M
Fotografen Fotografen skrev:
Ja det är ju stopp i stammen som går från badrummet. Ring en spolfirma.
Sen behöver det tätas mellan plaströret och gjutjärnsstosen, det ska inte rinna ut där.
Tycker det verkar vara som att vissa tycker att bara man köper ett gammalt hus, så måste man ta alla smällar på fel som bara kan finns i ett husköp. Jag menar i besiktningen stod det att det finns mögel och dränering måste göras. Det godtar jag, för det va ärligt och tydligt skrivet, men att hitta vvs fel själv när besiktning har gjorts och jag ändå tillslut själv står som ansvarig tycker jag känns för orättvist.

Jag sålde min lägenhet nyss och köparen messar mig om varenda liten sak, om att köket inte står 100% rakt, elskåpet sitter upp och nedvänt för att förra ägaren satte det så o jag har inte gjort nåt, saker som bara är estetiska småsaker och som inte kräver tekniskt kunskap. Jag hjälpte dem så gott jag kunde ändå, skickade dit hantverkare, men att alla sen säger att jag borde ta skit för att avloppet läcker....vet jag inte hur omoralisk man kan vara som säljare, mäklare eller besiktningsman.
 
  • Gilla
MalinDz
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Jag sålde min lägenhet nyss och köparen messar mig om varenda liten sak,
Låt bli att svara.
Om detta avloppsproblem är något att gå på säljaren om har jag lite svårt att bedöma, vad har du gett och vad är sagt?
Fö är avloppet, utifrån vad man ser av det, 50-60 år gammalt minst så att det krånglar är inte helt osannolikt. Har huset stått tomt kan gamla avlagringar börjat torka till och släpper då med stopp som följd. Spola avloppet.
 
M
Fotografen Fotografen skrev:
Låt bli att svara.
Om detta avloppsproblem är något att gå på säljaren om har jag lite svårt att bedöma, vad har du gett och vad är sagt?
Fö är avloppet, utifrån vad man ser av det, 50-60 år gammalt minst så att det krånglar är inte helt osannolikt. Har huset stått tomt kan gamla avlagringar börjat torka till och släpper då med stopp som följd. Spola avloppet.
Enligt säljarna är det gjort precis innan det va lag att man måste byta ut brunnen när man gör om badrum, alltså tidigt 90-tal och jag kan väl hålla med om att i min mammas hus där badrummen renoverades på 80-talet ser fräschare ut.

Jag vet att badrummet måste göras om, men det såldes ju inte som att det va obrukbart. Min första klump pengar var tänkt för dränering. Jag tänkte bara att säljaren kunde väl stå fö spolningen bara, jag vill ju inte ha ett nytt badrum....Bara tänker på hur min mäklare bad mig åka till lägenheten och ta bort 2 skruvar som köparen ville ha bort annars ville de ha avdrag för städningen...
Och mäklaren i mitt köp ville inte ens framföra mitt problem till säljaren.....

Mitt hus va inte billigt om ni tror det, läge....
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Har du besiktat huset?
 
M
Ja, med besiktningsman. O jag visade ju att toaletten läcker ibland o ibland inte. Den läckte inte innan tillträde o säljaren ha inte nämnt nåt, inte heller mäklaren.
 
M MoveMe skrev:
Tycker det verkar vara som att vissa tycker att bara man köper ett gammalt hus, så måste man ta alla smällar på fel som bara kan finns i ett husköp. Jag menar i besiktningen stod det att det finns mögel och dränering måste göras. Det godtar jag, för det va ärligt och tydligt skrivet, men att hitta vvs fel själv när besiktning har gjorts och jag ändå tillslut själv står som ansvarig tycker jag känns för orättvist.

Jag sålde min lägenhet nyss och köparen messar mig om varenda liten sak, om att köket inte står 100% rakt, elskåpet sitter upp och nedvänt för att förra ägaren satte det så o jag har inte gjort nåt, saker som bara är estetiska småsaker och som inte kräver tekniskt kunskap. Jag hjälpte dem så gott jag kunde ändå, skickade dit hantverkare, men att alla sen säger att jag borde ta skit för att avloppet läcker....vet jag inte hur omoralisk man kan vara som säljare, mäklare eller besiktningsman.
Ja, det är faktiskt så. Du har köpt en fastighet/hus, men sålt en andel i en förening (som i sin tur äger din gamla lägenhet). Det är olika lagrum det handlar om.

Nu när du _vet_, kommer du långsamt acceptera att det är du själv som ansvarar att kolla allt inför ett köp av en fastighet.

Du kan inte förvänta dig i princip någonting alls, som ni inte avtalat om i köpekontraktet.

Om du själv köpt besiktningen (inte säljarens besiktning) och kan bevisa brister i den, kanske du har en mikroskopisk chans att kräva skadestånd från besiktningsmannen.

I just det här fallet visste du inte vad för rättigheter eller skyldigheter du har innan du köpte, vilket kostar dig pengar. Det är ju jobbigt i sig, för du förväntade dig kunna anvämda pengarna till annat. Hade du haft den här kunskapen innan du köpte, hade du kanske kunnat pruta mer. Som det är nu, är det synd nog bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M
mathiash77 skrev:
- Exakt vad stod det i besiktningen och vem utförde den?
- Vad stod det i säljarens frågelista?
- Var duschen på plats vid besiktningen?

Om det inte finns någon information allt i besiktningspapperna kan du eventuellt gå på besiktningspersonen.

Med ett hus från 68 och med ett badrum renoverat på exempelvis 80 talet är den tekniska livslängden på badrummet slut. Dvs om det är ett dolt fel så är ersättningvärdet extremt lågt.
Låter kanske dumt, men är inte så ute efter ersättningen, för som sagt kostnaden är inte stor, jag ville bara kräva att rörmokarens faktura på tätning el spolning skulle betalas. Det är mer en principsak och tryggheten för ett så stort köp, för att som köpare bara ha minimal chans att få rätt för dolt fel gör ju husköpet till livets orättvisaste osäkraste dyraste köp. Har också svårt att släppa hur illa behandlad man blir av mäklare också. Varför kan de inte sätta sig in i en husköpares besvikelse, när de köpt nånting som är mer trasigt än de trott och det kostade miljoner. Tycker de behöver vara finkänsligare. Jag kommer ju inte använda samma mäklare när jag säljer mitt hus sen liksom....
 
M
M maglub skrev:
Ja, det är faktiskt så. Du har köpt en fastighet/hus, men sålt en andel i en förening (som i sin tur äger din gamla lägenhet). Det är olika lagrum det handlar om.

Nu när du _vet_, kommer du långsamt acceptera att det är du själv som ansvarar att kolla allt inför ett köp av en fastighet.

Du kan inte förvänta dig i princip någonting alls, som ni inte avtalat om i köpekontraktet.

Om du själv köpt besiktningen (inte säljarens besiktning) och kan bevisa brister i den, kanske du har en mikroskopisk chans att kräva skadestånd från besiktningsmannen.

I just det här fallet visste du inte vad för rättigheter eller skyldigheter du har innan du köpte, vilket kostar dig pengar. Det är ju jobbigt i sig, för du förväntade dig kunna anvämda pengarna till annat. Hade du haft den här kunskapen innan du köpte, hade du kanske kunnat pruta mer. Som det är nu, är det synd nog bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.
Vet inte om jag lär mig sakta, eller man stöter på nya saker hela tiden, men det är inte första gången jag köper fastighet, men varje gång stöter jag på nya saker som inte hänt i föregående köp. Det som har varit lika, har varit mäklarnas tydliga avsaknad av hjälpsamhet efter banköverföringen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Zwiggy och 1 till
  • Laddar…
När man köper en begagnad lägenhet, köper man den i befintligt skick och man förväntas göra en grundlig undersökning - precis som när nan köper en begagnad bil. Affären regleras av köplagen och man har möjlighet att reklamera varan i två år, dock inom rimlig tid efter man upptäckt eller bort upptäcka felet. Fel som kan reklameras är sånt som man rimligen inte bort förvänta sig genom varans allmänna skick och som inte enkelt går att upptäcka. Dvs det låter som att din köpare inte borde fått hjälp av dig.

Fastighetsköp är en helt annan sak, den regleras i jordabalken och några av skillnaderna är att man ansvarar för då kallade dolda fel i tio år efter en försäljning, oavsett hur många ägarbyten som skett. Som köpare har man dessutom en omfattande undersökningsplikt. Idealt sett ska nan göra en så kallad jordabalksbesiktning, plus en elbesiktning. En jordabalksbesiktning är rätt fyr, så de flesta nöjer sig med en enklare överlåtelsebesiktning.

Nu till ditt avlopp - det som ligger dig i fatet är att det är enkelt att se att avloppsröret på filmen inte sluter tätt, vilket i sin tur gör att du borde undersökt noggrannare (luktade det inget i rummet?)
Om din besiktningsman inte anmärkt på nånting i badrummet öht är det märkligt. Ofta slänger de sig med uttryck som dåligt skick, teknisk livslängd, fördjupad undersökning etc. Hade du ingen genomgång av protokollet med besiktningsmannen?

Om man hittar ett dolt fel, är ersättningen kopplad till åldern på det skadade, och även till priset man betalat - är det ett badrum som är renoverat för 27 år sedan, lär ersättningen bli nära noll, eftersom ett badrum beräknas hålla 20-25 år. Här har du då anledningen till varför man ska göra en besiktning - så man får ett hum om vad som väntar.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Jag kommer ju inte använda samma mäklare när jag säljer mitt hus sen liksom....
Ja jag förstår absolut din besvikelse, men just det här sista du säger är just det medel man kan använda för att försöka förändra; rösta med plånboken så att säga.
När det kommer till de här grejerna så kan man alltid fråga säljaren, vissa är tillmötesgående och hjälpsamma även om inte lagen kräver det (precis som du själv uppenbarligen varit vid din lägenhetsförsäljning, kanske lite väl mycket till och med). Men gå då inte genom mäklaren, för de ägnar sig sällan åt sådan "välgörenhet".
 
Kanske läge att klaga på flyttstädningen om det nu är stopp i avlopp. För det tror jag är lättare att få igenom. Men det kanske gått för lång tid.
 
Staffans2000
M MoveMe skrev:
Enligt säljarna är det gjort precis innan det va lag att man måste byta ut brunnen när man gör om badrum, alltså tidigt 90-tal och jag kan väl hålla med om att i min mammas hus där badrummen renoverades på 80-talet ser fräschare ut.
Med tanke på kaklet, ser det ut att vara sjuttiotal, istället för nittiotal. Men det spelar ingen roll. Som husägare måste du inse att det inte finns "någon annan" som betalar dina räkningar. Moral och pengar emulgerar inte!
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
S seekoman skrev:
Kanske läge att klaga på flyttstädningen om det nu är stopp i avlopp. För det tror jag är lättare att få igenom. Men det kanske gått för lång tid.
Flyttstädning kn du väl bara klaga på när du flyttar in i hyreslägenhet?
 
Beror på vad man överrenskommit och skrivit i kontraktet. Normals är att det ska vara noggrannt städat och tomten avröjd.
 
M MoveMe skrev:
Vet inte om jag lär mig sakta, eller man stöter på nya saker hela tiden, men det är inte första gången jag köper fastighet, men varje gång stöter jag på nya saker som inte hänt i föregående köp. Det som har varit lika, har varit mäklarnas tydliga avsaknad av hjälpsamhet efter banköverföringen.
Utgå från att det som är gammalt är slut och det som är nytt är fuskbyggt så blir allt som faktiskt fungerar en positiv överraskning.;)
Mäklarskrået generellt har vi nog samma uppfattning om.
 
  • Gilla
  • Haha
MariaT75 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.