Ska bygga lösvirkes hus och undrar lite över det här med att anlita en tjänsteman som kvalitetsansvarig. Jag kommer själv att vara byggherre (men har inte stor erfarenhet). Sen tänker vi ta grund+stomresning på entreprenad varav lokal byggfirma agerar byggledare. Sen tar jag själv plus två kompisar (som är snickare) och jobbar med resten. Jag har ritat huset själv och visat det för en arkitekt, men har inte lämnat det till komunen ännu. Det är då som dom också kommer undra över den kvalitetsansvarige vad krävs för att byggnadsnämden ska godkänna mig eller kompisen (snickaren) till att vara kvalitetsansvarig. Eller ska jag låta komunen utse en av deras egna ?
 
Har du tur och talar vänligt med kommunen, så kan de acceptera att du själv eller snickaren blir kvalitetsansvarig. ;)
 
Du kan anlita vem som helst som kan sin sak, bara kommunen godkänner personen i fråga. Du kan ha flera kvalitetsansvariga som ansvarar för var sin del.

Vad kommunen utgår ifrån är om personen i fråga har de kunskaper som behövs att ansvara för att kvaliten är enligt gällande normer. Det behöver inte vara en registrerad tjänsteman som är KA, är snickaren eller du själv kunnig så kan ni bli godkända.

Men det kanske är olika mellan kommunerna.
 
tackar ;D.
 
Hej mig veterligen så skall KA ha gått en skock vertifieringskurser antingen på Sverige nivå eller delkurser, man blir då godkänd av kommunen genom rikscertifiering eller lokalt i varje kommun som Ka ansöker om,

mvh// Goerana
 
Jag har en kompis som själv agerade KA utan någon utbildning bakom... Men jag ska tala om hur det gick i mitt fall efter mötet med komunen ( om nån månad tror jag :-/ ). Att tillägga är att jag bor i en liten komun...
 
Ska man följa lagen ska KA vara certifierad eller genom yrkeserfarenhet uppnåt likvärdig kunskap.
 
Dito 8). Jag jobbade på ett stort fastighetsbolag i Stockholm, och ger inte mycket för inhyrda certifierade KA. De har oftast inte tid att kolla ordentligt, och är inte med när kritiska skeenden inträffar, så de är ingen garanti för kvalité.

Bygger man åt sig själv är man extra noga (och besvärlig ;D) och idag kan man ju snabbt ta reda på det mesta över Internet.

Och i min kommun vet man troligen detta. Det blev inte en enda fråga, när jag angav mig själv som kvalitetsansvarig,. Inte en enda fråga om mina ev kvalifikationer
 
LennartL skrev:
Dito 8). Jag jobbade på ett stort fastighetsbolag i Stockholm, och ger inte mycket för inhyrda certifierade KA. De har oftast inte tid att kolla ordentligt, och är inte med när kritiska skeenden inträffar, så de är ingen garanti för kvalité.

Bygger man åt sig själv är man extra noga (och besvärlig ;D) och idag kan man ju snabbt ta reda på det mesta över Internet.

Och i min kommun vet man troligen detta. Det blev inte en enda fråga, när jag angav mig själv som kvalitetsansvarig,. Inte en enda fråga om mina ev kvalifikationer
;D ;D Goda Nyheter LennertL...
 
KA är klart överskattat. Men skall man följa konstensregler så för småhus skall man vara certifierad till E om jag inte missminner mig. Byggnadsnämnden godkänner osv.

Och KA brukar personer vara som inte fyller någon annan duglig funktion. KA är väl Sveriges tandlösaste yrke eller.
 
Så här säger Eskilstuna Kommun...

"Den som skall utses till kvalitetsansvarig för ett byggprojekt måste antingen vara riksbehörig eller ha godkänts av miljö- och byggnämnden för det enskilda byggprojektet."

Det bästa är såklart att kolla med din kommun...

/D
 
Exakt. Reglerna (lagarna?) säger att byggnadsnämnden ska GODKÄNNA en KA för varenda bygge, STORT som smått. Idag anger därför småhusbyggare sig själva som KA. Och för byggen på 100-tals miljoner kan nog en utomstående KA vara befogad.

Att BETALA för en "certifierad KA" för bara ett villabygge, är som att först elda upp pengarna och sedan kasta denna aska i sjön (se inlägg ovan). Dyrt, onödigt och omständligt. Så leta reda på någon bekant, eller annan som ställer upp GRATIS som KA, om nu byggnadsnämnden trilskar, och håll koll på jobbet själv.

Jag tror de flesta byggnadsnämnder idag är erfarna nog att veta hur verkligheten ser ut för s k "certifierade KA" för småhusbyggen, och att alternativet att godkänna byggaren själv som KA är betydligt bättre för byggkvalitén. Därför gör de så.
 
Vad kostar normalt en certifierad KA vid ett småhusbygge, någon som vet?

Kanske jag (enligt ovan diskussion), skall kolla med kommunen om jag kan utse min svärfars nya frus bror som är snickare till KA, och om min fru smickrar honom ordentligt kanske han nöjer sig med en back pilsner som betalning ;)
 
kibba skrev:
Vad kostar normalt en certifierad KA vid ett småhusbygge, någon som vet?
Tidigare inlägg här i forumet antyder att det ligger på 10000-15000 kr. Det beror lite på vilket uppdrag man ger sin KA och exempelvis på hur många gånger man kommer överens om att han ska besöka byggplatsen.
 
Man måste väl ha en kvalitetsansvarig! Men det finns var jag förstår en hel del lyccksökare därute som är mer intresserade av att dra in pengar än att hjälpa dig med en bra bedömning. Så det gäller att försöka hitta en där du har lite egna referenser, helst. Man kan ju kolla vilka tidigare jobb de gjort och höra med dem. kan vara en bra idé tror jag1

MVH
Svante, med sitt första inlägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.