Hej,

Vi har fått en skada över två golvbrädor mitt i golvet, 2 års gammalt ek-lamellparkett (klickgolv). Vad skulle ni föredra, byta ut de två brädorna eller slipa om hela golvet?

Är osäker på riskerna med att såga upp och byta ut brädor mitt i.

Tacksam för svar!
 
Först pröva att slipa bara det skadade området
Andra är väl att plock isär golvet och lägga två nya bräder.
 
Det har vi gjort, och efter det betsat och slipat/lackat de två brädorna för att själva märket inte skulle bli så synbart. Det ser ok ut, men jag stör mig på att dessa två brädor är lite lenare/renare än övrigt golv.

Kruxet med att plocka isär är att brädorna bredvid de skadade ligger under en köksö.
 
J Jhnaa skrev:
Det har vi gjort, och efter det betsat och slipat/lackat de två brädorna för att själva märket inte skulle bli så synbart. Det ser ok ut, men jag stör mig på att dessa två brädor är lite lenare/renare än övrigt golv.
Lägg en snygg persisk matta över skadan.
 
GoC GoC skrev:
Lägg en snygg persisk matta över skadan.
Det är inget alternativ.
 
J Jhnaa skrev:
Det är inget alternativ.
Då lär du få slipa hela golvet. Byter du ett par brädor så lär dom vara i bättre status än dom två år gamla.
Alternativet är ju att plocka isär golvet och flytta dom nylackade bräderna till där dom är mindre synliga. Under en soffa eller annan större möbel.
 
GoC GoC skrev:
Då lär du få slipa hela golvet. Byter du ett par brädor så lär dom vara i bättre status än dom två år gamla.
Alternativet är ju att plocka isär golvet och flytta dom nylackade bräderna till där domen mindre synliga. Under en soffa eller annan större möbel.
Det är ingen skillnad mellan de nya brädorna och de 2 år gamla, men problemet är väl att det inte går att klicka upp fram till skadan och kunna byta ut de skadade brädorna om brädorna bredvid ligger under en köksö och därmed sitter fast?
 
Det beror väl på hur dom ligger och hur klickfogen är konstruerad.
Men i ett kök så lär dom väl oavsett bli jämnslitna om en stund.
Så bästa är väl att inte göra något då det bara verkar var ytstrukturen som du retar dig på.
 
GoC GoC skrev:
Det beror väl på hur dom ligger och hur klickfogen är konstruerad.
Men i ett kök så lär dom väl oavsett bli jämnslitna om en stund.
Så bästa är väl att inte göra något då det bara verkar var ytstrukturen som du retar dig på.
De med kryss över är de jag vill byta ut och den pilen pekar på sitter fast under köksön.
 
  • Golvplankor med kryss och en pil pekar på plankan under köksön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt beroende av åt vilket håll golvet är lagt och vilken typ av klickfog det är på kortsidan. Dvs är dom som är under köksön lagda före dom du vill byta ut så borde det gå att plocka isär golvet. Är dom lagda efter så låser kortsidan fast dom brädor du vill byta. Och då måste du ta bort köksön, eller kapa brädorna under den.
 
GoC GoC skrev:
Det är helt beroende av åt vilket håll golvet är lagt och vilken typ av klickfog det är på kortsidan. Dvs är dom som är under köksön lagda före dom du vill byta ut så borde det gå att plocka isär golvet. Är dom lagda efter så låser kortsidan fast dom brädor du vill byta. Och då måste du ta bort köksön, eller kapa brädorna under den.
En golvfirma kommer hit och tittar i veckan, men detta går väl inte att se veta innan de tagit upp en bräda? Jobbar du med golvläggning btw?

Jag tror att golvet är lagt nerifrån hörnet på bilden, dvs de som sitter fast under köksön borde vara lagda före de jag vill byta ut.

Men om vi säger att så inte är fallet och att köksön behöver flyttas (vilket jag är osäker på om det ens går), så kan det väl inte räcka att bara ta bort den brädan som sitter fast, för sen måste man väl ta bort nästa och nästa. Och längst ner som inte syns på bild ligger ju golvet under köksskåp, så golvet går ju oavsett inte att bryta upp hela vägen. Eller tänker jag fel?
 
Jobbar inte med golvläggning men har lagt massa klickgolv av olika slag.
Så jag vet hur hur dom fungerar.
 
GoC GoC skrev:
Jobbar inte med golvläggning men har lagt massa klickgolv av olika slag.
Så jag vet hur hur dom fungerar.
Härligt! Förstod du min fråga däruppe och vill du får du gärna svara? :)
 
Är dom under köksön lagda innan, dvs golvet är lagt från höger till vänster så borde det gå att plocka upp det. Från vänster till höger är nästan ogörligt då golvet måste plockas upp i omvänd ordning mot hur det lades
 
GoC GoC skrev:
Är dom under köksön lagda innan, dvs golvet är lagt från höger till vänster så borde det gå att plocka upp det. Från vänster till höger är nästan ogörligt då golvet måste plockas upp i omvänd ordning mot hur det lades
Nästan helt säker på att golvet är lagt nerifrån hörnet, dvs från vänster till höger. Och då hjälper det alltså inte oavsett om man kan ta bort köksön eller ej eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.