklädnad, som del av diskussion om element i betonghus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 sånna Ett fotografi av ett vitt element framför ljusa betongväggar inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1sånhär Radiator med termostat och anslutna kopparledningar mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är mina tjocka betongväggar. Så är som sagt lilla delen av huset. En tjock betongvägg i ett hörn av ett hus med synlig textur och vit målarfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur varmt vatten kör ni ut i elementen när det är som kallast ute?
Har ni shuntautomatik? Hur är den inställd i så fall?
 
Jag har knappt inga ventiler i ena delen av huset. Jättekonstigt. Bara en köksfläkt i köket som går att starta om man lagar mat.
Sen sitter det ett hål i ett badrumsskåp. Den går nog I taket ut i betongdelen till skorstenen.
I "garaget" finns en tilluft och kanske den med galler är frånluft, sotaren gissade på det. Sitter en frånluft ovanför pannan och en i tvättstugan, där finns även en tilluft,el friskluft om ni hellre kallar det det.
 
useless useless skrev:
Hur varmt vatten kör ni ut i elementen när det är som kallast ute?
Har ni shuntautomatik? Hur är den inställd i så fall?
Jag vet knappt vad du frågar haha
Jag har en cirkulationspump. Jag sätter på strömmen när vi eldar. Står 33 på den när jag startar den.
På pannan finns en termometer och jag sätter på pumpen när jag börjar elda, då är vattnet kanske 10 grader, sen stiger termometern upp mot 80 grader som varmast.
 
På sommaren sätter jag inte på cirkulationspumpen då eldar jag bara tills vattnet i pannan är 90 grader så vi får lite varmvatten.
Alltså alltid samma temperatur om jag sätter på pumpen.
 
Ser ut som rejäla radiatorer. Sedan kan man mäta storleken på radiatorerna, titta i DT30-tabeller från tillverkarna för att se värmeeffekten och jämföra med rummets storlek för att avgöra mer exakt hur bra de passar.

Betong är starkt men leder tyvärr bort värmen snabbt om det inte är isolerat. När man gör om dräneringen runt huset ska man givetvis passa på att isolera utsidan av källaren med isodrän/pordrän eller motsvarande. Kan göra ett par grader för innetemperaturen.
 
Nallis, kontakta värmeteknikföretag som kommer ut till er och tittar och lämnar kostnadsförslag. Då få du allt förklarat, muntligen. Som man förstå troligen skulle tjäna dig bäst. Jobbar du hemmifrån är du ju också tillgänglig när värmeteknikern kommer på dagtid annars är ju det ett problem att ta ledigt från jobbet och bege sig hem.
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.