13th Marine 13th Marine skrev:
En rörmockare som inte ens har rör och klämkopplingar i bilen? :confused:
Detta med att fakturera fullt timpris för att köra bil och handla är ett otyg som måste bort. Speciellt när det rör sig om så här lite material blir det absurt.

Man måste kunna förvänta sig som kund att tex rörmokare har Y m rör och X antal av diverse börjar i sin bil hela tiden. Har man inte det måste man ju rådfråga kund om det är ok att man åker och handlar material som kommer att kosta som guld eller om hen ska beställa till adressen så att kostnaderna inte sticker.

Hantverkare: Vad fan har era bilar egentligen? Kör ni runt med luft?
 
  • Gilla
  • Arg
Elsamimmi och 3 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Detta med att fakturera fullt timpris för att köra bil och handla är ett otyg som måste bort. Speciellt när det rör sig om så här lite material blir det absurt.

Man måste kunna förvänta sig som kund att tex rörmokare har Y m rör och X antal av diverse börjar i sin bil hela tiden. Har man inte det måste man ju rådfråga kund om det är ok att man åker och handlar material som kommer att kosta som guld eller om hen ska beställa till adressen så att kostnaderna inte sticker.

Hantverkare: Vad fan har era bilar egentligen? Kör ni runt med luft?
Fast pris är ofta ett bra alternativ för den paranoida. Då VET man att det blir dyrt
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Hantverkare: Vad fan har era bilar egentligen? Kör ni runt med luft?
Nu har jag aldrig varit hantverkare, men jag har varit i byggbranschen länge och haft kollegor som åkt på servicejobb och småjobb.
Till 80% så var deras bilar fyllda med verktyg och maskiner, deras kläder och skyddsutrustning. Någon hade micro och kaffebryggare för att man ska kunna hinna jobba så mycket som möjligt hos kunderna. Kanske att det gick att trycka in lite material beroende vad för jobb som ska åkas på, men knappast så att man kunde fylla på och att det skulle räcka en hel dag.

Vill inte försvara det fulspel som säkerligen en del hantverkare pysslar med, men tror man att material är det enda som ska in i bilarna så är man ute och cyklar.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag gissar att många tror att man stinker avlopp varje dag och därför väljer bort yrket.
tyvärr är det svårt att hitta folk, ungdomarna från yrkesprogrammen är för det mesta katastrofalt dåligt utbildade och har ingen arbetsmoral. Sen ska man självklart ge dom lön, men med kundernas krav så är det svårt att ta betalt för deras insats, vilket gör merparten av dom utbildade till onödiga utgifter.

Tyvärr ligger nog en hel del av problematiken i ungdomar uppfostran, och vilka förebilder som finns i deras omgivning.
Man kanske skulle skriva en tråd här på forumet och bedöma dagens föräldrar som totalt misslyckats uppfostra normala människor.

-Nej det är inte normalt att Mamma ringer och sjukanmäler sin 18-åriga son för förkylning.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nej det är inte normalt att Mamma ringer och sjukanmäler sin 18-åriga son för förkylning.

Du skojar!?
 
  • Gilla
Dr.L
  • Laddar…
Jag har med stort intresse följt den här tråden och känner:
1. Jag är så tacksam att jag inte är hantverkare! Hur orkar ni?
2. Vilken tur att jag har en rörmokare som ofta dyker upp samma dag man ringer, om han har vägarna förbi, och hjälper till med även de allra minsta problem!
Jag har nog överhuvudtaget haft en väldig tur med hantverkare.
 
  • Gilla
Lucif3r och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej det är inte normalt att Mamma ringer och sjukanmäler sin 18-åriga son för förkylning.
Du skojar!?
Verkligen inte. Kan man inte införa någon form av kvalitetskontroll på vuxna innan dom får skaffa barn...
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
verkligen inte. Kan man inte införa någon form av kvalitetskontroll på vuxna innan dom får skaffa barn...
Brukar säga att det borde införas ”körkort” både på att få skaffa barn och djur (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Brukar säga att det borde införas ”körkort” både på att få skaffa barn och djur (y)
Och med tanke på jordens överbefolkning och det faktum att något av det sämsta man kan göra för klimatet är att skaffa barn, så borde man dessutom få skaffa max ett barn.
 
  • Gilla
L.J
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och med tanke på jordens överbefolkning och det faktum att något av det sämsta man kan göra för klimatet är att skaffa barn, så borde man dessutom få skaffa max ett barn.
Det är ett känsligt ämne för många - och ska man diskutera det är det nog en egen tråd som gäller.
Vi har redan snubblat OT här.
Så jag avslutar min "avspårniing" med att säga att "tyvärr" har du rätt.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
C
S SnickareHobb skrev:
På dom ställen jag arbetat på räknas fikarast som arbetstid, men ej lunchrast.
Offtopic eftersom hantverkaren inte var anställd av TS. Tråden handlar inte om arbetstid (anställning) utan om fakturerad tid.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
Detta är en ganska intressant fråga, meningen med servicebilen är främst att kunna förflytta nsig. Man ser idag att större vvs-firmor i princip vill att killarna ska köra med så lite material dom möjligt i bilarna och istället göra ett inköp per arbetsplats arbetstillfälle. Detta genererar mindre svin och bättre ekonomi., det är en följd av att alla resultat mäts noggrannare. Detta gynnar såklart inte kunden i slutändan.
Så är det på våran firma .... inget lager varken i bilen eller på hyllan .. allt hämtas ut för ändamålet
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag är partisk i detta och jag njuter också av alla inlägg och jag sluta läsa vid sida 13 ...

Jag själv är bara på stora byggen och hatar att jobba hos privatpersoner av just denna anledning...

Om jag går till mig själv så tar jag aldrig betalt för saker bara för att det är kul utan just för att det har kommit upp problem på vägen ... det har man ingen hjälp i längden av ... om man är ärlig förståss
 
Eric Öbo
Anar en viss förvirring här. Jag kan förstå att amatörer tycker att hantverkare tar för mycket betalt i vissa fall. ”Hur kan han ta betalt för fyra timmar, jobbet tog ju bara en timma” och så vidare. Det handlar om att kunderna inte förstår att det handlar om en massa saker som tar tid utöver själva ”hantverkandet”. Men det ingår också i arbetet. Vilka moment det handlar om har redan räknats upp på ett utmärkt sätt tidigare i tråden.

Det som är fascinerande här är att TS inte vill ändra sig trots att det har påpekats gång på gång. Så: Ge dig nu. Fakturan är inte orimlig på något sätt. Ta det från en yrkesman, om än i annat hantverkaryrke. Möjligen har rörmokaren saltat med någon timma, jag säger möjligen. Tough shit. Ring någon annan nästa gång.

Herregud..
 
  • Gilla
  • Älska
epw och 4 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Anar en viss förvirring här. Jag kan förstå att amatörer tycker att hantverkare tar för mycket betalt i vissa fall. ”Hur kan han ta betalt för fyra timmar, jobbet tog ju bara en timma” och så vidare. Det handlar om att kunderna inte förstår att det handlar om en massa saker som tar tid utöver själva ”hantverkandet”. Men det ingår också i arbetet. Vilka moment det handlar om har redan räknats upp på ett utmärkt sätt tidigare i tråden.

Det som är fascinerande här är att TS inte vill ändra sig trots att det har påpekats gång på gång. Så: Ge dig nu. Fakturan är inte orimlig på något sätt. Ta det från en yrkesman, om än i annat hantverkaryrke. Möjligen har rörmokaren saltat med någon timma, jag säger möjligen. Tough shit. Ring någon annan nästa gång.

Herregud..
Och vem har koll på sakerna som tar tid som kunden inte känner till eller ser? Jo hantverkaren.
Många av dessa problem hade enkelt lösts genom tydlig kommunikation från hantverkarens sida, innan jobbet påbörjas.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.