Hej,

I vårt hus (ca 10 år gammalt) har vi vattenburet golvvärme med LKs rumsregleringssystem. Av någon anledning är ställdonen till badrumet manuellt även då alla andra ställdon är elektriska, se bilden.

Den praktiska frågan: Hur svårt är det att byta till ett elektriskt ställdon? Bara att skruva loss/på eller behövs det mer kunskap? Behöver man stänga av huvudventilen?

Den nyfikna frågan: Finns det någon speciell anledning varför installatörer valde ett manuellt ställdon till badrummet?

Tack!
MP
 
  • Vattenburet golvvärmesystem med manuellt ställdon bland elektriska i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan orsaken vara att alltid ha ett grundflöde av värme till badrummet oavsett vad reglercentralen "tycker"?
 
  • Gilla
d95mlad och 1 till
  • Laddar…
Kan inte se något bypass-rör på bilden och cirkulationspumpen får absolut inte jobba mot ett helt stängt system. Minst en slinga måste alltid vara öppen för att värmevattnet ska kunna cirkulera. Har man värmepump ska de flesta slingor vara helt öppna (men rätt instrypta) och värmepumpen sköta temperaturen.
 
  • Gilla
d95mlad och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
Men, betyder det att jag får byta ut det till ett elektriskt ställdon? Eller inte?
:)
 
Varför vill du ha ett elektriskt ställdon?
Som nån redan skrivit, en slinga måsta alltid vara öppen, det får inte bli tvärstopp. Därför saknar en slinga elställdon, för att aldrig stänga.
 
  • Gilla
d95mlad och 1 till
  • Laddar…
Varför vill du ha ett elektriskt? är det för varmt i badrummet? kanske är det för varmt värmevatten, justera kurvan istället? Själva ställdonet brukar vara lätt att byta, men sen måste det till någon rumsgivare som styr den. och som sagt tidigare, finns det ingen bypass så måste en annan slinga öppnas så att det inte blir tvärstopp
 
  • Gilla
d95mlad och 1 till
  • Laddar…
Vill helt enkelt ha lite mer "användarvänlig" temperaturstyrning. Det är väldigt bökigt att behöva gräva i värmecentrallskåpet när man vill ändra temperaturen, och just detta badrum används framförallt av gästerna (typ släktbesök), så det vore trevligt om dem själva kunnat ändra det vid behov...
Övriga ställdon styrs trådlöst via termostat i varje rum, så självklart hade jag lagt till en liknande termostat med rumsgivare i badrummet också...
Det där med bypass vet jag inget om, det tog mig en halv timme att googla fram terminologin för att kunna ställa frågan för att börja med... :)
Bifogar en större bild i fall det går att se något mer på den...
Tack!
 
  • Värmecentral med ventiler och etiketterade rör för olika rum, och en cirkulationspump till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas fortfarande på att någon kunnig kan ge ett enkelt ja eller nej svar på min fråga...

I manualen till "fördelarshunt" (LK VS 2-2,5) står det "Shuntgruppen är utrustad med automatisk varvtalsreglering vilket innebär att bypass inte behöver monteras på värmekretsfördelaren"...

Jag vet ärligt talat inte ens om det är samma bypass som det talades om i det ena svaret, men betyder detta att jag kan byta till elektrisk ställdon utan att behöva fundera på det där med bypass-rör?
 
Vad har du för typ av rumstermostater idag?
I LK ICS.2 rumstermostat så kan man programmera in att tex slingan i badrummet ska vara helt öppen när de andra termostaterna är stängda om man nu behöver ha en slinga som oxå ska agera bypass.

Instruktionsmanual för LK ICS.2 rumstermostater med steg-för-steg instruktioner och diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
d95mlad
  • Laddar…
Jag bytte nyligen till trådlösa rumstermostater. Det är just LK ICS.2 jag har...
 
  • Gilla
Koningsbakkae
  • Laddar…

Bästa svaret

Du kan sätta dit ett ställdon om du vill. Det du behöver göra är att se till att antingen shuntpumpen är inställd på tryckstyrd varvtals reglering alternativt koppla pumpen genom pumpstyrningen i kopplingsbox en som då stänger av pumpen om alla ställdon stänger. Anledningen till att det inte finns någon reglering där idag
är att man vill spara in pengar vid installation.
 
  • Gilla
d95mlad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.