Idag blev jag olyckligt påmind om att bastun inte funkar som den ska...
O att det är därför jag inte bastar så ofta.
Drog igång den kl 18....o gick in kl 19.45, o då var tempen 65 grader!
Alla glödspiraler glöder ,dock kanske inte så starkt som det ska ,det kan jag inte svara på.
Men när det fungerade som det skulle ,så var den lätt uppe i 70-75 grader på 1 timma.
1 gång det senaste halvåret så har den fungerat som den ska ,men sedan blivit likadan igen.
Har kollat faser ,o o alla säkringar är hela.
Allt annat trefas fungerar.
Aggregatet är Tylö S8 ,rummet är ca 5 kvadrat..
Någon som vart med om liknande?
 
Termostaten som bråkar? Finns överhettningsskydd som man återställer genom att trycka in en liten röd knapp.
 
Funderar på det ,o letade efter någon knapp...Men hittade ingen ,vare sig på kontrollpanelen utanför ,eller aggregatet..får leta mer..
 
Mät spänningarna under last, direkt på elementen.
Är det korrekt 230/400 V är elementet kass, saknas det kräm arbeta dig bakåt i tåtarna tills du hittar felet.
 
Kontrollera under aggregatet i närheten av anslutningarna. Du kan även kontrollera att kablarna är ordentligt åtdragna. Skruva ur säkringarna först.
 
Ska naturligtvis mäta upp ,men ska kolla ingångar o anslutningar. Men eftersom all glödspiral glöder ,så blir jag fundersam....Faserna ska vara ok.....
 
Det verkar som jag hittade problemet ,o det förvånar mig lite.
Tog av locket till kontrollpanelen utanför bastun ,drog åt anslutningarna ,o när jag kom till en specifik ,så löste jordfelsbrytaren ut.
Den kabeln satt alltså nästan löst!
Så jag lät strömmen vara borta ,o så gick jag igenom noggrant ,så alla kablar satt som dom skulle ,o drog åt.
Anledningen till att det förvånar mig ,är för att jag har banne mig aldrig sett elektrikern göra fel tidigare ,o han har gjort alla jobb här.
O att bastun fungerat i 10 år utan problem.
Fast tänker jag efter ,så har jag periodvis haft små konstiga fenomen..
Tack för tipsen!
 
Nu har det fungerat hyfsat bra ,men har hittat fel...Verkar vara problem i "kontrollpanelen" som sitter utanför bastun. Verkar vara lite kontaktfel i vredet för timer.....undra om elektronikspray fungerar...
Har någon haft liknande problem?
Men har bastat skönt ,efter lite vridande m.m på vredet!
 
Då har jag haft isär ,o fått det att fungera hjälpligt ,men inser att timern bör bytas ,då det smält lite.
Det står i alla fall "Coupatan C53 T125"
Har googlat lite ,o den produkten har ju utgått verkar det som, men det måste finnas någon annan man kan ersätta med?
Någon som vet, o kan tipsa?
 
Garningen Garningen skrev:
Termostaten som bråkar? Finns överhettningsskydd som man återställer genom att trycka in en liten röd knapp.
TACK. Jag letade överallt och tyckte att allt verkade funka; googlade hur länge som helst för att lista ut vad den svarta plinten med en röd knapp kunde vara men hittade ingenting.
Jag har en gammal Tyco hemma som slutat funka spontant utan tecken på problem varken när jag följde allt elektriskt eller inspekterade optiskt.
Tack igen, tryckte på den röda och det klickade till; jag var så nära att ge upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.