Skicka tillbaka planen och bestrid enl inlägg 10. Ändra ett datum och skriva ut ett nytt papper tar inte 8 månader.
 
Å Åsa Eric skrev:
Nu är det inte konsumentköplagen som gäller, utan konsumenttjänstlagen. Lite klurigt, för denna lag gäller inte tjänster som "fristående konsultuppdrag", är ett av få undantag. Men försök och få en deal med konsulten.
Nej, det verkar inte finnas någon standard eller praxis för leveranstid i konsumenttjänstlagen, men mitt andra citat var från just den lagen:

"...inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning."

Eftersom det knappast är normalt att det krävs mer än ett halvårs arbete för att ta fram nämnda plan så är leveranstiden för lång även enligt konsumenttjänstlagen.
 
Jag tror att dom glömt bort jobbet, sen när dom hittade det så har dom bara fakturerat standard avgift eftersom dom antagligen även glömt att ni sa 2000:-. Om du bara ringer och säger att det bara var en omstämpling med nytt datum ni kommit överens om och att du skulle få rabatt så får du nog det. Har du tur har dom glömt hur stor rabatt det var, då kanske det blir 50%...
 
När uppstår kostnaden?
Vid beställning av uppdraget eller vid ankomsten av fakturan? Svår frågeställning...

Fakturan är bara att betala eftersom lagen ger utrymme till att fakturera inom 10 år om inget annat är avtalat mellan parterna.
 
Mikael_L
A asf skrev:
Fakturan är bara att betala eftersom lagen ger utrymme till att fakturera inom 10 år om inget annat är avtalat mellan parterna.
Nej, nu har du minst två fel här.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hmm har du verkligen beställt en tjänst? Du har väl beställt ett intyg? Intyget är ett orginal papper och något jag kan ta på. Likställ med att beställer en tavla definitivt konsumentköplagen, undrar om inte konsumentköplagen gäller iallafall?

Ring din konsumentvägledare, alternativt ”hallå konsument” på webben och kolla vad som verkligen gäller. sedan tycker jag som många andra att du skall bestrida med hänvisning till att de inte levererat i tid trots påtryckning (du behöver inte vara så tydlig med hur mycket du tryckt på)

Hur som så kommer friman antingen att ge upp eller hota med kronkalle/inkasso. Sitt lugnt i båten och när du får brev från kronkalle så förklarar du att du bestridit fakturan. Då lägga fallet ner och ev så går firman till rätten. Detta är ganska ofarligt då jag misstänker att det är småmål, rätten kommer att försöka att få er att förlikas och om det nu skulle gå till dom så får du betala 1600kr extra (kanske är höjt nu men var det när jag tog en slapp hantverkare i örat)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, nu har du minst två fel här.
Mittåt, 3 år inte 10 år vi pratar konsument. Så ett fel.. Men åter till kärnfrågan.

När uppstår kostnaden?

1: Vid beställning
2: Vid fakturans ankomst
 
A asf skrev:
När uppstår kostnaden?

1: Vid beställning
2: Vid fakturans ankomst
kostnad uppstår när arbetet utförs, mao när åtgärdsplanen skrivs. Alltså mellan 1 och 2.

För att svara TS, som redan påpekat så skicka tillbaka planen och hänvisa till sen leverans.
 
A asf skrev:
Men åter till kärnfrågan.
När uppstår kostnaden?
God idé, men nej, din undran är inte kärnfrågan.

Kärnfrågan är TS möjlighet att slippa betala för en undermåligt levererad tjänst.
 
A asf skrev:
Mittåt, 3 år inte 10 år vi pratar konsument. Så ett fel.. Men åter till kärnfrågan.

När uppstår kostnaden?

1: Vid beställning
2: Vid fakturans ankomst
Möjligheten att få betalt uppstår när man levererat, sen är det skit samma när kostnaden uppstår.
Ingen leverans, ingen deg.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A asf skrev:
Mittåt, 3 år inte 10 år vi pratar konsument. Så ett fel..
Nope, två fel.

Det andra felet är att du tror att vilken faktura som helst bara är att betala.
Jag kan skicka dig några trevliga fakturor (för mig), om du tycker att det bara är att betala.

Om jag säger såhär, hade firman efter beställningen gjort sitt jobb och levererat inom säg 2 veckor (helt skälig tid alltså) så hade de sen utan vidare kunnat vänta ett halvår, ett år, ja t.o.m tre år med fakturan, och det var bara att betala.
Men inte tre år och en dag ...

Men i detta fall har inte företaget levererat sin tjänst till beställaren, så att den blev till något värde, då har de inte ens rätt att fakturera.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
A
Hävda att företaget inte lämnat informationen i om en skälig tid, att du försökt få tag på dem och när detta misslyckades valde du en annan firma.

Det faller då på företaget att bevisa och kräva in ersättningen.

Du kan även betala en skälig ersättning för tiden de lagt ner.
 
Har haft fullt upp senaste dagarna och har inte hunnit gå in och läsa vad ni har skrivit. Många nyttiga kommentarer och det tackar jag för.

För att förtydliga så är alltså den första åtgärdsplanen som gjordes för 5 år sedan redan betald för just 5 år sedan så inget problem där. Det är alltså nu när han skulle "uppdatera" den då den planen gått ut som det blivit bekymmer och där dom nu skickat ut åtgärdsplanen 8 månader efter påbörjat jobb då dom var här.


Jag har funderat om jag bara ska skita i detta och betala då det ändå är en relativt liten summa och för att slippa ev gorm med företaget i fråga, men känner ändå att jag inte vill/bör göra det då det är just 8 månader försenat jobb och att jag försökte nå honom på telefon för att höra varför det inte kom någon åtgärdsplan i slutet av februari/början på mars.

Det står på fakturan att ev invändningar ska göras senast 8 dagar efter att jag mottagit den, så är jag då försent ute att bestrida den? Jag ringde upp han som var här och kollade i februari, och han är även ägare av företaget verkar det som och då tog jag upp att det var helt sinnessjukt att jag får en åtgärdsplan 8 månader efter att vi träffades första gången och frågade om han tyckte det var rimligt att ens skicka ut den tillsammans med fakturan samt att jag sa att jag försökt ringa honom 2-3 gånger i vintras.

Svaret jag fick var "Ja men du skulle väl ha mailat som du gjorde från första början, och då det tagit över 5 år att jag ens provat skicka in den första så tyckte jag att det inte var så bråttom med denna"

Jag har alltså kontaktat och ifrågasatt, även om jag inte rakt ut sa "Nej detta kommer jag inte betala" .

Så som sagt, är det möjligt att bestrida den nu 12 dagar efter fakturadatum (Fakturadatum 191009) , jag fick fakturan i brevlådan 191010 och ringde honom på eftermiddagen samma dag.

Om det är möjligt att fortfarande bestrida, hur gör jag då? Skickar jag tillbaka fakturan och skriver "Jag bestrider härmed fakturan då 8 månaders leverans inte är inom skälig tid"

Eller vad skriver jag?
 
Mikael_L
Grillen Grillen skrev:
Så som sagt, är det möjligt att bestrida den nu 12 dagar efter fakturadatum (Fakturadatum 191009)
Det borde väl vara helt OK att bestrida inom 8 månader ... kan man ju tycka ... :crysmile:
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det borde väl vara helt OK att bestrida inom 8 månader ... kan man ju tycka ... :crysmile:
Jag var nästan på väg att säga " Men då dyker betalningen av fakturan upp nån gång till sommaren då" till honom i telefon. men jag hejdade mig.


Men som sagt, räcker det med att skriva

"Jag bestrider härmed fakturan då 8 månaders leverans inte är inom skälig tid"

Eller bör jag skriva något annat, och även är det på fakturan jag skriver och skickar tillbaka, eller var skriver jag det? Fungerar det att maila till företaget och hänvisa till vilken faktura det gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.