hej

jag ska spränga nära mitt befintliga hus som står på toprargrund på berg. Risken är ju att berget lyfter nära befintlig husvägg och att kakel etc går söner inne i badrum osv. Konstruktören tycker man ska spränga utifrån och in mot väggen och ta sista 50-60 cm med mycket små laddningar och ev sömborrat och snigeldynamit. Jag tycker det låter görbart men alla sprängare som tittat tycker att det låter omöjligt. Någon som har erfarenheter av denna typ av spränging nära befintligt hus? Kan man stämpa upp huset på järnbalk med nån typ av gummibussning eller finns det andra knep?
 
Det mesta går, men det kräver en djvlt duktig sprängare. Det är inte alla som fixar det.
Han som sprängde hos mig hade sprängt källare under befintliga hus. Det har han slutat med "Det finns inte tacksamhet nog i världen för att kunna motivera att man ska fortsättta med sådana jobb". Och förmodlingen inte särskilt många som vill betala för besväret.
 
har lagt ut en bild på hur det ser ut.

IMG_2572liten.jpg
 
jag har funderat på att låta sprängaren köra det mesta och sen ta t.ex. vattensprängning den sista metern själv eller med hjälp av nån firma. Av dina alternativ vilket är bäst/billigast? Vart får man tag på firmor som gör detta i göteborgsområdet?

Den första sprängaren som var här gick runt och muttrade en timme och sa sen nej tack. Den andra kommer i veckan men jag skulle ju lika gärna kunna koppla in experter med alternativa metoder direkt.
 
Hej Vet inte riktigt vilka sprängare du har haft hos dig men det är inte en allt för avancerad sprängning som du visar på bilden. visst är det försiktig sprängning det handlar om men inte mer än så har jobat med bergsprängning så pass länge så ja lovar dig att de där ska inte vara några problem hör gärna av dig om du vill ha några råd tyvärr finns ju jag i sthlm men hjälper dig gärna med råd och förslag skicka ett mail.
 
tack för tipsen.

En ny sprängare ska ut och kolla på det idag och jag hoppas att det blir mer positiva tongångar den här gången. Till saken hör att det iofs är ett badrum direkt innanför väggen men skulle t.ex. kaklet spricka så är det inte hela världen då det ändå ska renoveras. Så lite skador på det befintliga huset är jag beredd på.

 
nu har nya sprängaren varit ute och kollat på min bergsknalle och han säger att det inte ska vara några problem. Dom bilar väck torpargrunden och lägger dit en järnbalk diagonalt under huset för att avlasta lite innan dom spränger. Borrstart blir nästa vecka. Skönt med lite postitiv anda! Går det åt skogen så har vi iallfall haft kul under tiden.

 
Kan ju ge en annan definition av "sprängt budgeten" ;)

Klart man måste tro på det bästa, hur skulle man orka annars?
 
nu är sprängarne igång och borrar. I början av veckan rev grundkillarna den befintliga grunden och stämpade upp med en järnbalk. Ser inte så vackert ut men det verkar ju gå iallfall.

Kolla http://www.ekstrands.org/bygge/IMG_2662.JPG

 
och nu var det klart. Har varit en del håriga moment men huset står fortfarande kvar och allt berg är borta. Gäller som sagt bara att få tag på rätt sprängare så löser det sig.

http://www.ekstrands.org/bygge/IMG_2777.jpg

 
bmx, är på gång med något liknande.. vore intressant att veta hur många kubik det blev i ditt fall samt till vilken kostnad!?
 
jag trodde det skulle bli ca 30-40 m3 men efter sprängningen blev det nog snarare 200-300m3. Det blev så in i helvete med sten...

Kostnad ca 10 arbetsdagar totalt för borrning, spängning + schaktning men då hade jag en riktigt effektiv sprängare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.