Hej,
Jag planerar att bygga ett nytt hus där ett gamalt hus (från 1958) är byggt. Det är en tjock platta mot mark med utan isolering under. Golvet på det nya huset ska bli 50 cm ovanför nuvarande plattan, så det finns höjd att arbeta med.

Nuvarande plattan är stabil och alla rör som ligger i den kommer inte användas. Första tanken var att göra en ny grund, i konstens alla regler, ovanpå den gamla plattan - likt om plattan hade varit berg.

Min fundering är då:
Då den gamla plattan är stabil och plan. Behöver man verkligen gjuta en ny platta på denna? Eller kan man, (förenklat uttryckt) bara isolera på gamla plattan, dra rör i isoleringen och lägga golv på det?

Vi planerar att ha vattenburen golvvärme.

Tack på förhand och jag ser fram emot att höra vad ni har att säga!
 
Förutsatt du tar hand hand om fukten så skulle jag tänka varmgrund...
 
Tack för ditt svar Knut!
Bifogat är en skiss. Skulle det bli problem med fukt i denna?
Att det är 50 cm höjt från nuvarande betongplatta är för att det är hur högt nya golvet behöver komma för det nya huset.
 
  • Byggskiss som visar ett golvupplägg 50 cm ovanför befintlig betongplatta med detaljerade mått och materiallager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johannes88 skrev:
Tack för ditt svar Knut!
Bifogat är en skiss. Skulle det bli problem med fukt i denna?
Att det är 50 cm höjt från nuvarande betongplatta är för att det är hur högt nya
golvet behöver komma för det nya huset.
Det är inte redovisat i skissen hur fukten dräneras samt ingen vet hur det ser ut under plattan avseende kapilärbrytande skikt!
Jag hade lagt ett kapilärbrytande lager Leca !på återanvända plattan Sedan eps sedan diffspärr och sedan betong med slingor för att undvika stegljud!
Grundmuren hade jag isolerat och satt platonmatta på
 
B byggarätt skrev:
Det är inte redovisat i skissen hur fukten dräneras samt ingen vet hur det ser ut under plattan avseende kapilärbrytande skikt!
Jag hade lagt ett kapilärbrytande lager Leca !på återanvända plattan Sedan eps sedan diffspärr och sedan betong med slingor för att undvika stegljud!
Grundmuren hade jag isolerat och satt platonmatta på

Under plattan tror jag det bara är jord/sten och mest berg.
Tanken var att kunna undvika att gjuta en ny betongplatta högst upp. För att hantera fukten, kan man göra som du skrev men utan att gjuta ny betong överst? Tanken med att undvika ny betongplatta överst var att jag vill tro det är dyrare (men jag vet egentligen inte) med betongplatta och att eventuella framtida ingrepp inte hade behövt att man bilar för att komma igenom. Det kommer dras mycket saker i plattan, bland annat FTX-rör till golvdon för tilluft.

Hur menar du med att det blir stegljud utan betongplatta?

Utifrån kommer grundmuren att isoleras även under nya golvnivån.
 
J Johannes88 skrev:
Under plattan tror jag det bara är jord/sten och mest berg.
Tanken var att kunna undvika att gjuta en ny betongplatta högst upp. För att hantera fukten, kan man göra som du skrev men utan att gjuta ny betong överst? Tanken med att undvika ny betongplatta överst var att jag vill tro det är dyrare (men jag vet egentligen inte) med betongplatta och att eventuella framtida ingrepp inte hade behövt att man bilar för att komma igenom. Det kommer dras mycket saker i plattan, bland annat FTX-rör till golvdon för tilluft.

Hur menar du med att det blir stegljud utan betongplatta?

Utifrån kommer grundmuren att isoleras även under nya golvnivån.
Stegljud är ett problem med flytande golvkonstruktioner direkt ovanpå eps!

Om du ska ha FTX rör med tilll-luft i golvet ökar risken för trumljud och om du inte vill ha problem rekommenderar jag golvgips ovanpå spårade spångolvet

Annars ser jag bara att du tänker rätt...med kapilärbrytande skikt ovanpå den gamla plattan och yttre isolerad grundmur med dränering borde du slippa de mesta problemen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.