Har haft en elektriker som fixat lite ny el till oss och allt såg bra ut tills han skulle sätta sista takdosan. Eftersom vi sänkt taket med 75+45mm så är det såklart lite klurigt att sätta takdosan direkt i undertaket vi råkar ha.
Jag tänker mig att man sätter en dosa i höjd med regeln genom att sätta en bräda tvärs över två reglar och sen fästa dosan i den?

Elektrikern gjorde enligt videon. Takdosa direkt i undertaket och sen ett gäng förhöjningar och eltejp på det. Är det godkänt? Jag känner att det är rätt svårt att skruva fast något med tanke på längden av skruv och att man inte direkt ser skruvhålen. Känns dessutom väldigt oproffsigt.
 
Är själv inte elektriker, så regelverket får nån annan svara på.
Att sätta dosan och slangarna direkt i taket bör gå betydligt snabbare och enklare än att börja bygga upp något på det regelverk som du bygger.
I och med att det finns ett gäng kopplingar och minst två icke anslutna nollor i dosan förutsätter jag att det är frågan om en kopplingsdosa och inte ska på något lamputtag. Då kommer du väl bara sätta ett täcklock och då finns det ju ingen orsak att skruva något. Syftet med förhöjningen är ju då bara att saker ska hålla sig på plats, inte att ta upp några krafter. Som bonus nu när dosan sitter högre upp har du ju betydligt mer plats i dosan och behöver inte kämpa för att få plats med alla de skarvarna i en vanlig liten dosa som det hade blivit med ditt förslag.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är själv inte elektriker, så regelverket får nån annan svara på.
Att sätta dosan och slangarna direkt i taket bör gå betydligt snabbare och enklare än att börja bygga upp något på det regelverk som du bygger.
I och med att det finns ett gäng kopplingar och minst två icke anslutna nollor i dosan förutsätter jag att det är frågan om en kopplingsdosa och inte ska på något lamputtag. Då kommer du väl bara sätta ett täcklock och då finns det ju ingen orsak att skruva något. Syftet med förhöjningen är ju då bara att saker ska hålla sig på plats, inte att ta upp några krafter. Som bonus nu när dosan sitter högre upp har du ju betydligt mer plats i dosan och behöver inte kämpa för att få plats med alla de skarvarna i en vanlig liten dosa som det hade blivit med ditt förslag.
Ja det går ju snabbare, men hade man inte kunnat dra slangen i taket och sen gått ner med slangen in dosan när man närmar sig? Måste väl inte vara på samma höjd som dosan?

Ja den agerar kopplingsdosa också då den går ut till ett lamputtag ovan fönster och sedan strömbrytare och ett vägguttag.
Men jag vill ju kunna använda den till en taklampa. Den går ju till en strömbrytare trots allt. Bara lite rädd att det inte håller, eltejp i all ära. Det verkar ju dessutom finnas nästa så pass djupa takdosor.
 
Finns det elektriker som använder såna där toppklämmor idag?
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det elektriker som använder såna där toppklämmor idag?
Nej inte det heller, trodde jag. De satt i den gamla dosan ovanför så kanske återanvände han dessa. Ska byta. Wago?
 
Visste elektrikern om att du ville använda den som takdosa, lamputtag med lampkrok? Denna dosa är ju inte funktionell för detta men den duger fint som kopplingsdosa.

Förhöjningsringar kan man ju använda, med måtta... De längsta M4-skruv jag vet är ca 60 mm.

Däremot finns extra höga takdosor uppemot en decimeter. Men då ska man i förväg känna till dessa förhållanden och ha med sig dosor av rätt modell.

Så jag ser inget direkt fel här utan det handlar i så fall om missförstånd.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visste elektrikern om att du ville använda den som takdosa, lamputtag med lampkrok? Denna dosa är ju inte funktionell för detta men den duger fint som kopplingsdosa.

Förhöjningsringar kan man ju använda, med måtta... De längsta M4-skruv jag vet är ca 60 mm.

Däremot finns extra höga takdosor uppemot en decimeter. Men då ska man i förväg känna till dessa förhållanden och ha med sig dosor av rätt modell.

Så jag ser inget direkt fel här utan det handlar i så fall om missförstånd.
Ja det blev nog ett missförstånd någonstans. Jag ska inte hänga en lampa i dosan, men jag vill kunna sätta ett uttag på platsen. 60-skruv låter inte tillräckligt!

Han var på plats i torsdags, klar för dagen förutom just den dosan. Han sa att han inte hade rätt dosa med sig och att han skulle återkomma under morgondagen. Påstod att de skickat fel dosa sen när jag frågade honom igår när han var klar, men att detta var en fullgod lösning.

Ja jag har själv tittat på den djupa dosan på 110 mm eller vad den nu är. En sådan trodde jag han skulle fiska fram.
 
Mja...
Det normala sättet att sätta en takdosa är en stump gles tvärs glespanelen och dosan på den, med mellanlägg så att dosan kommer i rätt höjd/djup.
Jag ser inte hur ni reglat ner taket, vad har regeln precis bredvid dosan för funktion? Ser lustigt ut.
Annars, förhöjningsringar är helt OK att använda, långa skruv bara. M4.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Slangarna är ju töjbara så det kanske går att sätta en kloss ovan dosan så att den kommer ned tillräckligt långt?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Torix är fö fortfarande helt OK att använda, det var det vi hade, tillsammans med en och annan u-båt, under min intensiva karriär i elmicklarskrået på 90-talet. Kräver lite mer handlag men är man van att använda dem så fungerar de lika bra som något annat.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...
Det normala sättet att sätta en takdosa är en stump gles tvärs glespanelen och dosan på den, med mellanlägg så att dosan kommer i rätt höjd/djup.
Jag ser inte hur ni reglat ner taket, vad har regeln precis bredvid dosan för funktion? Ser lustigt ut.
Annars, förhöjningsringar är helt OK att använda, långa skruv bara. M4.
Det var så jag tänkte att han skulle gjort. Regeln som han skruvat upp intill är för att lättare måtta in rätt, han skruvade upp den biten och sen ritade en linje för att komma i rätt höjd. Okänt varför det inte bara gick att mäta.
 
Lägg 10 minuter på att flytta ner dosan och ta bort "förhöjningarna".
 
  • Gilla
Johan_85 och 2 till
  • Laddar…
Som Bo och elmont skriver, såga till några regelbitar och stoppa mellan dosan och undertaket så dosan hamnar rätt utan elektrikerns förhöjningar. Man kan ju undra varför elektrikern inte gjorde så.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja det undrar ju jag också. Hur ser regelverket ut (och nu menar jag det i trä (sic!))?:cool:
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Här är en bättre bild på helheten! Den på tvären är således bara tillfällig för mätning.
 
  • Takstolar med isoleringsmaterial och tillfällig trälist för mätning samt elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.