Hejsan,

Har läst och sökt och läst igen men blir inte klok.
Håller på att renovera badrum på över våningen. Två ytter väggar finns i badrummet resten innervägg. Vi ska ha plastmatta inte kakel.
Vad ska jag ha på väggen bakom plywooden? Ångbroms eller plast eller inget? Vad skall jag sätta i taket?
 
Man ska inte ha flera diffusionsspärrar för att inte riskera att fukt fångas mellan dem vi ev otäthet så på väggarna ska det räcka med tätskiktet. I taket beror det på om det är vind eller uppvärmd ovanvåning. Vid kallvind så bör man ha en diffspärr som i andra rum för att hindra fukt från att vandra upp på vinden. Annars räcker det med färg.
 
U Ursidae skrev:
Man ska inte ha flera diffusionsspärrar för att inte riskera att fukt fångas mellan dem vi ev otäthet så på väggarna ska det räcka med tätskiktet. I taket beror det på om det är vind eller uppvärmd ovanvåning. Vid kallvind så bör man ha en diffspärr som i andra rum för att hindra fukt från att vandra upp på vinden. Annars räcker det med färg.
Så jag ska inte ha nån ångbroms heller i yttervägg? I taket kör jag åldersbeständiga plast då.
 
Verkar vara blandade meningar om det. Nyaste jag läst verkar förorda en ångbroms också men det kanske beror på resten av väggen också. Vågar inte uttala mig.
 
Okej:) fortfarande lika förvirrad. Hur görs det vid ny byggen idag?
 
Ångbroms. Varken mer eller mindre.
 
Jag kör plastfolie i vårt nybygge och har yttervägg på tre av fyra väggar.
Vi kommer ha undertryck i huset och så lämge man inte har överdrivet fuktigt som tex bastu eller spa så tror jag att oron är obefogad.
Det finns nackdelar också att skippa folien.
Går tätskiktet i våtutrymmet sönder och folie saknas så får man ut fukt i hela konstruktionen, tvekaamt att det klarar att torka ut med dagens tjocka väggar.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag kör plastfolie i vårt nybygge och har yttervägg på tre av fyra väggar.
Vi kommer ha undertryck i huset och så lämge man inte har överdrivet fuktigt som tex bastu eller spa så tror jag att oron är obefogad.
Det finns nackdelar också att skippa folien.
Går tätskiktet i våtutrymmet sönder och folie saknas så får man ut fukt i hela konstruktionen, tvekaamt att det klarar att torka ut med dagens tjocka väggar.
Med plast folie menar du då sån blå åldersbeständig plast?
 
U Ursidae skrev:
Diffusionsspärr är definitivt fel.(den blå plasten) Efter att ha läst på lite så är det ångbroms som gäller bakom tätskiktet numera. Läs tex [länk]
Okey tackar! Har stående reglar och liggande 45x45 installation utrymme, skall ångbromsen sitta ytterst på den liggande reglingen eller bakom mot det stående?
 
Ingen ångbroms. I och med plastmattan så har ni redan ett tätskikt på väggarna, att lägga en ångbroms bakom kan inte göra någonting positivt. Det kan bara förstöra.
Tätskiktet hindrar fukten från att tränga ut, om tätskiktet går sönder så kommer fuktig luft att tränga ut i väggen mellan ångbroms och tätskikt. Då torkar inte väggen upp.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Det verkar råda delade meningar blir inte klok på det här:)
 
Delade meningar råder det alltid om byggande. Men det finns ingen logik i att lägga en ångbroms bakom ett tätskikt, jag kan inte förstå varför det skulle vara bra. En ångbroms är bättre än plast eftersom ångbromsen inte är helt tät. Men varför lägga något som är nästan tätt överhuvudtaget?

Det är inte meningen att fuktig luft ska slippa genom tätskiktet, ifall det gör det ändå så är det bättre om väggen bakom är så "luftig" som möjligt så att det torkar upp snabbt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
surris
Ingen ångspärr/ångbroms, tätskiktet uppfyller den funktionen n. Punkt slut :)
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.