Jag har ett 5år gammalt "Göteborgs Diamant" päronträd som av någon anledning vill sträcka på sig i nordlig riktning. Ser rätt lustigt med grenar som sticker ut mot söder och sedan direkt vänder sig mot norr. Övriga fruktträd i närheten beter sig helt normalt och vill gärna lapa sol.
Några ideér? Bara att vänta ut och inte bry sig?

ImageUploadedByTapatalk1340201493.270754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har några träd hemma som beter sig på liknande sätt. I vårt fall beror det på att de skuggas och söker sig till solen. Ser väldigt märkligt ut.
 
Blåst kanske? Är det den vanligaste vindriktningen som det böjer sig åt?
Har ni gjort något slags uppbyggnadsbeskärning under de här åren? Jag är ingen expert på päron men tycker att det ser litet slanigt ut, litet klena grenar till den bladmassan, liksom. Och det borde göra trädet mer benäget att böja sig för vinden.
 
  • Gilla
MickeBohlin
  • Laddar…
Börjar fundera på blåst. Päronträdet, som är det här fallet är ett lågväxt träd, kanske är vekare. Hur som helst beskars det rätt bra förra året, men som du säger ser det lite risigt ut.
 
F Farzan skrev:
Blåst kanske? Är det den vanligaste vindriktningen som det böjer sig åt?
Har ni gjort något slags uppbyggnadsbeskärning under de här åren? Jag är ingen expert på päron men tycker att det ser litet slanigt ut, litet klena grenar till den bladmassan, liksom. Och det borde göra trädet mer benäget att böja sig för vinden.
Helt garanterat pga vinden, vi ser ju till och med på bilden att den vänder blandens undersida uppåt av blåst. Alla växter påverkas av konstant vid i samma riktining, men är den lite tun och klen märks det så klart mer.
Vi har samma med både Lönn och Rönn, bor vid kusten där det blåser mycket och oftast sydväst, så häckar och allt lutar åt nordost.
 
Såhär sju år senare får vi väl hoppas att TS löst frågan, men att binda upp några grenar mot vinden med en bambukäpp eller två kan nog vara bra i liknande fall.
 
M MickeBohlin skrev:
Helt garanterat pga vinden, vi ser ju till och med på bilden att den vänder blandens undersida uppåt av blåst. Alla växter påverkas av konstant vid i samma riktining, men är den lite tun och klen märks det så klart mer.
Vi har samma med både Lönn och Rönn, bor vid kusten där det blåser mycket och oftast sydväst, så häckar och allt lutar åt nordost.
Hej och välkommen!

Jo, jag börjar tro att det kan vara blåst. Tomten ligger annars i lä, en där päronträdet står är det en passage på läsidan huset. Trädet har hur som helst sträckt på sig och börjar se lite mer normalt ut, men mycket rost. Enarna i trakten har ofta gelérost, vilket smittar päronet. Tyvärr inga päron på trädet de två senaste åren, så jag får se om jag skall byta ut det mot ett nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.