Vi har en brytare för att kunna stänga av VVC pumpen. Det är en 2-pol brytare som man vrider (det kan t.o.m. vara 3-polig, har inte undersökt detta). Den styr bara VVC pumpen, ingenting annat.

Nu undrar jag: vad är meningen med att en sådan pump (Grundfos Alpha 2) (ska?) ha en sådan brytare?

Förutom nyfikenhet är anledningen för min fråga att jag funderar om det inte skulle vara möjligt att sätta en fjärrstyrt brytare (Shelly 1) mellan den 2-poliga brytaren och pumpen. Den skulle i så fall dock bara bryta fasen, inte nollan...
 
Redigerat:
Skummade igenom grundfos installatörshandbok och såg inget direkt önskemål om tvåpolig brytare. Mitt personliga tycke är att de känns onödigt men samtidigt hade jag nog vid möjlighet satt en tvåpolig för att följa någon slags outtalad branschpraxis. för att styra den externt hade jag i ditt fall låtit brytare sitta kvar för att bryta säkert video servive och monterat en dosa emellan brytare och pump med pucken i och där styrt enbart på fasen.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
för att styra den externt hade jag i ditt fall låtit brytare sitta kvar och monterat en dosa emellan brytare och pump med pucken i.
Ja, precis så var tanken.

Men även om det inte finns något krav på tvåpolig brytare så finns väl ändå någon mening i den där branschnormen, eller? Vad är altså fördelen?

Jag tror jag läst nångång om att 2-pols-brytare bl.a. används för motorer men jag minns inte varför.

I alla fall tolkar jag ditt svar så att syftet har att göra med att det ska vara möjligt att koppla bort pumpen helt inte att pumpen inte klarar en-polig styrning, eller hur?
 
T tophee skrev:
I alla fall tolkar jag ditt svar så att syftet har att göra med att det ska vara möjligt att koppla bort pumpen helt inte att pumpen inte klarar en-polig styrning, eller hur?
Det är inget problem att du styr via din puck på bara fasen via reläet. Däremot kan det oavsett olika uppgifter kring sk allpolig brytning, arbetsbrytare osv vara bra att hålla dem tvåpoliga och även bryta nollan vid enfaslaster dvs brytaren på väggen före.
 
Orsaken till 2-polig är ofta att dom har lägesmarkering så man kan se om dom är till eller från. Det finns även enpoliga med markering men dom har varit lite ovanligare.
Så det är inte bara när tillverkaren kräver 2 pol som dom används.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E
"Elkopplaren behöver inte nödvändigtvis frånkoppla neutralledaren." Finns att läsa i avsnittet som behandlar frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete.

Gamla starkströmsföreskrifterna hade däremot allpolig brytning som krav för motorers frånkoppling och överströmsskydd. Så installationer utförda enligt de reglerna har i regel tvåpoliga brytare där motorer förekommer.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Och i dom gamla föreskrifterna innebar allpolig brytning att faserna bröts. Och lika är det i dom nyare reglerna. Som exempel kan ju vanliga säkerhetsbrytare tas där bryter man faserna men inte nolla och jord. Vissa har en fjärde brytande kontakt men den är till för att bryta manöverström och ska bryta lite före och sluta lite efter dom andra kontakterna.
 
T tophee skrev:
Nu undrar jag: vad är meningen med att en sådan pump (Grundfos Alpha 2) (ska?) ha en sådan brytare?
Det finns troligen ingen mening. Troligen har installatören satt denna brytare med det allmänna kravet på "allpolig brytare" i bakhuvudet som gäller för all fast ansluten utrustning. Syftet med en sådan brytare är att frånskilja, dvs bryta strömmen på en säkert sätt vid underhåll på det elektriska. Men troligen har din vridbrytare inte frånskiljningsegenskaper... Så troligen fyller den ingen funktion. Det finns i vilket fall ingen hinder för att du styr pumpen enpoligt.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Det finns idag c-pumpar på marknaden som levereras med en snabbkoppling, då krävs ingen extra brytare för att frånskilja den från nätet eftersom snabbkopplingen agerar allpolig frånskiljare. Det borde framgå i bruksanvisningen/installationsanvisningarna..
 
DjAlbert DjAlbert skrev:
Det finns idag c-pumpar på marknaden som levereras med en snabbkoppling..
Menar du en sån här, eller?

Instruktionsbilder för montering av en kontakt med kabelgenomföring och anslutning av ledarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är i alla fall en sådan som Grundfos Alpha2 har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.