Vi har 125 mm tjock timmervägg med pärlspontad panel på utsidan (ingen papp). På insidan sitter det endast träfiberskivor. Vi funderar på några olika alternativ men vad tycker ni?
Alt 1 - Skippa tilläggsisolering men riva av gammal panel, vindskydda med papp el. asfaboard samt spika upp ny pärlspont.
Alt 2 - tilläggisolera invändigt med 50 isolering men behålla gamla panelen.
Alt 3 - tilläggsisolera utvändigt, vindtäta med papp el asfaboard & spika upp ny panel.

Om vi väljer alt 3 (lutar åt det...) Hur tjock isolering tycker ni? Ska vi använda papp eller asfa?

Tips motages tacksamt!
 
Absolut alternativ nummer 1. Om du tilläggsisolerar utifrån så kommer fönster, dörrar etc. se insjunkna ut i huset som ögonen på en sjuk utmärglad människa, med andra ord inte snyggt alls.

Det viktigaste är golv, tak samt dörrar och fönster. Endast ca 10% av värmen tar sin tillflykt genom dåligt isolerade väggar.
 
Ja, det alt. vill jag nog helst men räcker det verkligen? Vi ska ha jordvärme... OM vi tilläggsisolerar utvändigt måste sambon flytta ut fönstren annars..hm
Åh vad det är svårt att veta vad som är rätt!
 
Finns väl inget som är rätt precis, det handlar mycket om vad man själv tycker estetiskt osv. Jag personligen har ett 6-7 " liggande timmerhus och behöver absolut ingen isolering i väggarna (mer än lindrev mellan springorna) och ert alt 1.

Där det dragit och blivit kallt är vid knutarna och golvet samt att värmen flytt uppåt.

Jag skulle personligen installerat en eller två kaminer istället om de riktigt tok kalla dagarna skulle bli för kalla för er och ert hus, då kan man "stöd elda" lite, och mysfaktorn är grymt hög då istället för isoleringen. Man kan köpa fina kaminer och en himlans massa vet för motsvarande pengar.

Hoppas ni följer hjärtat och det som känns bra och inte lyssnar alltför mycket på alla försäljningsexperter.
 
Om huset inte känns svinkallt, så skulle jag inte göra något alls, eller möjligen riva panelen, och då passa på att dreva ev. blåshål, samt vindtäta med papp. Som alla säger: vindtäta, isolera uppåt, och se till att fönster och dörrar är täta. Sen är det bara att elda som fan de få dagar som det är riktigt kallt. Frisk luft är uppiggande. Vem vill väl bo i en termos? Min pappa bor i ett hus med 6 tums timmer, ingen panel och treetex på insidan. Det funkar bra.

Skall dock erkänna att jag själv satsar på alternativ två. Har just flyttat ett 1800-tals timmerhus, och kommer troligen sätta 50mm linull invändigt. Vetefan om det gör så stor nytta, men jag känner att jag måste ha något. Kommunen krävde nämligen 150mm Gullfiber vid byggsamrådet, eftersom huset räknas som nybygge, och byggnadsinspektören inte vet ett skit om energihushållningen i äldre hus.
 
globestar skrev:
Vi har 125 mm tjock timmervägg med pärlspontad panel på utsidan (ingen papp). På insidan sitter det endast träfiberskivor. Vi funderar på några olika alternativ men vad tycker ni?
Alt 1 - Skippa tilläggsisolering men riva av gammal panel, vindskydda med papp el. asfaboard samt spika upp ny pärlspont.
Alt 2 - tilläggisolera invändigt med 50 isolering men behålla gamla panelen.
Alt 3 - tilläggsisolera utvändigt, vindtäta med papp el asfaboard & spika upp ny panel.

Om vi väljer alt 3 (lutar åt det...) Hur tjock isolering tycker ni? Ska vi använda papp eller asfa?

Tips motages tacksamt!

Enligt boken så skall det vara 8 tums tjockt timmer för att inte behöva isolera. Sedan om ni även skall tilläggsisolera så gäller det att isolera på utsidan om man går enligt boken, annars är det liten mening.
 
Jag har gjort alternativ 1. Skulle ändå byta brädfodringen så jag drevade alla sprickor och springor med linull spikade på asfabord och vindskydsspapp över skarvarna. Jag upplever inte att jag behöver mera isolering i väggarna. Taket borde säker isoleras mera. Jag tror att dom värsta bovarna är drag från fönster och andra ställen.

Har hört att om man tillägsisloerar invändigt så ändras temperaturen i stockarna och att dom då börjar röra sig mera. Vet inte om det stämmer.
 
Grundfrågeställningen måste väl vara hur ni själva tycker att det fungerar med nuvarande konstruktion: är det kallt eller inte? Det tror jag säger väldigt mycket mer om hur ni bör göra än antal tum i väggarna o liknande tekniska uppgifter. Tycker ni att det funkar bra som det är behver ni väl inte göra någonting?

Är huset nyinköpt skulle jag personligen testa att bo där en vinter först (och utrusta mig med varma tröjor, raggsockor, lösa element och massor av trasmattor, bara utifall att) och sedan bestämma mig. Inför bekymrade släktingar skulle jag påstå att vi tyvärr inte kommer hinna göra något nu, utan får bo där en vinter först och sedan ta itu med det där under nästa år, men att det väl säkert ska gå bra, det är ju bara en vinter.

När det sedan börjar dra kallt frami november skulle jag utrusta mig med en påse löst, otjärat lindrev (inhandlas i byggnadsvårdsbutik) och dutta i detta i de springor där det drar - vid trösklar, bakom foder o.s.v. Fönstren måste antagligen också ses över, och tätlister sättas upp.

Till våren skulle det sedan vara dags för utvärdering. Hur gick det? Och vad kostade uppvärmningen? Detta får ju sedan ställas mot kostnaderna, arbetet och riskerna med tilläggsisoleringen. Och först därefter skulle jag bestämma mig. Men det är ju jag det...

Hur ni än gör hoppas jag det går bra för er. Lycka till! :)
 
Tja, att bo en vinter vore bra men det var inget alternativ...så nu har vi rivit ut nästan allt och totalrenoverar. Upptäckte att det var gjuten platta under så nu blir det ny ingjuten el samt ingjuten vattenburen golvvärme, några fönsterinsättningar (några fönster var igensatta och något uppruttet). Tyvärr rötskada på norra väggen pga fönster igensatt så vi har bestämt oss att tilläggsisolera den utvändigt & byta panel eftersom vi ändå måste göra stor åverkan på väggen. Södra väggen blir oxå isolerad på utsidan eftersom vi ska göra en utbyggnad för tvättstuga. Östra väggen- ja där har vi en stor glasveranda som måste åtgärdas ordentligt (nästa omgång, nästa år eller så)...så det blir nog utvändig isolering där med. Återstår västra väggen...den får nog vara som den är tills vi MÅSTE åtgärda den.... SUCK! Det är många beslut men efterhand kommer lösningarna efter varandra eftersom det ena ger det andra...
Hopppas, hoppas att vi kan flytta in nästa höst... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.