112 963 läst · 325 svar
113k läst
325 svar
Sveriges sämsta rörmokare?
Detta med att fakturera fullt timpris för att köra bil och handla är ett otyg som måste bort. Speciellt när det rör sig om så här lite material blir det absurt.13th Marine skrev:
Man måste kunna förvänta sig som kund att tex rörmokare har Y m rör och X antal av diverse börjar i sin bil hela tiden. Har man inte det måste man ju rådfråga kund om det är ok att man åker och handlar material som kommer att kosta som guld eller om hen ska beställa till adressen så att kostnaderna inte sticker.
Hantverkare: Vad fan har era bilar egentligen? Kör ni runt med luft?
Fast pris är ofta ett bra alternativ för den paranoida. Då VET man att det blir dyrtQ qvrk skrev:Detta med att fakturera fullt timpris för att köra bil och handla är ett otyg som måste bort. Speciellt när det rör sig om så här lite material blir det absurt.
Man måste kunna förvänta sig som kund att tex rörmokare har Y m rör och X antal av diverse börjar i sin bil hela tiden. Har man inte det måste man ju rådfråga kund om det är ok att man åker och handlar material som kommer att kosta som guld eller om hen ska beställa till adressen så att kostnaderna inte sticker.
Hantverkare: Vad fan har era bilar egentligen? Kör ni runt med luft?
Nu har jag aldrig varit hantverkare, men jag har varit i byggbranschen länge och haft kollegor som åkt på servicejobb och småjobb.Q qvrk skrev:
Till 80% så var deras bilar fyllda med verktyg och maskiner, deras kläder och skyddsutrustning. Någon hade micro och kaffebryggare för att man ska kunna hinna jobba så mycket som möjligt hos kunderna. Kanske att det gick att trycka in lite material beroende vad för jobb som ska åkas på, men knappast så att man kunde fylla på och att det skulle räcka en hel dag.
Vill inte försvara det fulspel som säkerligen en del hantverkare pysslar med, men tror man att material är det enda som ska in i bilarna så är man ute och cyklar.
tyvärr är det svårt att hitta folk, ungdomarna från yrkesprogrammen är för det mesta katastrofalt dåligt utbildade och har ingen arbetsmoral. Sen ska man självklart ge dom lön, men med kundernas krav så är det svårt att ta betalt för deras insats, vilket gör merparten av dom utbildade till onödiga utgifter.B b8q skrev:
Tyvärr ligger nog en hel del av problematiken i ungdomar uppfostran, och vilka förebilder som finns i deras omgivning.
Man kanske skulle skriva en tråd här på forumet och bedöma dagens föräldrar som totalt misslyckats uppfostra normala människor.
-Nej det är inte normalt att Mamma ringer och sjukanmäler sin 18-åriga son för förkylning.
Jag har med stort intresse följt den här tråden och känner:
1. Jag är så tacksam att jag inte är hantverkare! Hur orkar ni?
2. Vilken tur att jag har en rörmokare som ofta dyker upp samma dag man ringer, om han har vägarna förbi, och hjälper till med även de allra minsta problem!
Jag har nog överhuvudtaget haft en väldig tur med hantverkare.
1. Jag är så tacksam att jag inte är hantverkare! Hur orkar ni?
2. Vilken tur att jag har en rörmokare som ofta dyker upp samma dag man ringer, om han har vägarna förbi, och hjälper till med även de allra minsta problem!
Jag har nog överhuvudtaget haft en väldig tur med hantverkare.
Det är ett känsligt ämne för många - och ska man diskutera det är det nog en egen tråd som gäller.B b8q skrev:
Vi har redan snubblat OT här.
Så jag avslutar min "avspårniing" med att säga att "tyvärr" har du rätt.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 664 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 664 inlägg
Så är det på våran firma .... inget lager varken i bilen eller på hyllan .. allt hämtas ut för ändamåletD Dr.L skrev:Detta är en ganska intressant fråga, meningen med servicebilen är främst att kunna förflytta nsig. Man ser idag att större vvs-firmor i princip vill att killarna ska köra med så lite material dom möjligt i bilarna och istället göra ett inköp per arbetsplats arbetstillfälle. Detta genererar mindre svin och bättre ekonomi., det är en följd av att alla resultat mäts noggrannare. Detta gynnar såklart inte kunden i slutändan.
Jag är partisk i detta och jag njuter också av alla inlägg och jag sluta läsa vid sida 13 ...
Jag själv är bara på stora byggen och hatar att jobba hos privatpersoner av just denna anledning...
Om jag går till mig själv så tar jag aldrig betalt för saker bara för att det är kul utan just för att det har kommit upp problem på vägen ... det har man ingen hjälp i längden av ... om man är ärlig förståss
Jag själv är bara på stora byggen och hatar att jobba hos privatpersoner av just denna anledning...
Om jag går till mig själv så tar jag aldrig betalt för saker bara för att det är kul utan just för att det har kommit upp problem på vägen ... det har man ingen hjälp i längden av ... om man är ärlig förståss
Anar en viss förvirring här. Jag kan förstå att amatörer tycker att hantverkare tar för mycket betalt i vissa fall. ”Hur kan han ta betalt för fyra timmar, jobbet tog ju bara en timma” och så vidare. Det handlar om att kunderna inte förstår att det handlar om en massa saker som tar tid utöver själva ”hantverkandet”. Men det ingår också i arbetet. Vilka moment det handlar om har redan räknats upp på ett utmärkt sätt tidigare i tråden.
Det som är fascinerande här är att TS inte vill ändra sig trots att det har påpekats gång på gång. Så: Ge dig nu. Fakturan är inte orimlig på något sätt. Ta det från en yrkesman, om än i annat hantverkaryrke. Möjligen har rörmokaren saltat med någon timma, jag säger möjligen. Tough shit. Ring någon annan nästa gång.
Herregud..
Det som är fascinerande här är att TS inte vill ändra sig trots att det har påpekats gång på gång. Så: Ge dig nu. Fakturan är inte orimlig på något sätt. Ta det från en yrkesman, om än i annat hantverkaryrke. Möjligen har rörmokaren saltat med någon timma, jag säger möjligen. Tough shit. Ring någon annan nästa gång.
Herregud..
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 655 inlägg
Och vem har koll på sakerna som tar tid som kunden inte känner till eller ser? Jo hantverkaren.Eric Öbo skrev:Anar en viss förvirring här. Jag kan förstå att amatörer tycker att hantverkare tar för mycket betalt i vissa fall. ”Hur kan han ta betalt för fyra timmar, jobbet tog ju bara en timma” och så vidare. Det handlar om att kunderna inte förstår att det handlar om en massa saker som tar tid utöver själva ”hantverkandet”. Men det ingår också i arbetet. Vilka moment det handlar om har redan räknats upp på ett utmärkt sätt tidigare i tråden.
Det som är fascinerande här är att TS inte vill ändra sig trots att det har påpekats gång på gång. Så: Ge dig nu. Fakturan är inte orimlig på något sätt. Ta det från en yrkesman, om än i annat hantverkaryrke. Möjligen har rörmokaren saltat med någon timma, jag säger möjligen. Tough shit. Ring någon annan nästa gång.
Herregud..
Många av dessa problem hade enkelt lösts genom tydlig kommunikation från hantverkarens sida, innan jobbet påbörjas.