GoC GoC skrev:
Oj, det var nytt.
Mitt gamla hus som eldades med olja och har självdrag har inte drabbats av någon av dina profetior på dom 25 år jag haft värmepump.
Jag blir helt förvirrad jobbigt när man själv inte har kunskap och alla säger olika.
 
Regn och snö som rinner på och i skorstenen kan orsaka att fogar och bitar lossnar genom t.ex. frostsprängning. Gammalt sot och regnvatten bildar svavelsyra om jag minns rätt. Prata med en plåtslagare och be om kostnadsförslag. I källaren där vedpannan stått brukar man sätta en ny vattenburen radiator som ger viss grundvärme för att kompensera för att man inte eldar där längre. Vinden kan man kolla varje år, väldigt sällan det blir några nya problem. Kan vara att isoleringen ligger fel redan nu och täpper till ventilationen vid takfoten så det kan bli svarta fläckar där på undertaket men det är enkelt att fixa.
 
Nallis,

Er hus är byggt 1959 säger du. Hur många våningsplan och bostadsyta?
Hur är det med värmeisolering i väggar golv och tak? Kanske har det tilläggsisolerat sedan 1959, det är ju 50 år sedan. På den tiden var olja billigt och oljepanna var det som installerades. Värmeisolering hade man inte så mycket då.

Att ha en kakelugn och tända trivselbrasa är trevligt, men att ha vedeldning som enda värmekälla i ett hus, kan inte vara så bekvämt och trevligt, svarar inte upp mot nutidens komfortkrav, ett ständigt passande. Även om billigt tröttnar nog de flesta efter ett tag.

Nallis, att tänka på är också att era befintliga vattenradiatorer, ni har väl vattenburen värme, de har nu vedeldningens heta framledningstemperatur på uppåt 75 oC. En luft-vatten-värmepump ger inga 75 oC framledningetemperatur, kanske bara 45 oC. (Kanske den som har luft-vattenvärmepump kan uttala sig?)
Det innebär att de befintliga radiatorerna kanske inte kommer att räcka till utan behöver kompletteras eller bytas ut mot sådana som kan avge den värmeeffekt ni behöver kallaste dagen på året för att hålla komfortabel värme i huset. Alternativet, är att frysa den veckan, i februari oftast.
 
Redigerat:
Det är två hus som är ihopsatta. I det stora är det två våningar och så en liten källare under. Ingen källare att bo i el som går att vara i. Jag går inte ens ner där.

Den andra delen består av hall, pannrum, tvättstuga och garage. Garagedörrarna är igensatta så det används som rum nu.
Där är bara betongväggar, tjocka.
Där är alltid mycket kallare. Golvet blir oftast inte varmare än max 17-18 såhär när det är kallt.
Jag tror inte huset är tilläggsisolerat. Det är trähus.
Byter vi så blir det väl ingen skillnad i källaren för där är ju ingen värme idag.
Men kanske på vinden då om skorstenen inte används.

Vi har sånna gamla tjocka element, förutom två.
Vi har inga acktankar. Så eldar vi blir det varmt en stund sen sjunker det. Så på morgnarna på vintern kan det vara 15 grader. Så väldigt ojämn temp.

Så hade ju varit trevligt med lite jämnare.
Jag kan inget om framledningstemperatur, får läsa på.
 
J Josth skrev:
Regn och snö som rinner på och i skorstenen kan orsaka att fogar och bitar lossnar genom t.ex. frostsprängning. Gammalt sot och regnvatten bildar svavelsyra om jag minns rätt. Prata med en plåtslagare och be om kostnadsförslag. I källaren där vedpannan stått brukar man sätta en ny vattenburen radiator som ger viss grundvärme för att kompensera för att man inte eldar där längre. Vinden kan man kolla varje år, väldigt sällan det blir några nya problem. Kan vara att isoleringen ligger fel redan nu och täpper till ventilationen vid takfoten så det kan bli svarta fläckar där på undertaket men det är enkelt att fixa.
Läste om huv och många skorstensnissar menade att det var sämre. Risk för soteld och sämre drag, att röken går ner.
Ännu mer förvirrad nu.
 
Ja om man hela tiden eldar i skorstenen så den är varm klarar den sig bättre, men man bör låta någon provtrycka den efter så många år. Har själv sett hur rökigt det kan bli inne på vinden från en skorsten murad 1954, eldfarligt. En huv skyddar bra, särskilt när man inte eldar eller eldar sällan.

Vissa nya luftvattenvärmepumpar klarar upp till 65 grader framledningstemperatur, men verkningsgraden sjunker då på en värmepump så det är bra om man klarar sig med 55 grader när det är som kallast på vintern (DVUT -14,3 grader). Eftersom ni har vedpanna bör värmesystemet i huset vara tämligen väl dimensionerat och även passa med värmepump. Kan vara värre om man har en ren oljepanna, elpanna eller gaspanna. Fantastiskt att ni klarat er utan ackumulatortankar, men det hade nog sparat en del ved om det hade funnits.
 
N Nallis skrev:
Läste om huv och många skorstensnissar menade att det var sämre. Risk för soteld och sämre drag, att röken går ner.
Ännu mer förvirrad nu.
Sa du att du skulle sluta elda? Såklart det blir problem med en huv över om man ska elda. :D
 
Huven har två stora öppningar i motsatta väderstreck så det går utmärkt att elda när man vill.
 
J Josth skrev:
Ja om man hela tiden eldar i skorstenen så den är varm klarar den sig bättre, men man bör låta någon provtrycka den efter så många år. Har själv sett hur rökigt det kan bli inne på vinden från en skorsten murad 1954, eldfarligt. En huv skyddar bra, särskilt när man inte eldar eller eldar sällan.

Vissa nya luftvattenvärmepumpar klarar upp till 65 grader framledningstemperatur, men verkningsgraden sjunker då på en värmepump så det är bra om man klarar sig med 55 grader när det är som kallast på vintern (DVUT -14,3 grader). Eftersom ni har vedpanna bör värmesystemet i huset vara tämligen väl dimensionerat och även passa med värmepump. Kan vara värre om man har en ren oljepanna, elpanna eller gaspanna. Fantastiskt att ni klarat er utan ackumulatortankar, men det hade nog sparat en del ved om det hade funnits.
Jag tror att de fixade skorstenen ett tag innan vi flyttade in. För d innan oss ville elda med ved och inte ha olja. Så borde vara 8-9 år sen.

Hur ofta ska man provtrycka och vem gör det? Har haft sån nisse som skriver brandskyddskontroll han har inte klagat på nåt.

På sommaren eldar vi bara ibland för annars har vi inte varmvatten. Nu när det blir kallt 1-2 gånger per dag. Riktigt kallt så håller vi ibland igång den hela dagen el eldar morgon och kväll.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Sa du att du skulle sluta elda? Såklart det blir problem med en huv över om man ska elda. :D
Jag har inte sagt att jag ska sluta elda. Jag har inte bestämt om vi ska satsa på lvvp el ny panna och tankar.
Vet ju inte varför det helt plötsligt luktar äckligt och blir helt rökigt. Tänk om ny panna inte ens hjälper.
Ibland ångrar jag att vi sålde radhuset och flyttade till landet, då slapp man alla bekymmer.
 
Jag kör med luft vatten, nibe f2120 och vmm320.. Ligger på cirka 13 500 kw helår.
Värmer upp 230 kvm.. 115+115 källare.. Hus från - 7
Mellansverige.
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Om jag tar hit någon kan de avgöra då om lvvp funkar i mitt hus?
Om det kommer bli dåligt för vinden, om mina element funkar, osv osv?

För jag vill ju inte att det blir fukt, el att det blir iskallt för framledningstemperatur inte funkar el andra problem.

Ställer man innetemp på pumpen el gör man det på elementen?

För vi har inga såna nya termostater på elementen, vi har gamla vred och dem kan man inte röra för då läcker det :crysmile:
 
Fast nu kom jag på. Blir ju ingen skillnad på vinden. Skorstenen sitter ju i andra delen. Den går inte genom vinden.
 
sunnis
GoC GoC skrev:
Oj, det var nytt.
Mitt gamla hus som eldades med olja och har självdrag har inte drabbats av någon av dina profetior på dom 25 år jag haft värmepump.
Något vidare självdrag har du inte längre men det kanske inte riktigt märks ändå. Din vind kanske klarar sig utmärkt trots att den är lite kallare i genomsnitt över året, eller så trivseleldar du ibland.

Men påstående är ju fortfarande helt riktiga och något man behöver ta i bejakande. Ventilationen kan man lösa för några tusenlappar med en enkel fläk på avluften och kanske någon ny friskluftsventil. Vinden kan ju behöva inspekteras någon gång per år så det inte börjar mögla, då kan man behöva installera lämplig lösning.
 
Om de fixade skorstenen då för 8-9 år sedan för att kunna elda med ved så gjorde de säkert en provtryckning. Man kan prata med en erfaren sotare om vad han tycker om skorstenen, särskilt om ni har mycket röklukt trots att ni eldar med torr och bra ved.

En värmefirma kan se om värmesystemet verkar passa ihop med värmepump. Finns dock de som bara vill sälja till lägsta priset så det är bäst att prata med några olika och välja den som verkar uppriktig och pålitlig.

Gamla vred som kan läcka kan också ställa till ganska stor fuktskada och bör bytas snarast till nya ventiler som kan ha både handvred och termostater.

Har man värmepump så ska den styra temperaturen i huset. Termostater ska stå helt öppna förutom kanske i sovrum där man vill ha lite svalare. Med moderna ventiler på radiatorerna kan man justera förinställningen så det blir lagom värmeflöde för varje radiator och rum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.