Några framsteg med tvisten mot förra ägarna och besiktningsmannen? Tack för uppdatering, hoppas allting ordnar sig för er nu!
 
ådal ådal skrev:
Hur har allting gått?
ådal ådal skrev:
Hur har allting gått?
Vad gäller ekonomisk kompensation har vi förlorat mot besiktningsmannen och förlikats med säljarna. I slutändan får vi betala nästan allt med egna pengar...
 
  • Ledsen
Abbe W
  • Laddar…
A Asostr skrev:
Hej

Det har gått framåt.

Vi har än så länge: ....
Alltså wow!!! Vilket megaprojekt. Starkt att kämpa på och inte bara ge upp.

Är nyfiken på vilka experter ni har anlitat och hur ni hittade dem. Var den enda luktkällan väggen vid balkongen där det läckt in vatten eller hittade ni mer?
 
A Asostr skrev:
Vad gäller ekonomisk kompensation har vi förlorat mot besiktningsmannen och förlikats med säljarna. I slutändan får vi betala nästan allt med egna pengar...
Har du möjlighet att berätta mer detaljer ang. målet mot bes. mannen? På det du skriver i tråden så verkar han varit rätt grovt försumlig.
 
Lägger ni ventilerat golv, tex Nivell blir det bra. Det har vi i vår kåk från 1977 som var mögelskadad när vi köpte den (dock var vi medvetna om det)
 
O Okänd skrev:
Alltså wow!!! Vilket megaprojekt. Starkt att kämpa på och inte bara ge upp.

Är nyfiken på vilka experter ni har anlitat och hur ni hittade dem. Var den enda luktkällan väggen vid balkongen där det läckt in vatten eller hittade ni mer?
Vi anlitade fukttekniker via Polygon (Lomma) som konstaterade skadorna och sedan Platcon (Helsingborg) för reparationerna av väggarna. Jag har bara gott att säga om båda.

Nej, det var inte bara balkongen som ledde till lukt.
- Alla väggar på ovanvåningen var bygga utan luftspalt. Innanför teglet låg isolering och sedan asfaboard. Dessa skikt hade stark mikrobakteriell lukt. Det luktade således från alla innerväggar.
- Sanden under det flytande golvet hade luktsmittats.
- Läckan från balkong/tak hade gjort att reglar och golvspån var kraftigt mögliga. Under parketten i rummen som ligger utmed balkongen fanns stora svartmögelfläckar
- I rummen UNDER balkongen, alltså på nedanvåningen fanns också mögliga reglar då vattnet tagit sig ner.
- Plattan på bottenplan luktar från den orena sand som legat där i alla år. Det är denna lukt som sitter kvar.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Lägger ni ventilerat golv, tex Nivell blir det bra. Det har vi i vår kåk från 1977 som var mögelskadad när vi köpte den (dock var vi medvetna om det)
Lade ni golvet för att motverka fukt eller lukt? Det luktar FORTFARANDE i vårt hus och jag sliter mitt hår för att förstå varför. Våra sakkunniga säger att det är själva plattan (dom ju nu är helt rensad) men jag har knappt hittat någon info om illaluktande betong.
 
A Asostr skrev:
Lade ni golvet för att motverka fukt eller lukt? Det luktar FORTFARANDE i vårt hus och jag sliter mitt hår för att förstå varför. Våra sakkunniga säger att det är själva plattan (dom ju nu är helt rensad) men jag har knappt hittat någon info om illaluktande betong.
Huset vi köpte hade stått tomt i 10 år (dock med värme på) och det fanns en stark mögellukt (stark mikrobakteriell lukt enligt besiktningsprotokollet) som var extra märkbar i isolering under golv i nedre våningen.
Vi köpte ändå huset och gjorde som ni, slet ut allt så det bara var naken betong/lättbetong kvar och tog även och bytte ut isolering i kallvind och tätade fuktspärr i kallvind (dock rev vi inte ner innetak i övre våningen).

Det fanns lukt kvar i betongplattan, utan tvekan, även om vi bara såg mögel på en ca. 100x50cm stor fläck vid ytterdörren där vatten runnit in under tröskel. Det var den lilla fläcken som stank ner hela huset alltså.

Plattan var i övrigt helt torr men oisolerad och enligt pappren "dränerad med grus" men vi valde ändå att installera Nivell då det fanns lukt kvar i huset och för att säkerställa att det inte blir framtida problem (och så klart för andrahandsvärdet).

När de installerar Nivell börjar de med en noggrann städning av plattan och behandlar den sen med något medel för "försegling" (och efter det får man inte vistas i huset på ett par dagar!).
Efter förseglingen var lukten redan betydligt mycket bättre men fläkten sen ser till att ev. kvarvarande lukt blåses ut.

Ett par tips då, välj utvändig fläkt som hängs på fasaden med "gummitassar"!
Även om den är väldigt tyst så hör man den på natten och den ger viss resonans i väggarna. Inget jag märker nu längre men skulle jag göra om det skulle jag ta utvändig!

Planera utblåset så det inte kommer nära någon entré eller tilluft!
Vårt utblås ligger nära en altandörr och när den står öppen på sommaren kan man ibland känna en svag, svag "källarlukt" som kommer genom från utblåset (vilket ju bara betyder att Nivellsystemet fungerar som det ska och blåser ut lukten).
 
H hempularen skrev:
Har du möjlighet att berätta mer detaljer ang. målet mot bes. mannen? På det du skriver i tråden så verkar han varit rätt grovt försumlig.
Ja, det tycker vi också. Men besiktningsfirman har lämnat över fallet till sitt försäkringsbolag och det är mot dem vi kämpar.

Försäkringsbolagets retorik är helt sjuk. De menar att vi var medvetna om så pass många riskkonstruktioner utan att låta det påverka vår vilja att köpa huset att de håller det för osannolikt att vetskapen om en enda riskkonstruktion till hade påverkat vårt köp.

De riskkonstruktioner besiktningsmannen pekade ut för oss var platt tak, gammalt badrum, gammal tvättstuga, dålig ventilation, platta på mark, träsyllar mot plattan och någon spricka i fasaden. Vi menar att allt detta var synligt och inget vi rimligtvis hade kunnat begära avdrag för. Vi planerade tex att bygga om de gamla badrummen. Däremot innebar väggar utan luftspalt en helt annan typ av riskkonstruktion och var inget vi kunde åtgärda själv.

Om man lusläste den tekniska beskrivningen stod det där hur väggarna var konstruerade. Besiktningsmannen var byggingenjör och besiktningsfirman marknadsför sig som kompetenta utöver det vanliga. Vi betalade dessutom för en utökad besiktning. Vi menar att besiktningsmannen missade:
- att läsa den tekniska beskrivningen och tolka den korrekt (något man borde kunna kräva av en byggingenjör). Hade han uppmärksammat oss på att väggarna var uppbyggda utan luftspalt hade vi aldrig tagit risken att köpa.
- att korrekt tolka det fuktprov han tog på en syll i källaren. Fuktkvoten låg precis under gränsvärdet. Besiktningsmannen sade inget särskilt om det och noterade heller ingen lukt, men när fuktteknikern senare tog prov på samma ställe lärde vi oss att impregnerade syllar luktar som allra mest precis när fukthalten ligger runt gränsvärdet och att syllen på just det stället luktade jättemycket.

Försäkringsbolaget menar att vi:
- har fått panik när vi i efterhand upptäckt att vi tagit oss vatten över huvudet med ett gammalt hus. Att vi trodde att vi skulle reda ut renoveringarna men misstagit oss och i efterhand kokat ihop en historia om att just den ”lilla detaljen” om saknad luftspalt skulle gjort väsentlig skillnad.
- skulle gjort egna utökade undersökningar av huset och att OM vi gjort detta hade upptäckt väggarnas beskaffenhet.

Det är svårt att sammanfatta, men avslagen vi har fått är så nedlåtande och går mer eller mindre ut på att idiotförklara oss. Tyvärr kan vi inte ta risken att gå vidare eftersom vi inte har råd att förlora i tingsrätten. Det känns skit och jag är så fruktansvärt arg.
 
Hemmakatten
Vad säger en jurist om era möjligheter?
 
anders07 anders07 skrev:
Huset vi köpte hade stått tomt i 10 år (dock med värme på) och det fanns en stark mögellukt (stark mikrobakteriell lukt enligt besiktningsprotokollet) som var extra märkbar i isolering under golv i nedre våningen.
Vi köpte ändå huset och gjorde som ni, slet ut allt så det bara var naken betong/lättbetong kvar och tog även och bytte ut isolering i kallvind och tätade fuktspärr i kallvind (dock rev vi inte ner innetak i övre våningen).

Det fanns lukt kvar i betongplattan, utan tvekan, även om vi bara såg mögel på en ca. 100x50cm stor fläck vid ytterdörren där vatten runnit in under tröskel. Det var den lilla fläcken som stank ner hela huset alltså.

Plattan var i övrigt helt torr men oisolerad och enligt pappren "dränerad med grus" men vi valde ändå att installera Nivell då det fanns lukt kvar i huset och för att säkerställa att det inte blir framtida problem (och så klart för andrahandsvärdet).

När de installerar Nivell börjar de med en noggrann städning av plattan och behandlar den sen med något medel för "försegling" (och efter det får man inte vistas i huset på ett par dagar!).
Efter förseglingen var lukten redan betydligt mycket bättre men fläkten sen ser till att ev. kvarvarande lukt blåses ut.

Ett par tips då, välj utvändig fläkt som hängs på fasaden med "gummitassar"!
Även om den är väldigt tyst så hör man den på natten och den ger viss resonans i väggarna. Inget jag märker nu längre men skulle jag göra om det skulle jag ta utvändig!

Planera utblåset så det inte kommer nära någon entré eller tilluft!
Vårt utblås ligger nära en altandörr och när den står öppen på sommaren kan man ibland känna en svag, svag "källarlukt" som kommer genom från utblåset (vilket ju bara betyder att Nivellsystemet fungerar som det ska och blåser ut lukten).
Intressant. Tack för ditt svar. Vi har städat plattan (dock inte behandlat den) och sedan flytspacklat. Det är alltså där vi är nu. Vi ska inte lägga nivell utan Platon. Jag hoppas att vi också kommer att märka skillnad. Det är så sjukt att vi har slitit ut allt, allt, allt och fortfarande står med lukten. Lukten har varit det som hemsökt mig och det känns skit att den är kvar.

Gällande taket. Vi har platt tak och lagt om hela taket precis. Dock har jag börjat fundera på hur det ser ut inuti taket. Platta tak räknas väl också som kallvind? Jag luktade på en tygtrasa som legat i huset på ovanvåningen nu ett par dagar och den luktar svagt av fukt. Antingen är det bottenvåningens lukt som tar sig upp i huset annars måste det vara något annat och då är det bara taket kvar... Hade ni skador på kallvinden?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vad säger en jurist om era möjligheter?
Vi har haft en jurist från början. Han säger att det är svårt att komma åt besiktningsfirman och att det är omöjligt att sia om huruvida vi skulle vinna i rätten.
 
Hemmakatten
Ok, förstår att ni inte driver detta vidare. Lycka till med era saneringslösningar!
 
A Asostr skrev:
Intressant. Tack för ditt svar. Vi har städat plattan (dock inte behandlat den) och sedan flytspacklat. Det är alltså där vi är nu. Vi ska inte lägga nivell utan Platon. Jag hoppas att vi också kommer att märka skillnad. Det är så sjukt att vi har slitit ut allt, allt, allt och fortfarande står med lukten. Lukten har varit det som hemsökt mig och det känns skit att den är kvar.

Gällande taket. Vi har platt tak och lagt om hela taket precis. Dock har jag börjat fundera på hur det ser ut inuti taket. Platta tak räknas väl också som kallvind? Jag luktade på en tygtrasa som legat i huset på ovanvåningen nu ett par dagar och den luktar svagt av fukt. Antingen är det bottenvåningens lukt som tar sig upp i huset annars måste det vara något annat och då är det bara taket kvar... Hade ni skador på kallvinden?
Tänk på att platon är betydligt lägre och transporterar mindre luftmängd än Nivell, Granab, etc. som byggs upp men om det är begränsad takhöjd så kan det kanske inte vara något val. Ni MÅSTE ha ett mekaniskt ventilerat system och det är känt fuktproblem, passiv Platon med ventilerade lister skulle jag inte rekommendera!

Vi hade liten vattenläcka vid skorsten på taket men i övrigt var det i gott skick. Det var besiktningsmannen som sa att det ofta slarvades med plasten i taket på 70-talet och att det kan komma lukt därifrån och eftersom isoleringen fallit ihop så mycket bytte vi den samtidigt som vi lade nytt tak. Plasten var dock rätt ok men några hål lagades.
 
anders07 anders07 skrev:
Tänk på att platon är betydligt lägre och transporterar mindre luftmängd än Nivell, Granab, etc. som byggs upp men om det är begränsad takhöjd så kan det kanske inte vara något val. Ni MÅSTE ha ett mekaniskt ventilerat system och det är känt fuktproblem, passiv Platon med ventilerade lister skulle jag inte rekommendera!

Vi hade liten vattenläcka vid skorsten på taket men i övrigt var det i gott skick. Det var besiktningsmannen som sa att det ofta slarvades med plasten i taket på 70-talet och att det kan komma lukt därifrån och eftersom isoleringen fallit ihop så mycket bytte vi den samtidigt som vi lade nytt tak. Plasten var dock rätt ok men några hål lagades.
Vi ska naturligtvis ventilera med fläkt. Allt annat hade varit otänkbart.

Pust, då måste vi kolla taket också... Hur gör man det? Kommer man ”in” på något sätt? Hur byter man isolering? Vi har ju precis lagt om hela taket. Måste man slita upp det för att åtgärda eventuella skador?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.