Fotografen Fotografen skrev:
Beror på vad man överrenskommit och skrivit i kontraktet. Normals är att det ska vara noggrannt städat och tomten avröjd.
Japp, om det står i avtalet. Men bara då kan man reklamera det. Att det hör till god hyfs att städa innan överlåtelsen, hör till rent traditionellt i sverige. Men inget man kan reklamera utan att det står i köpeavtalet.

Jag har använt det till min fördel som köpare ett par gånger. "Skit i städningen, sälj till mig, snabb affär, jag avsäger mig alla anspråk. Så fort jag har nyckeln så hör du aldrig från mig mer".

Om säljaren är erfaren (gått på någon 90-talist som köper för första gången och därför haft ett helvete vid tidigare affärer) förstår han/hon värdet av en sådan deal och går med på en snabbare/billigare affär.

Edit: Stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
I alla köpekontrakt jag hittills varit med om så har det funnits paragraf om utrymd och väl rengjord. Och sedan tror jag det finns praxis om vad som anses vara väl rengjord. Men visst står det inget om det i köpekontraktet så har man ju inget att kräva där.
 
  • Gilla
maglub
  • Laddar…
M
S seekoman skrev:
Kanske läge att klaga på flyttstädningen om det nu är stopp i avlopp. För det tror jag är lättare att få igenom. Men det kanske gått för lång tid.
Går det? Det har gått en månad kanske...
 
M
Nu till ditt avlopp - det som ligger dig i fatet är att det är enkelt att se att avloppsröret på filmen inte sluter tätt, vilket i sin tur gör att du borde undersökt noggrannare (luktade det inget i rummet?)
Om din besiktningsman inte anmärkt på nånting i badrummet öht är det märkligt. Ofta slänger de sig med uttryck som dåligt skick, teknisk livslängd, fördjupad undersökning etc. Hade du ingen genomgång av protokollet med besiktningsmannen?

Om man hittar ett dolt fel, är ersättningen kopplad till åldern på det skadade, och även till priset man betalat - är det ett badrum som är renoverat för 27 år sedan, lär ersättningen bli nära noll, eftersom ett badrum beräknas hålla 20-25 år. Här har du då anledningen till varför man ska göra en besiktning - så man får ett hum om vad som väntar.[/QUOTE]

Det luktade ingenting specifikt i huset alls, förutom lite gammal hund för de haft hund. Det ser tätt ut när det inte läcker tycker jag, sen jag postade på forumet har det inte läckt på en hel vecka så förstår inte riktigt vad som gör det, för om ni sett filmen så är det inte lite.


 
Tycker det verkar uppenbart att det är stopp i stammen, du är inte förbered med en avloppsrensare (sugklocka/spiral) kan ju vara så enkelt att det sitter en binda eller liknande i stammen, det bör väl finnas tillhands som husägare.

Ser inte kul ut med bajsvatten som rinner ut ur handfatsloppet :poop::thinking:
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
M
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Tycker det verkar uppenbart att det är stopp i stammen, du är inte förbered med en avloppsrensare (sugklocka/spiral) kan ju vara så enkelt att det sitter en binda eller liknande i stammen, det bör väl finnas tillhands som husägare.

Ser inte kul ut med bajsvatten som rinner ut ur handfatsloppet :poop::thinking:
Ska det rensas i handfatet eller toaletten? Det rinner bra i båda, inget stopp, läcker bara.
 
M MoveMe skrev:
Ska det rensas i handfatet eller toaletten? Det rinner bra i båda, inget stopp, läcker bara.
Rensa överallt, troligen läcker det pga att vattnet "slår back" mot det som är i stammen.
 
M MoveMe skrev:
Ska det rensas i handfatet eller toaletten? Det rinner bra i båda, inget stopp, läcker bara.
Ring en rörmockare!

Läcker bara? klart det är stopp, du spolar och överfyller systemet som pressar vatten till enklast läckande ställe vilket är ditt tvättställ och ja det är dina fekalier som rinner ut på golvet.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Systemet belastas kanske olika av dig och de gamla ägarna, de kanske 2 och du en hel familj på 5 som långduschar.
Tyckte jag läste tidigare att det inte alltid rann över, säger sig själv tycker jag.

Antingen är man hemmafixare eller så ringer man efter hjälp, dolda fel tror jag inte på i detta fall, tror det är enklare än så, har du inte kunskapen och fixa det själv så ring efter hjälp.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Ska det rensas i handfatet eller toaletten? Det rinner bra i båda, inget stopp, läcker bara.
Både handfat och toalettstol går till ett gemensamt rör som leder avloppsvattnet vidare någonstans.
Det är detta rör det är nästan stopp i. Så när du spolar i toalettstolen så blir detta rör helt fyllt med vatten och det pressar ut i skarvar. Det är mycket möjligt att det pressar ut även på andra ställen där du inte ser.

Om vattnet får rinna ut fritt så läcker det inte ur det där vita handfatsröret som du filmar.
Problemet är alltså i första hand inte att handfatsröret är otätt utan att där är stopp längre ner i systemet.

"Rinner bra" gör det ju tills det blir fyllt fram till stoppet.
 
D
Hur länge har huset stått tomt mellan förra ägarna flyttade ut och du upptäckte stoppet? Ett hus som står tomt ett tag kan få stopp i avloppet, något som inte hade hänt om det använts. Exempelvis kan det i vanliga fall ligga lite rester (avföring, toapapper, m.m.) kvar i röret, men som är fuktigt och spolas undan nästa gång avloppet används. Om avloppet däremot står torrt en längre tid kan geggan stelna och skapa ett stopp. Det innebär inte att föregående ägarna ljuger om att avloppet funkade bra, d hade helt enkelt inte felet.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.