Har ett vardagsrum på 30 kvadrat med två vattenburna element. Rummet är konstant kallt och i synerhet golvet. Tanken är att lägga 50 mm cellplast direkt på befintligt golv som består av 22 mm golvspån o kork/plast matta. Uppe på cellplasten tänker jag lägga 22 mm spårad golvspånskivor, plåtar o slang. Högst upp vill jag lägga något billigt klickgolv. Måste plastmattan bort och borde jag lägga något mellan det spårade spångolvet och klickgolvet typ gips elller nåt. Desutom undrar jag om jag behöver lägga ålderbeständig plast under klickgolvet för att förhindra fuktvandring och isåfall vart i sandwitchen ska plasten ligga
 
surris
Med 2st radiatorer borde du inte ha några problem med att värma upp 30m2. Vill du installera golvvärme enbart för att du vill ha varmt golv? Eller är tanken att du ska bygga om köket med? Och ska du ha golvvärme i fler rum senare?
Känns som mycket jobb bara för att få golvvärme..
 
Hur ser golvbjälklaget ut?

Den konstruktion du vill ha med golvvärme på ett dåligt isolerat golv med 50mm eps tilläggsisolering är inte det bästa!

Om du avser att lägga golvvärme endast för komforten och behålla elementen så kan du ta bort plastmattan och om det är torrt under den lägga Platons system för luftning av golv..
Sedan lägger du eps och golvspån med spår då får du komfort och slipper kallt golv...
Elementen måste du låta hålla värmen!

Enklare lösning o bättre är om du kan renovera isoleringen i bjälklaget och samtidigt se över skicket !
Kalla golv kan ju bero på att du fått glipor i isoleringen... då vinner du också bygghöjd
 
surris mattias1jonsson skrev:
Med 2st radiatorer borde du inte ha några problem med att värma upp 30m2. Vill du installera golvvärme enbart för att du vill ha varmt golv? Eller är tanken att du ska bygga om köket med? Och ska du ha golvvärme i fler rum senare?
Känns som mycket jobb bara för att få golvvärme..
Dom två radiatorerna räcker inte till för att värma upp rummet. Tanken är att dels minska kylinträngningen från golvet och samtidigt öka värmekällorna, specielt som vi funderar på att ta bort ett av radiatorerna nästa sommar för att väggen där radiatorn sitter skall rivas till förmån för 2 meter höga fönster, typ hela väggen. Och JA, varmt golv är gött, nu måste vi ha fötterna i soffan på vintern
 
K Kaputte skrev:
Dom två radiatorerna räcker inte till för att värma upp rummet. Tanken är att dels minska kylinträngningen från golvet och samtidigt öka värmekällorna, specielt som vi funderar på att ta bort ett av radiatorerna nästa sommar för att väggen där radiatorn sitter skall rivas till förmån för 2 meter höga fönster, typ hela väggen. Och JA, varmt golv är gött, nu måste vi ha fötterna i soffan på vintern
Ett vanligt misstag med golvvärme är att man inte kan ha så varmt i golvet att det räcker att värma ...
med för hög temperatur i golven blir det randigt... dvs du upplever varmare o kallare ränder...
Ska du sätta vägghöga fönster så kan du få kallras..
då bör du förbereda en ränna i golvet där du lägger ner speciellt element .... golvvärme klarar inte ensamt kallras...
Tänk också på att framledningen på golvvärmeslingan ska gå och möta kylan i ytterkant på golvet med randisolering
 
B byggarätt skrev:
Hur ser golvbjälklaget ut?

Den konstruktion du vill ha med golvvärme på ett dåligt isolerat golv med 50mm eps tilläggsisolering är inte det bästa!

Om du avser att lägga golvvärme endast för komforten och behålla elementen så kan du ta bort plastmattan och om det är torrt under den lägga Platons system för luftning av golv..
Sedan lägger du eps och golvspån med spår då får du komfort och slipper kallt golv...
Elementen måste du låta hålla värmen!

Enklare lösning o bättre är om du kan renovera isoleringen i bjälklaget och samtidigt se över skicket !
Kalla golv kan ju bero på att du fått glipor i isoleringen... då vinner du också bygghöjd
Bygghöjden är minsta problemet, har ca 270 i takhöjd och dörren går inte in i rummet. Jag trodde att golvvärmen skulle räcka till för att värma upp rummet, specielt med extra iso på golvet. Tanken är att behålla ett av elementen men det andra måste bort pga att den väggen ska rivas o ersättas av 2 m höga fönster. Så det behövs luftning mellan bef golv och eps`n. Kan det bli kondens där annars eller är det nån annan annledning. Då hälsan inte längre är på topp vill jag undvika att riva bort det gamla spångolvet, tänkte att det skulle bli arbetsbesparande att lägga nytt flytande uppe på
 
B byggarätt skrev:
Ett vanligt misstag med golvvärme är att man inte kan ha så varmt i golvet att det räcker att värma ...
med för hög temperatur i golven blir det randigt... dvs du upplever varmare o kallare ränder...
Ska du sätta vägghöga fönster så kan du få kallras..
då bör du förbereda en ränna i golvet där du lägger ner speciellt element .... golvvärme klarar inte ensamt kallras...
Tänk också på att framledningen på golvvärmeslingan ska gå och möta kylan i ytterkant på golvet med randisolering
Fönstren ska inte stå direkt på golvet, dom hamnar ca 50cm upp så det blir plats för låga radiatorer, kanske bäst att planera för det. Förstår vad du menar med att vattnet när det är som varmast ska gå efter väggen, men förstår inte det där med randisolering
 
K Kaputte skrev:
Fönstren ska inte stå direkt på golvet, dom hamnar ca 50cm upp så det blir plats för låga radiatorer, kanske bäst att planera för det. Förstår vad du menar med att vattnet när det är som varmast ska gå efter väggen, men förstår inte det där med randisolering
Randisolering är att du isolerar närmast väggen så att betongen inte går ihop med väggen!
Bra att du förbereder för låga element under fönstren
Du kan ju pröva utan element först?
 
B byggarätt skrev:
Randisolering är att du isolerar närmast väggen så att betongen inte går ihop med väggen!
Bra att du förbereder för låga element under fönstren
Du kan ju pröva utan element först?
Jag har nog beskrivit lite dåligt, det är inte platta, det är krypgrund med bjälklag
 
K Kaputte skrev:
Jag har nog beskrivit lite dåligt, det är inte platta, det är krypgrund med bjälklag
Det var jag som blandade olika trådar...
Du tänker ju ha spårade golvspån...och flytande golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.