Hej!

Vi har tänkt att bygga hus inom en snar framtid. Jag har kikat runt på hustillverkare som erbjuder totalentrepenad, och har fastnat lite för Älvsbyhus, då framför allt Estelle och Linnea som verkar vara i stort sett samma hus.

Är det någon som har erfarenhet kring dem?
Är det någon som har tips kring Älvsbyhus?

Har fått till mig att den inte har masonitskiva bakom gipsskivan, kan man lägga till det?

Anledning till frågan är att jag inte fått tag på säljaren än. Någon med bättre förslag på pakethus som är prisvärda?

Mvh husköps-stressmagen
 
  • Gilla
Karlberg92
  • Laddar…
Vi byggde med dem och jag har bara gott att säga. Vi hade en bra säljare som var med i hela processen och inga pengar betalas förens huset är slutbesiktat. Det är spånskivor i väggarna men skillnaden mot gips låter jag vara osagt. Jag tycker det är OK
 
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
Hemmans ägaren Hemmans ägaren skrev:
Vi byggde med dem och jag har bara gott att säga. Vi hade en bra säljare som var med i hela processen och inga pengar betalas förens huset är slutbesiktat. Det är spånskivor i väggarna men skillnaden mot gips låter jag vara osagt. Jag tycker det är OK
Kanon!
Vilka tillval känner du va viktiga och är det några du ångrar ni inte tog?
 
F Farbrorsallad skrev:
Kanon!
Vilka tillval känner du va viktiga och är det några du ångrar ni inte tog?
F Farbrorsallad skrev:
Kanon!
Vilka tillval känner du va viktiga och är det några du ångrar ni inte tog?
Vi flyttade in feb -19 Jag ville ha platta och golvvärme vilket vi då fick kompromissa bort men så här efteråt tycker jag att det fungerar. Golven känns inte kalla. Tillval vridfönster, eluttag, garderob i tvättstuga /värmepanna. Vi valde bort spegel /kommod i badrum beställde ny eldragning och monterade egen belysning /spegel /kommod. Mao så tillåter de smärre ändringar. Fick några mindre nedslag, anmärkningar vid slutbesiktning vilket åtgärdades utan problem. Överhuvudtaget så har deras service fungerat bra.
 
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
Okej kul att höra! Älvsbyhus känns inte som de står speciellt högt i kurs på det här forumet. Har något vänt för dem?
 
F Farbrorsallad skrev:
Okej kul att höra! Älvsbyhus känns inte som de står speciellt högt i kurs på det här forumet. Har något vänt för dem?
Det är väl för att det är ett budgetmärke. Dom måste ändra sina konstruktioner varje gång det blir nya miljökrav, är billigaste möjliga sätt att bygga nyckelfärdigt på.

Funkar som hus ju.
 
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
F Farbrorsallad skrev:
Okej kul att höra! Älvsbyhus känns inte som de står speciellt högt i kurs på det här forumet. Har något vänt för dem?
Även om huskunder generellt inte är speciellt nöjda med sina leverantörer (jämfört med andra brancher) så har trots det Älvsbyhus de mest nöjda kunderna enligt undersökningar. Älvsbyhus har bra priser men om kvaliten hade varit dålig så tror jag inte de skulle vara sveriges i särklass största hustillverkare år efter år efter år. (Det är många år sedan Donald Johansson stod i TV och raljerade över missnöjda kunder). Dom erbjuder inte den högsta standarden men det är ju ett val man gör. Det Älvsbyhus gör det gör dom rätt så bra! Och det här med att du inte behöver betala något innan huset blivit godkänt i en slutbesiktning det tror jag inte någon annan erbjuder.
 
  • Gilla
Farbrorsallad
  • Laddar…
Jag kan hålla med, det är klart man har höga krav vid stor affär. Nu ska jag bara få tag på en säljare, har inte svarat i telefon eller via mejl på nästan en vecka..
 
Vi byggde i vintras, mycket nöjda. Möjligt att det beror på vilken säljare man har, men vi upplevde hela processen väldigt proffesionell. Tidsplanen hölls på pricken, och inga konstigheter vid besiktning. Vill man ha ett funktionellt hus till lågt pris utan att behöva lägga mycket tid själv är dom svårslagna, det var min analys när vi skulle bygga i alla fall. Jag skulle valt mer ytterbelysning så här i efterhand.
 
Vi har tittat på Linnea, men flera av Älvsbyhus planlösningar överensstämmer med den husmodellen, även vissa 1 1/2 planare har den lösningen i markplanet.
Jag tycker själva stommen och takstolarna är av traditionell kvalite, Innerväggarna är också helt OK. Jag byggde några hus med isolerade innerväggar, med 45mm isolering, men de blir fortfarande rätt lyhörda.
Kanske dubbel gips ger bättre resultat mot lyhördhet?
Jag gillar även Torpargrund som Älvsbyhus har. Dels kan man enkeöt göra förändringar i framtiden, sedan är det en beprövad byggmetod.
Älvsbyhus använder en armerad plastfilm som underlagstak, vilket fungerar bra, men är extremt kostnadseffektivt.
Jag har använt den metoden på garage, och på någon villa, men själv föredrar jag traditionell rospont. Med takpapp.
För övrigt tycker jag att Älvsbyhus är både bra och enkelt konstruerad, visserligen med väldigt enkla innerdörrar och köksluckor, men man kan ju köpa nya dörrblad på t.ex. Dooria med snygg profil.
Vill man ha bästa tänkbara utrustning så får man nog vända sig till de som bygger styckevis. Med klinker, fina armaturer, golvvärme, mm.
 
  • Gilla
Rolf Tore och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.