Bowser
Har en lampa som inköptes 2009 som är dubbelisolerad enligt märkning. Nu har den inbyggda dimmern slutat dimmra varvid jag tog ner lampan och titta in i den.

Vad jag förstått så menas ju dubbelisolerad att det ska finnas två skyddsbarriärer för att förhindra att nånting blir strömförande.
I denna lampan så är alla gjorda skarvar dubbelisolerade, medans det går enkelisolerade trådar mellan varje punkt. Höljet på lampan är av plåt och höljet har kontinuitet mellan insidan och utsidan, alltså skulle ju denna lampa bli strömförande vid ett isolationsfel i en av trådarna ju.
Lampan är 230v in och ut.

Titta gärna på bilden och säg vad ni tycker, eller har jag tolkat termen fel.
Har tagit ut allt ur lampan för att visa en tydligare översikt men allt detta är inknölat i dosan vid montage.

Edit: vet inte om det är mitt instrument som strular, men nu får jag faktiskt inte kontinuitet mellan höljena längre, dock vid muttern. Är det nån lack på såna här konstruktioner eller liknande?
 
  • En hand håller en isärmonterad lampa med synliga enkel- och dubbelisolerade kablar och en inbyggd dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bowser
Okej... Har skrapat lite med proberna på höljet och får då kontakt..
Räcker det med såpass lite lack eller liknande för att kalla det för skyddsbarriär?
 
E
Det kom aldrig med någon bild på hur det ser ut inne i lampan. Lack är inte ett isolerande skikt
 
Bowser
E Emil_K skrev:
Det kom aldrig med någon bild på hur det ser ut inne i lampan. Lack är inte ett isolerande skikt
Fixat... råkade radera den när jag redigerade mitt inlägg
 
Jag har svårt att tänka mig att de ledare vi ser på bild skulle vara mantlade enledarkablar, så du har troligen rätt att denna lampa är inte dubbelisolerad. Om den fortfarande säljs kanske du kan få ESV att intressera sig för den.
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Bowser
Nu blev jag nyfiken, lampan ska ändå bytas ut till annan så jag klippte helt enkelt upp trådarna i lampan.
Från stickkontakten in genom höljet fram till första skarvpunkten har de dragit på krympslang, så då är den väl dubbelisolerad.
 
  • Hand som håller elektriska ledningar med krympslang för att visa dubbelisolering vid en skarvpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bowser
Sen de lite grövre trådarna ser ut så här.. jämfört med de tunnare trådarna.. ser ut att vara samma diameter invändigt men betydligt mer isolering på den grövre tråden.
Den grövre borde ju då vara dubbelisolerad.
 
  • Två avskalade elektriska ledningar; en tunnare med mindre isolering och en grövre med tjock isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller jämförelse av eltrådar med olika isoleringstjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bowser
Så då är alltså enligt mitt tycke de mindre trådarna ej dubbelisolerade.
När allt är ihoppkopplat och lampan igång går det 230v i de mindre trådarna, dessa får sen ett till hölje över sig när de går fram till lampsockeln.. Men cirka 5-6cm ligger utan extra skydd inne i plåtdosan.
Detta kan ju alltså inte vara ok eller hur?
 
  • Mätning av spänning på eltrådar med multimeter som visar 231.6V, trådar ligger delvis utan skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blev det lite svårt att avgöra. Krympslang kanske man kan betrakta som ett godkänt lager isolering. Och de ledare du visar nu skulle kunna anses vara dubbelisolerade. Det finns inga mått på hur tjock en isolering ska vara (jo, standarden har minimimått för t.ex PVC för specifika kablar) utan det provas fram. Olika isolermatierial tål olika hög spänning, vilket tydligen är svårt att beräkna, så det finns inga universiella mått på godkänd tjocklek. Man provar därför kabeln utifrån den spänning den ska tåla. Så vårt hopp ligger här i att det går att se en märkning på dessa ledare/kablar. Detta gäller även krympslangen.
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Bowser
Tack bo för att du hjälper till.
Har krånglat runt nu med kameran och försökt fota den minimala text som står på krympslangen och den tunna ledaren (ev kabel).
Jag blir inte riktigt klok på texten men den kanske förstås bättre av någon som vet vad dom tittar på:)
 
  • En blå kabel med text tryckt på ytan ligger mot en glittrande bakgrund med två små vita objekt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Någons hand håller en tunn blå elektrisk kabel eller ledare med text tryckt på isoleringen mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en persons fingrar som håller en tunn kabel med text på krympslangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en brun kabel med text och en blå ledare fäst vid en metallkomponent, mot grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en krympslang och tunn ledning med text nära kameran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en svart elektrisk ledare med suddig text på krympslangen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte tyda detta. Bokstäverna efter VDE skulle kunna säga något men jag ser inte vad det står. Jag ser i alla fall 500 V på en av ledarna vilket antyder att den har lite kraftigare isolering. Man måste ju samtidigt anta att lampan är korrekt konstruerad. Vid typprovning mäter man som sagt inte tjockleken på isoleringen eller studerar hur den är uppbyggd utan man provar lampan med en provspänning som den ska motstå utan överslag. Krympslang brukar anges med en dielektrisk styrka på typ 10 kV per mm. Om du nu ska bygga om lampan är det ju inte fel med extra krympslang över misstänka ledare !
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Bowser
Ja det va i minsta laget att utläsa..
Ja nej lampan ska ju slängas ändå, va mest bara lite nyfiken på hur dessa märkningar kommer till då det vid första ögonkastet såg misstänkt ut, samt att den minimala kabelns (hmm) isolering känns märkbart tunnare än vanlig fk.
Men absolut, man får ju hoppas att de som konstruerat dessa gör rätt fastän det för en lekman som jag kan tyckas i gränslandet.

Men tack för att du tagit dig tid och besvarat mina frågor, jag går härifrån med mer kunskap(y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.