Hej,

Ska byta en 5-dimmersrad bestående av gamla Eljo Trend Vriddimmer till 5-tryckdimmersrad och sätta in JUNG LS 990, där varje tidigare Eljo Trend Dimmer byts till Plejd DIM-01.

Nedanför denna 5-dimmerrad finns ett två-vägsuttag som har jord och nolla, således så kan jag ta nolla ifrån den kabel som går förbi dimmerraden.

Till varje tidigare dimmer så finns en tändtråd för de olika sektioner i rummet som ska tändas upp.

Vilken koppling är den smartaste för att få detta att lira.

Jag har dialog med flera olika elektriker och de har lite olika versioner.

Bild av en Eljo Trend Vriddimmer och en Plejd DIM-01 tryckdimmer som diskuteras för byte i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en Eljo Trend Vriddimmer och en Plejd DIM-01 tryckdimmer som diskuteras för byte i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en Eljo Trend Vriddimmer och en Plejd DIM-01 tryckdimmer som diskuteras för byte i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en Eljo Trend Vriddimmer och en Plejd DIM-01 tryckdimmer som diskuteras för byte i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en Eljo Trend Vriddimmer och en Plejd DIM-01 tryckdimmer som diskuteras för byte i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
JoeBlack JoeBlack skrev:
Hej,

Ska byta en 5-dimmersrad bestående av gamla Eljo Trend Vriddimmer till 5-tryckdimmersrad och sätta in JUNG LS 990, där varje tidigare Eljo Trend Dimmer byts till Plejd DIM-01.

Nedanför denna 5-dimmerrad finns ett två-vägsuttag som har jord och nolla, således så kan jag ta nolla ifrån den kabel som går förbi dimmerraden.

Till varje tidigare dimmer så finns en tändtråd för de olika sektioner i rummet som ska tändas upp.

Vilken koppling är den smartaste för att få detta att lira.

Jag har dialog med flera olika elektriker och de har lite olika versioner.

[bild]
[bild]
[bild] [bild] [bild]
Menar du att du har en sån här ram fast med 5 dimmers?
 
  • Vit ram för strömbrytare med utrymme för fem dimmers mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal vit strömbrytarpanel med flera knappar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stabbsson
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Menar du att du har en sån här ram fast med 5 dimmers?
Vit ljusströmbrytare med fem knappar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är denna som jag kommer att byta och i och med att jag inte orkar sätta igen hålen som skulle bli om man skulle sätta en 2 eller 3 facksram , men i och med att det är 5 tidigare med hål så blir det en 5 facksram. Jag har ju eluttag i golvnivå också.
 
Med Plejd DIM-02 krondimmer så kan du ersätta två befintliga dimmers med en Plejd. Sparar lite pengar då en DIM-02 är billigare än två DIM-01.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Med Plejd DIM-02 krondimmer så kan du ersätta två befintliga dimmers med en Plejd. Sparar lite pengar då en DIM-02 är billigare än två DIM-01.
Hej,
Absolut, smartare/bättre att köra med DIM02, så absolut kan jag använda 3 st och styra de 5 sektionerna.
Kvarstår dock kopplingsschemat då jag fått olika input från olika elektriker. In worse case får jag info på måndag o lägger upp lösningen här, schema o foto, om ingen hinner före
 
Har du tänkt göra jobbet själv eller tänker du anlita elektriker?
 
Jag kommer att köra med elektriker i kopplingsmomenten, har många duktiga elektriker runtomkring , men olika personer säger olika, o därför vill jag ha lite tips, men jag har ju lite skumma lösningar också sensorstyrda grejer, mix av LED, fiberoptik och gamla old school halogen.
 
Om det funkar idag med dina ”dumma” dimmers så kommer det funka med Plejd.
 
Blev riktigt bra,
 
  • Modern inredning av ett vardagsrum med soffa och matplatser, visar en smart hem-app för ljusstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chrillls och 1 till
  • Laddar…
Vad monterade du, två DIM-02 & en DIM-01?
Har man väl börjat med Plejd så vill man bara ha fler...
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Vad monterade du, två DIM-02 & en DIM-01?
Har man väl börjat med Plejd så vill man bara ha fler...
Ja, det blev 2 st DIM-02 och 1 st DIM-01
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Väcker liv i denna tråden med en angränsande fråga. Vill ha Plejd-dimmer men med Jung LS990 brytare. Då jag gillar att dimra med runt vred istället för tryckknapp undrar jag om det går att göra med Plejd? Dvs koppla ihop en Jung LS990 vriddimmer till plejd Dim-01 eller Dim-02?

Vet att Plejd har vriddimmer som passar i Schneider Exxakt ramen men Jung ramen har andra mått så tänker att det kanske inte går?
 
I igelkotten82 skrev:
Väcker liv i denna tråden med en angränsande fråga. Vill ha Plejd-dimmer men med Jung LS990 brytare. Då jag gillar att dimra med runt vred istället för tryckknapp undrar jag om det går att göra med Plejd? Dvs koppla ihop en Jung LS990 vriddimmer till plejd Dim-01 eller Dim-02?

Vet att Plejd har vriddimmer som passar i Schneider Exxakt ramen men Jung ramen har andra mått så tänker att det kanske inte går?
En dimmer kopplad före en plejd-produkt fungerar inte.
 
Anade det också. Då är frågan om man kan montera på själva vridcirkeln och den vita plattan från en LS990 och byta ut vredet och plattan som passar i exxakt ramen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.