Hej!

Jag har tänkt renovera hallen (ta bort tapet, spackla, måla om väggarna) och sedan är min tanke att strunta i dörrfoder. Är det någon som har förslag på hur man gör en snygg övergång mellan vägg och dörrkarm?
Utgångsläget är att dörrkarmen redan är på plats och är jämn med väggen, se bild nedan (1)

Jag har även tänkt att ta bort dörrfodret helt på två ställen där vi inte har kvar dörrarna. Har någon förslag på vad jag skall använda för material och hur man gör en snygg övergång där, så att det t.ex. inte spricker i hörnen?
Jag har funderat på att stätta mdf där dörrkarmen har suttit och sedan sätta väv och spackla innan målning?
Se bild nedan (2)

Tack på förhand!
 
Ser inga bilder.. men vad är det för väggar du har?
 
  • Gilla
Attar87
  • Laddar…
Vy genom en dörröppning av ett kök med gipsväggar, trägolv och hängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörröppning utan dörr visar ett sovrum med gipsväggar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en dörrkarm där gipsväggen möter med synliga skarvar och spik samt ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, nu har jag lagt till bilder igen. Hoppas du kan se dem.
Det är gipsväggar
 
Redigerat:
Varför inte bara använda dörrfoder mellan vägg och karm?

Angående andra punkten där du vill ta bort dörrkarm.

Där hade jag satt in en bit gipsskiva där karmen varit, slängt på ett hörnskydd på ytterhörnen och sedan spacklat.
Liknande denna: https://www.byggmax.se/hörnskydd-p2...V4KfdZR_qDf3dl2KVEbXlHg_lQW29e3hoCVLIQAvD_BwE

Spackla brett ut på väggen så blir ”nivåskillnaden” inte så uppenbar.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Jag är tyvärr inte så bekant med alla uttryck men om jag har förstått det rätt är dörrfoder som en list runt dörren? och det är det jag vill komma ifrån om det går. Skulle helst vilja fylla springan och spackla över innan målningen så att man får en illusion att väggen går hela vägen till själva dörren.

Tack så jättemycket för ditt andra tips. Låter som en bra idé!
 
Tror tyvärr att det kommer spricka. Blir svårt att ”foga” ihop gips och trä på ett snyggt och hållbart sätt.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
surris
Det där kommer aldrig bli bra utan foder...inte snyggt heller i min värld när du har en dörrkarm.
Om det ska bli snyggt och ordentligt får du riva bort dörrkarmen och antingen gipsa och köra hörnskydd som du spacklar och målar ihop med väggen eller smygar som du sticker ut 5mm och spacklar snyggt emot.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
surris
Såhär
 
  • Interiör med belysning vid fönster och mörkgröna fåtöljer, skymning utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Jag ska säga att jag är verkligen för udda och bra lösningar men att inte använda sig utav foder runt fönster dörrar mm blir nog aldrig riktigt bra.
Om man då inte gör som ovanstående person gjort (y)
 
Ta bort karmen och gipsa in allt. Sen spacklar du in stålkanter i hörnen och målar
 
Tack! Verkar vara gips och hörnskydd som gäller på de ställen där jag inte ska ha någon dörr.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
P picbpa skrev:
Det finns redan en lösning som hos denna tillverkare kallas för I-karm. Snyggt och avskalat.

[länk]

här är ritningar

[länk]
nån som provat denna lösning? Tror jag fick en prisoffert på karmen+dörren+ nån tillägg inkl. Moms strax under 10tkr. Känns lite overkill för en innerdörr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.