OramaC
Jag ogillar banker, något så enormt. Inte blev jag mer positiv förra året då jag sökte om nytt lån.

Ringde lokala banken jag haft senaste 8 åren. Hamnade hos växeln och fick prata med en handläggare i en annan kommun. Nåväl, skickade in ny värdering och bad om ränteförslag.

Fick ganska bra erbjudande och tog tag i saken någon vecka efter. Ringde då banken igen och hamnade hos min lokala handläggare då och bad han skicka extra förslag på bunden ränta.

Fick förslagen som var betydligt högre än vad jag fick av handläggaren i ”grann-kommunen”.

Ringde och ifrågasatte räntorna. Han förklarande att han lade in mitt lånebelopp i ett system som inte gick att justera osv osv. När han babblat bort sig en stund sa jag att jag fått bättre ränta av en annan. Han tyckte att jag då borde gå till den banken. ”Ja men det är samma bank” svarade jag.
Tyst lite i telefonen varpå jag fortsatte och sa att jag hade fått bättre på rörliga räntan samt de bundna han hade givit mig av en kollega till han fast från en annan kommun.

Han trodde mig inte så jag sa att jag har allt på mejl så kan skicka det till dig. Det gick bra, skickade det till honom varpå han ringde upp: ” Ja jag ser att du fått den räntan här och då måste vi ju hålla oss till det vi lovat. Men du hade aldrig fått den räntan av mig.”
Nyfiken som man är frågar man ju varför skulle jag inte det? Handläggaren svarar : ”På den summan tjänar vi inga pengar med den räntan du fått”.

När bindningstiden gått ut funderar jag starkt på byte av Blodsugare. Dock är dom billigast för mig/oss då allt är samlat under samma tak vad gäller lån, sparande och försäkringar. Därmed förstod alla vilken bank jag talar om.

Jag har inget, Inget, för banken. Finns ett bra motto jag går efter: ”Banker är svin!”
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hanatsu och 3 till
  • Laddar…
För det första, helt galet att som kund få detta bemötande. För det andra, lita ALDRIG på banken. Handelsbanken har vid två tillfällen dragit tillbaka vad man lovat mig. Ena gången höjde man min rörliga ränta trots löfte om att rabattsatsen mot reporäntan skulle vara oförändrad under hela löptiden för den bundna delen. Andra gången ville dom inte att jag skulle få ha kvar samma villkor när jag sålde/köpte nytt, trots löfte. Jag anmälde båda händelserna till Allmänna reklamationsnämnden, och fick rätt båda gångerna. Så, lita aldrig på banken.
 
  • Gilla
Hanatsu och 1 till
  • Laddar…
Först och främst, lägg inte så stor vikt i hur andra beter sig, det är dem det är fel på, inte du. Banktjänstepersonen känner ju inte dig så hur kan han då säga ett påstående som skulle kunna skada? Hen slänger bara ur sig skit. Ring upp chefen och berätta om samtalet och hur du blivit bemött. Säg även att du lutar mot att lämna dem i vilket fall och att du inte kommer rekommendera dem som bank till någon annan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Finns det till iPhone också eller bara android-lurar?
Senast jag googlade ämnet fick jag reda på att Apple sett till att det inte ska gå. Men det kan ju vara helt fel.
Precis, det finns ingen app för iPhone för att spela in mobilsamtal, däremot finns det olika appar som man kan ringa till speciella servrar för att spela in flerpartssamtal (konferenssamtal),

https://macworld.idg.se/2.1038/1.542354/spela-in-dina-samtal-med-iphone
 
OramaC OramaC skrev:
När bindningstiden gått ut funderar jag starkt på byte av Blodsugare. Dock är dom billigast för mig/oss då allt är samlat under samma tak vad gäller lån, sparande och försäkringar. Därmed förstod alla vilken bank jag talar om.

Jag har inget, Inget, för banken. Finns ett bra motto jag går efter: ”Banker är svin!”
Du funderar på att byta ”blodsugare” för att din nuvarande är ditt billigaste alternativ? Låter rimligt.
Jo men det är ju så, banker är välgörenhetsorganisationer som inte behöver gå med vinst.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
[länk]
Har du Android 9 eller senare så fungerar inte vanliga inspelningsappar längre tyvärr då Google har stoppat den funktionen.
Det går att lösa genom att roota mobilen men det är inget för en vanlig användare.
Sen kanske någon av apparna ovan funkar ändå om dom kommit på någon väg runt.
 
B Birgitta64 skrev:
Hej! Skriver för att jag känner mig ledsen och lurad av min bank /Landshypotek. Har en mindre lantbruksfastighet och hade två bundna lån på 1 år. Fick ett nytt erbjudande på bundet / rörligt lån. Då jag haft en hög amortering ville jag nu minska den, ringer upp banken diskuterar ett bundet lån på 2 år, som jag är intresserad av under förutsättning att amorteringen halveras. Räntan skulle bli 1.5%. Lånen är på 922000kr+645000kr, Banken begår in ny skogsbruksplan samt ny värdering. Jag beställer ny skogsbruksplan samma dag och banken ska göra värderingen. Detta samtal var i mitten av september. Bankmannen säger att jag ska skriva på och begära 2 års bindning samt skicka in så ordnar han med sänkning av amortering. Från första oktober ska det nya avtalet egentligen gälla, hinns ju inte med, så jag får den 10 oktober i min postlåda ett nytt låneavtal där det år 2 års bindningstid samt samma amortering som tidigare. Detta gäller då från 1 oktober. Ringer upp banken och påpekar att detta var ju inte vad vi kom överens om. Då svarar han att den minskade amorteringen kommer från och med nästa kvartal, det kan han ändra under avtalsperiodens gång. Eftersom du skickat ut ett avtal som inte stämmer med vår överenskommelse vill jag ha rörlig ränta fram tills vi har kommit överens blir mitt svar. Då blir han arg, säger: litar du inte på oss i banken? Nej, inte fullt ut blir mitt svar. Han säger då: Du är ju dum i huvudet, vi på Landshypotek vill inte ha dig som kund mer. Du kan ju vända dig till någon annan bank, lös lånen bara. Och du ska veta att du får betala ränteersättningsskillnaden! Jag blir jätteledsen och lägger på. Kan jag få ett råd, vad gör jag nu?

Banken spelar väll in alla samtal och sparar
Skulle han neka så hänvisa till inspelningen
 
Bor på landet och är kund hos en liten bank, kopplad till en större. En gång om året sätter jag mig med min bankkontakt och ser över mina lån. Likadant med mitt sparande, besök irl. Tycker detta är mycket väl använd tid. En av få fördelar med att bo ute på vischan är att banken (åtminstone min) är mycket rädd om kunderna. Skulle någon bankanställd på banken här uppföra sig på det viset hade det blivit riktigt besvärligt för dem. I en liten stad där alla känner alla, går rykten som löpeldar och det hade blivit ett himla väsen, milt sagt.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Ett inte helt ovanligt scenario är att kunden är besvärlig, snurrig, otrevlig och orimlig.
Samt sen bittert överdriver eller ljuger om faktiska omständigheter för att få medhåll, ofta på www.

Sannolikt mer troligt än att en banktjänsteman ljuger, bedrar och sen är oförskämd helt utan anledning..
Jag menar, vi hör ju bara en väldigt partisk sida.
Men allt är ju möjligt :)
Något bör ju ha hänt som föranleder tjänstemannen att så fullkomligt tappa humöret. Gissningsvis att han ansträngt sig för att ordna fram ett väldigt bra avtal. Som nu kunden dissar på helt orealistiska grunder.

Sedan har ju tjänstemannen helt rätt i en sak. Litar man inte på sin avtalspartner så skall man inte göra affärer med denne. Dvs litar man inte på banken så skall man inte göra affärer med banken.

Att man vill ha saker avtalade är för att det inte skall finnas oklarheter.

En sak som var lite oklar i #1 var om amorteringen inte stod med i avtalet som skulle signeras. Det bör den ha gjort.

Om amorteringen var en annan så kan man inte signera avtalet. Frågar tjänstemannen då om man inte litar på banken så är svaret givet: man litar på att banken följer det som avtalats.
Och att man väntar med att avtala tills tjänstemannen lyckats ordna fram en bättre amorteringsplan.


Sedan lät ju 1.5% till ett företag som osannolikt bra ränta.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Ramme75 Ramme75 skrev:
Herregud, jag skulle kolla om det finns en inspelning på när han säger du är dum i huvudet. Först och främst kommer personen få sparken, med stor säkerhet, och därefter anser jag att banken behöver kompensera dig då de har ansvaret för sina anställda. Vilken skitstövel! Lycka till
Till Birgitta och alla, som hittills svarat : Ja, jag blir både förbannad, ledsen, skakad och till sist stridslysten!! Själv har jag råkat ut för en liknande händelse på Swedbank. Min personlige bankman, som jag under ett år haft upprepade kontakter med mailledes, telefonledes och vid personliga avstämningsmöten för uppföljning av sparande/investeringar/lån, möter mig vid ett personligt möte med, "Nu när jag har blivit kontorschef (2 dagar) kommer vi inte att träffas mer" + "Jag vill inte att mina anställda ska behöva drabbas av dig"+ "Om du vill ha personlig service i fortsättningen tycker jag att du ska byta bank"!!! Jag satt helt förbluffad, när han gick på, ståendes upp, med hög röst viftandes med utskriften av mitt senaste mail, där jag, som vanligt, skrivit en agenda för vad jag ville ta upp på mötet. När tårarna, tyst började rinna nerför mina kinder, skrek han "Ja, jag hade väntat mig en scen från din sida, men se, det kommer du ingen vart med"! Jag reste mig, fortfarande med tårarna rinnande, tog honom i handen och gratulerade honom till chefstjänsten och sa "Jag har alltid glatt mig inför våra möten, som jag uppfattat som trevliga, med god stämning och jag har alltid följt dina råd". Så gick jag.
Jag är förtidspensionerad pga hjärntumör, är akademiker och har själv varit chef inom långt större verksamheter är ett lokalkontor i en mindre stad, så jag blev förbannad, när chocken var över. Jag har aldrig misskött min ekonomi, följt alla hans råd, visat honom respekt osv. Jag har gjort alla saker, som hittills föreslagits, min dotter är bolagsjurist, min svärson egen företagare, jag har hämtat in synpunkter från bekanta och vänner, men Den Vanliga Människan vinner aldrig!:mad: Jag kontaktade rätt person i Swedbanks koncernledning, gav hen utskrifter av alla mina mail, ljudfiler, relevanta utdrag ur deras egna policydokument, min utförliga beskrivning av händelseförloppet etc, men hen har inte ens givit mig någon ursäkt från banken utan ett delegerat "vi beklagar". Idag ett halvår senare är jag äntligen så färdig med detta att jag byter bank. Som min sambo uttrycker sig: Var det värt allt detta?" Ja, det var det faktiskt! Jag hoppas att den lille jäveln får brinna i sitt eget helvete!!!:devilish: Dessutom förlorade jag pengar på kuppen, men min självrespekt krävde allt bråk.

Sens moral: Om du inte orkar kriga, inte har råd att förlora mer och mer pengar på dumheter, byt bank! Se till att du får en trevlig personlig bankperson av eget kön, som förstår din situation och lotsar dig rätt i systemet, så att du kan känna dig fullständigt trygg!:love::D
 
  • Gilla
  • Ledsen
henq och 6 till
  • Laddar…
Alla bankens samtal spelas in och de sparas under tio år. Det kan vara bra att veta, skriv in i almanackan när du pratade med dem, de har uppgift om det men det är bra att ha koll på för kunden också. Gärna vem du talade med om det är en större bank.
 
  • Gilla
Birgitta64 och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Finns bra appar till telefonen som spelar in alla samtal, kan du själv ta fram ljudfiler som bevisning istället för att vara beroende av motparten. Rekommenderas varmt till alla, och att alltid spela in alla samtal, tar inte upp så mycket plats.

Precis. En sådan app borde alla som kan, ha i sin telefon. Som företagare har jag haft det i flera år och det har hjälpt mig några gånger. Ett riktigt bra hjälpmedel som verkligen kan rekommenderas.
Telefontillverkarna borde se till att en sådan app vore standard i alla mobiler.
 
P Pojkflickan skrev:
Till Birgitta och alla, som hittills svarat : Ja, jag blir både förbannad, ledsen, skakad och till sist stridslysten!! Själv har jag råkat ut för en liknande händelse på Swedbank. Min personlige bankman, som jag under ett år haft upprepade kontakter med mailledes, telefonledes och vid personliga avstämningsmöten för uppföljning av sparande/investeringar/lån, möter mig vid ett personligt möte med, "Nu när jag har blivit kontorschef (2 dagar) kommer vi inte att träffas mer" + "Jag vill inte att mina anställda ska behöva drabbas av dig"+ "Om du vill ha personlig service i fortsättningen tycker jag att du ska byta bank"!!! Jag satt helt förbluffad, när han gick på, ståendes upp, med hög röst viftandes med utskriften av mitt senaste mail, där jag, som vanligt, skrivit en agenda för vad jag ville ta upp på mötet. När tårarna, tyst började rinna nerför mina kinder, skrek han "Ja, jag hade väntat mig en scen från din sida, men se, det kommer du ingen vart med"! Jag reste mig, fortfarande med tårarna rinnande, tog honom i handen och gratulerade honom till chefstjänsten och sa "Jag har alltid glatt mig inför våra möten, som jag uppfattat som trevliga, med god stämning och jag har alltid följt dina råd". Så gick jag.
Jag är förtidspensionerad pga hjärntumör, är akademiker och har själv varit chef inom långt större verksamheter är ett lokalkontor i en mindre stad, så jag blev förbannad, när chocken var över. Jag har aldrig misskött min ekonomi, följt alla hans råd, visat honom respekt osv. Jag har gjort alla saker, som hittills föreslagits, min dotter är bolagsjurist, min svärson egen företagare, jag har hämtat in synpunkter från bekanta och vänner, men Den Vanliga Människan vinner aldrig!:mad: Jag kontaktade rätt person i Swedbanks koncernledning, gav hen utskrifter av alla mina mail, ljudfiler, relevanta utdrag ur deras egna policydokument, min utförliga beskrivning av händelseförloppet etc, men hen har inte ens givit mig någon ursäkt från banken utan ett delegerat "vi beklagar". Idag ett halvår senare är jag äntligen så färdig med detta att jag byter bank. Som min sambo uttrycker sig: Var det värt allt detta?" Ja, det var det faktiskt! Jag hoppas att den lille jäveln får brinna i sitt eget helvete!!!:devilish: Dessutom förlorade jag pengar på kuppen, men min självrespekt krävde allt bråk.

Sens moral: Om du inte orkar kriga, inte har råd att förlora mer och mer pengar på dumheter, byt bank! Se till att du får en trevlig personlig bankperson av eget kön, som förstår din situation och lotsar dig rätt i systemet, så att du kan känna dig fullständigt trygg!:love::D
Det här låter ju nästan för konstigt för att vara sant. Ett par frågor, som jag hoppas att du tar på rätt sätt och inte som påhopp:

1. Brukar du ha problem med att läsa av folks känslor, och tyda reaktioner? Vissa människor jag träffat (ofta just chefer) har en burdus framtoning och säger okänsliga saker för att de tror sig vara pragmatiska. Om du betett dig så under lång tid kan det ju förklara reaktionen (man måste själv vara övertydlig med dessa personer för att budskap ska nå fram).

2. Är du rättshaverist och paragrafryttare? Det faktum att du letar upp exempelvis policydokument och liknande och driver detta i 6 månader säger mig att det inte är en omöjlighet. Även detta beteende kan frambringa den reaktion du beskrivit. Rättshaverister är ett stort problem för många institutioner, då de tar mycket tid och ork att hantera.

Annars låter det verkligen konstigt vad du beskriver, och skulle kanske mest för klaras av någon mental ohälsa hos chefen? Men då borde han ha snappats upp tidigare och inte befordrats.
 
  • Gilla
daVinci och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.