Ähhvaf...distansklotsarna är ju bara att flytta, sen en regel på tvärsen och ev mellanlägg på lämpliga ställen. Ville han inte stöka med disanserna själv så skulle han sagt till.
 
Redigerat:
Det skulle gå med en regel lite på sned också, utan att flytta distanserna.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Torix är fö fortfarande helt OK att använda, det var det vi hade, tillsammans med en och annan u-båt, under min intensiva karriär i elmicklarskrået på 90-talet. Kräver lite mer handlag men är man van att använda dem så fungerar de lika bra som något annat.
Vad det gäller brandtillbud i förhållande till antal installerade så är nog Torix bättre än snabbanslutningarna.

Enda vinsten med Wago och alla kopior därav är lite snabbare montagetid. När prylarna är på plats i dosan och bara skall ligga stilla och fungera är Torixen den bättre förbindningen.

I Torixen är ledarna ihoptvinnade, strömmen går från "tråd in" direkt till "tråd ut". I snabbanslutnngarna är det två hopp - från "tråd in" till metallen i kopplingsdonet, och sedan i en andra kontakt från metallen till "tråd ut". Dubbla risken för fel med andra ord!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Och det är svårt att tro att en yrkesman skulle lägga ner tid på att tejpa förhöjningsringar på dosan då han enkelt och snabbare kunnat regla ner dosan.
Det är något "lurt" med den elektrikern, är han verkligen en elektriker????
 
  • Gilla
Johan_85 och 2 till
  • Laddar…
Om du ska flytta ner dosan så bör den nog också bytas till en djupare takdosa (antar att det var det han menade med att han fått fel) för ska du ha dosan som kopplingsutrymme och få in DCL donet så blir det nästintill omöjligt med en takdosa med normaldjup
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E 1420640 är 75 mm djup
E 1420650 är 108 mm djup om man vill ha extra djupa dosor
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ähhvaf...distansklotsarna är ju bara att flytta, sen en regel på tvärsen och ev mellanlägg på lämpliga ställen. Ville han inte stöka med disanserna själv så skulle han sagt till.
Ah, tänkte inte på att dessa kanske vore i vägen. Tror inte att jag hade något uppenbart virke liggandes framme som kommit emellan innertaket och reglarna heller... men han kunde ju hört av sig.

E elmont skrev:
Det är något "lurt" med den elektrikern, är han verkligen en elektriker????
Han har åtminstone enskild firma och F-skatt. Måste väl finnas några regler som säger att man gått någon utbildning för att ha elfirma... eller? Övrigt jobb gjorde han okej (så vitt jag vet). Hade varit mer noggrann själv och hade nog kört med VP-rör... men det gör väl ingen elektriker när slang går på nolltid!

E elmont skrev:
E 1420650 är 108 mm djup om man vill ha extra djupa dosor
Tack! Det var nog den djupa jag spanat in mig på när jag funderade på om jag skulle handla in grejer till arbetet först.
 
Det enda jag såg som lite udda utöver den djupa dosan var väl denna dragningen (nedre slangen), men jag har inte heller så bra koll på hur man brukar dra. Hade för mig att man brukade komma ovanifrån, men kanske bara om där är en kopplingsdosa där. Kopplingsdosan på väggen har han inte heller flyttat ut i höjd med reglarna (de är justerade så att de är raka och är uppklossade mestadels i ovankant), men denna dosan verkar ju ha en justerbar ring åtminstone.
 
  • Öppen vägg med synliga reglar och eldragningar, inklusive en ovanligt placerad sladd, och en justerbar dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser en helt OK väggdragning tom fäst slangen mellan reglarna det ger plus i kanten. Kanske var takdosan hans livs misstag ;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
E
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget här kan du kolla om företaget är registrerat som installationsföretag.

Det är nog som du säger att dosan hamnade sådär för att inget virke fanns tillgängligt som passar som kloss, eller mellan reglarna.

Precis lika självklart som att ställa ut gröt till tomten borde det vara att lämna spillvirke till installatörerna för diverse kottlingar och klossar
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Precis lika självklart som att ställa ut gröt till tomten borde det vara att lämna spillvirke till installatörerna för diverse kottlingar och klossar
Jo såklart, där låg säkert 10 meter spillvirke i olika längder och en låda plastklossar i olika tjocklekar, som han använde på andra ställen. Däremot var ju alla spillbitar 45x45 så inga gick under dessa reglarna i taket, tänkte inte på det då. Men han kunde ju som sagt hört av sig, är inte det lika självklart? :)

Tack för länken! Han fanns med där åtminstone.
 
M mickeforsberg skrev:
Han har åtminstone enskild firma och F-skatt. Måste väl finnas några regler som säger att man gått någon utbildning för att ha elfirma... eller?
Nej, konstigt nog inte. Jag startade min firma utan "riktig" behörighet, läste in den senare.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det elektriker som använder såna där toppklämmor idag?
Vilka toppklämmor än torix rekommenderar du?
 
Det kan dröja med svaret - tråden är 4 månader gammal...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.