Jag renoverar en lägenhet och har tagit hjälp av hantverkare för vissa moment, bla kakla i köket.
De blev klara igår, och de tyckte faktiskt att det var helt klara.
Jag vill att de river ner skiten och gör om och gör rätt. Eller finns det förmildrande omständigheter?

Ni som är duktiga på puts och bygg, hur borde detta ha gjorts?

Köksvägg med ojämn och delvis porös puts, exponerat tegel samt spår efter borttaget kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg väggen ut efter de tagit bort bef kakel.
Putsen var på flera ställen både porös och satt så pass löst att det gick att lyfta bort stora sjok.
På en del ställen var det ren tegel och på andra ställen var även fästmassan kvar.

Orenoverat kök med synliga väggdefekter och ojämnt lagd puts, samt köksskåp och bänkskiva i förgrunden.
Så här såg väggen ut efter att den blivit putsad. Putsen är lagd med 1,5 cm ovanpå bef puts, dvs ca 3 cm tjock på de ställen där det bara var tegel.
På de ställen där jag visste att den gamla putsen var lös, hörde man ”bom” när man knackade på putsen..
Innan man satte kakel så satte man även en LIP Board Våtrumsskiva.

Vägg med ojämn, tjockt lager av nyputs vid köksbänk, utrymme vid spishäll minskat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i renoveringsprocess med synlig puts, LIP Board Våtrumsskiva och nytt kakel nära en bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konsekvensen har blivit att puts + LIP Board Våtrumsskiva bygger 2,5 cm. Sedan tillkommer kakel och sättmassa på 1 cm. Totalt 3,5 cm.
Det innebär också att spishällen (se utfrästa spåret i bänkskivan) kommer så nära väggen att den precis får plats. Där är mao 2,5 cm mindre plats mellan hällen och väggen.


Ojämnt lagd puts och våtrumsskiva vid vägg i renoveringsprojekt, synligt dåligt avslut vid bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och skadad puts där kakel tidigare suttit, avslöjande dåligt hantverk vid en köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätmått som visar avståndet på 2,5 cm mellan en vägg och bänkskiva efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avslutet som visas på bilderna är inte färdigt. Men ser även tydligt hur mycket av bänkskivan som ”försvinner”
Man lämnar inte ett arbete så här och tycker att man är färdig. Var finns yrkesstoltheten?
Pga den stora påbyggnaden är det svårt att få till avsluten i kanterna på ett snyggt sätt.
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
Problemet här är väl mest att bänkskivan skulle monterats efteråt alternativt flyttats ut om det är en befintlig/gammal skiva.

Avsluten kommer ju att fixas till om jag förstått det rätt?
 
JanneJanne123
Varför våtrumsskivan, är det något ni beställt?
 
P Pappa1986 skrev:
Problemet här är väl mest att bänkskivan skulle monterats efteråt alternativt flyttats ut om det är en befintlig/gammal skiva.

Avsluten kommer ju att fixas till om jag förstått det rätt?
De rev kaklet först, sedan rev jag ut gamla köket. Sedan satte jag nytt Ikea kök inkl måttbeställd bänkskiva. Till sist satte de kaklet på detta viset .
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför våtrumsskivan, är det något ni beställt?
Nej, ingen aning varför den är där egentligen. De menade att det blev stabilare eftersom putsen inte satt så bra fast. Men det beror ju på att de putsade ovanpå lös gammal puts.
 
Jag tycker det ser konstigt ut i största allmänhet, med en stor putskaka som i praktiken står på bänkskivan.
Det som är fel är enligt mitt tycket ordningen på arbetsmomenten, sedan skulle all lös gammal puts knackats bort innan ny puts.
Jag hade gjort enl följande:

Riv all lös puts
Putsa väggen, så att den är slät från golv till tak
Sätt överskåp
Sätt underskåp
Sätt bänkskivan
Kakla väggen
Komplettering med spishäll, elpryttlar, blandare, övrigt VVS osv.
El- och VVS-jobb på lämpliga ställen i ordningen ovan.
 
  • Gilla
kest och 8 till
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det ser konstigt ut i största allmänhet, med en stor putskaka som i praktiken står på bänkskivan.
Det som är fel är enligt mitt tycket ordningen på arbetsmomenten, sedan skulle all lös gammal puts knackats bort innan ny puts.
Jag hade gjort enl följande:

Riv all lös puts
Putsa väggen, så att den är slät från golv till tak
Sätt överskåp
Sätt underskåp
Sätt bänkskivan
Kakla väggen
Komplettering med spishäll, elpryttlar, blandare, övrigt VVS osv.
El- och VVS-jobb på lämpliga ställen i ordningen ovan.
Håller med om att när man hade lös inredningen skulle kaklet ha rivits och väggen putsats,försvårar jobbet enormt att det inte gjordes,det är inte lätt att riva puts på en så begränsad yta,ju mer man knackar desto mer ramlar ner eftersom sån puts ofta är lös från teglet.med några tunna plåtlister som avslut blir det väl ok?
däremot förstår jag inte valet av en så tjock skiva (25mm!)
 
Redigerat:
Staffans2000
Här har det blivit en negativ synergieffekt.
Slarviga murare som kompenserar dåligt underarbete med tjocka lager material.
En helt felaktigt arbetsordning (fotografens metod är det självklara valet).

Eftersom det verkar finnas en risk att hela konkarången brakar ner förr eller senare, skulle jag troligtvis rivit ner kakel, skiva och puts och börjat om igen.
Ta bort bänkskivan innan putsningen denna gång.
 
A
Jag skulle tagit fram hela tegel väggen och sparat den.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
Jag skulle tagit fram hela tegel väggen och sparat den.
Ja,hade ju varit synd att riva den istället,å andra sidan var sparar man en tegelvägg,blir ganska skrymmande....
:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Både puts och våtrumsskivan var ju väldigt onödigt.

Har man nu svårt att putsa vilket kan vara krångligt när skåpen sitter på plats så hade det ju räckt att limma dit en 6mm gips med hjälp av fix så man fått en slät yta att plattsätta.

Ramla ner lär det ju inte göra i alla fall. ;)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Både puts och våtrumsskivan var ju väldigt onödigt.

Har man nu svårt att putsa vilket kan vara krångligt när skåpen sitter på plats så hade det ju räckt att limma dit en 6mm gips med hjälp av fix så man fått en slät yta att plattsätta.

Ramla ner lär det ju inte göra i alla fall. ;)
Det var ju lite så jag tänkte om man inte tog bort lös puts och sen putsade jämt. Med 6mm gips så hade man bara tappat 6mm, nu har de lagt på 15 mm extra puts ovanpå bef puts plus 12mm våtrumsskiva. 2cm helt i onödan enligt mig
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det ser konstigt ut i största allmänhet, med en stor putskaka som i praktiken står på bänkskivan.
Det som är fel är enligt mitt tycket ordningen på arbetsmomenten, sedan skulle all lös gammal puts knackats bort innan ny puts.
Jag hade gjort enl följande:

Riv all lös puts
Putsa väggen, så att den är slät från golv till tak
Sätt överskåp
Sätt underskåp
Sätt bänkskivan
Kakla väggen
Komplettering med spishäll, elpryttlar, blandare, övrigt VVS osv.
El- och VVS-jobb på lämpliga ställen i ordningen ovan.
Putsen var inte lös vid överskåpen, så hade man bara tagit bort lös puts och sedan jämnat till och ev 6mm gips så hade allt varit ok. Du har de gjort en riktigt slarvjobb
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.