Efter mycket strul och förseningar verkar nu bredband via fiber äntligen vara på gång.
Nu är det dags att tänka till hur vi ska ha det i huset. Vi är inga ”nördar” utan vill ha en enkel och väl fungerande lösning. Det ska fingera utan en massa meckande.
Tänkte ha två accesspunkter i huset samt fast anslutning till 2 fasta datorer, Sonos samt 3 TV-apparater, som samtliga är moderna Samsung.
Har idag TV via antenn från Boxer och tycker detta fungerar bra och är enkelt. Förutom vanliga kanaler ser vi på SHL via CMore. Vill även enkelt kunna se på F1 från Viasat.
Ska vi fortsätta med dagens Boxer eller ska vi ta TV via fiber istället? Huvudsaken är att det är driftsäkert, enkelt, snyggt och inte en massa meckande. Är allergisk mot kablar samt en massa olika fjärrkontroller och/eller boxar.
Hur ska vi göra?
Är t.ex. Apple-TV en lösning? Eller är Chromecast bättre för oss? Fattade som dessa kan ersätta TV-box. Stämmer detta?

Tack för all hjälp!
 
Duttarmajster
Jag tycker om vår Nvidia Shield Android TV.
Jag kör Android på telefonerna och då är det logiskt med Android.

Är ni iphone-människor kanske Apple TV passar lite bättre.

Men det är inte hjärnkirurgi att använda Android TV direkt så båda varianter funkar säkert.
Chromecast är inbyggt i Android TVn.

Jag svarar mer på halva din rubrik än hela frågan inser jag nu..
 
En släkting med liknande behov (hockeynörd som behöver se minst två matcher, ibland tre, samtidigt) använder Telias tv-tjänst. Telias box fungerar tydligen ganska bra och som komplement kan du köra samma utbud i telefon/platta så du kan enkelt ta med dig allt på resa. Eller se samtidiga matcher på annan skärm...
Jag klarar mig fint med min appletv och svtplay/Tv4play. Vi har lite olika behov...
 
H
Här hemma streamas allting, så inget traditionellt tv abbonemang med en box. Mestadels för smidigheten, att tex skaffa en mindre tv till barnens rum och sätta dit en Chromecast så att det går att kika på Youtube och Netflix etc.

Har utöver Netflix även Amazon prime och Cmore. Känner inte att jag saknar något. Bra wi-fi i hela huset så allt fungerar smärtfritt.
 
Jag rev bort all antenkabel och i dom rören drog jag "datakabel" = cat6 jag har numera super stabilt internet i alla rum och appletv/Viasat på 2 ställen ... rekommenderas men kolla först att du har en stabil lina fram annars kommer äpplet/tv *lagga* lite då och då ... /matte
 
J
Instämmer med alla föregående men men det är också svårt att råda när man inte riktigt vet behovet totalt. Speciellt om man vill kunna zappa runt lite. Jag är väl själv nörd i överkant men tyvärr är familjen ganska ointresserad vilket gör att alla mina finurliga lösningar kräver ständig support så fort jag är borta. Det mesta går ju ordna med antingen Apple TV eller chromecast (som man löser antingen via en ren chromecast eller en inbyggd i mi box eller Nvidia shield TV eller liknande ) Som sagt innan så beror nog svaret på vad för plattform hushållet redan gillar mest, men (Apple /Ios eller Android /Google etc ). Båda fungerar förvisso över gränserna men lite smidigare om man begränsar sig till en värld. Telias iptv är grymt bra och fungerar väldigt bra med Apple TV också (finns färdig app och du slipper box helt). Deras tv fungerar även bra via Chromecast men då får du styra allt via mobilen (enklast). Förvisso kan man ha en uttjänt mobil liggande på soffbordet om man vill. Det går även starta och stoppa uppspelning med vanliga fjärren till tvn. Samsung tycker jag är är väldigt bra även om de tyvärr inte klarar Android tv (Likt Nvidia shield, vilket tex Philips har inbyggt) och inte kör med inbyggd chromecast men de har många bra appar för streaming och de nyaste klarar air drop. Jag har själv tillgång till både comhem och Telia. Comhem har tagit fram en egen box med Android tv, och deras tv hub och den är helt ok också men Telias tvlösning tycker jag är bättre. Boxer vet jag inte men nu äger ju Tele2 allt ändå så det blir väl samma inom kort. Fråga på så får vi svara. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag kommer dra fram datakabel till resp. TV så det är inga problem.
Vill dock inte han massa sladdar och diverse dosor runt TV:n utan det ska vara rent, snyggt och enkelt att se på TV oavsett om man ser direkt på TV4 eller F1 på Viasat eller om man ska se på SVT Play.
Man ska inte behöva vara professor i TV-inställningar för att kunna se på TV hos oss.
Har funderat på Telia som leverantör för bredband och TV och deras säljare säger att man inte behöver deras box utan kan styra via Apple-TV. Ville här kolla om detta stämmer.
Har idag Boxer med antenn på skorsten och detta fungerar ju bra och är enkelt.
Undrar därför hur de är som leverantör av bredband och TV? Går man även då över helt till TV via bredbandet eller kör man på som idag men har Internet via fiber? Blir detta i såfall en krångligare lösning än Telias? En fördel med att behålla det ”gamla” Boxer är ju den dag man gräver av fibern. Då har vi i alla fall TV...
Vi är inga stortittare på TV men vill kunna se TV4-nyheterna direkt titta på Formel 1 och SHL samt se på SVT-play, Netflix m.fl. ibland och då ska det vara enkel.

Tack för att ni hjälper en novis...
 
J
Vet tyvärr inte hundra hur boxer fungerar men kan bekräfta att du inte behöver box till Telias iptv utan det funkar med Apple TV, alternativt casta till chromecast.
 
Vi har antenn med fri-kanalerna. Chromecast i varje TV. Ser Viaplay (F1 ultra-HD), C-More SHL ibland, Netflix samt övriga playkanaler på nätet. Det behövs ingen satellit-TV eller fiber-TV. Allt strömmar superbra genom Chromecastarna.
 
Hej , jag har ingen erfarenhet av vad begränsningarna är med chromecast men Apple TV gör allt snyggare och enklare tycker jag men det beror på vad man är van vid , du kan behålla sitt boxer abonnemang men släng boxen , likaså med viasat , cmore och allt annat för dessa appar laddar du ner i Apple TV via AppStore på såvis har du allt samlat på ett ställe i ett menysysfem med en fjärr ( Apple TV fjärren )

Den kan du även stänga av och på tvn också så alltså en fjärr till allt ,

Om boxer funkar Så varför byta till fiber tv ?

/ Pettan






L lindquist_o skrev:
Efter mycket strul och förseningar verkar nu bredband via fiber äntligen vara på gång.
Nu är det dags att tänka till hur vi ska ha det i huset. Vi är inga ”nördar” utan vill ha en enkel och väl fungerande lösning. Det ska fingera utan en massa meckande.
Tänkte ha två accesspunkter i huset samt fast anslutning till 2 fasta datorer, Sonos samt 3 TV-apparater, som samtliga är moderna Samsung.
Har idag TV via antenn från Boxer och tycker detta fungerar bra och är enkelt. Förutom vanliga kanaler ser vi på SHL via CMore. Vill även enkelt kunna se på F1 från Viasat.
Ska vi fortsätta med dagens Boxer eller ska vi ta TV via fiber istället? Huvudsaken är att det är driftsäkert, enkelt, snyggt och inte en massa meckande. Är allergisk mot kablar samt en massa olika fjärrkontroller och/eller boxar.
Hur ska vi göra?
Är t.ex. Apple-TV en lösning? Eller är Chromecast bättre för oss? Fattade som dessa kan ersätta TV-box. Stämmer detta?

Tack för all hjälp!
 
J
P Pettan1979 skrev:
Hej , jag har ingen erfarenhet av vad begränsningarna är med chromecast men Apple TV gör allt snyggare och enklare tycker jag men det beror på vad man är van vid , du kan behålla sitt boxer abonnemang men släng boxen , likaså med viasat , cmore och allt annat för dessa appar laddar du ner i Apple TV via AppStore på såvis har du allt samlat på ett ställe i ett menysysfem med en fjärr ( Apple TV fjärren )

Den kan du även stänga av och på tvn också så alltså en fjärr till allt ,

Om boxer funkar Så varför byta till fiber tv ?

/ Pettan
Det skulle vara att man betalar lite dubbelt kanske eftersom tex Telia skickar med Telia play för 129 eller 149 kr i månaden beroende på antal kanaler om man kör bredband via dom. Boxer tar 239.
 
Om man har öppet fiber så är det ju kul att kunna vara en aktiv konsument och ha möjlighet att byta leverantör när det passar.
Kör själv Apple-tv och det funkar fint.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Om du kan titta på allt du vill med appar på telefonen så är det bara en knapptryckning bort att titta på samma sak på en TV med Chromecast. Det är busenkelt. Jag vet inte om någon tjänst som inte har Chromecast-stöd. Min treåring har fattat hur det funkar. De är dessutom billiga, så det är enkelt att testa. Vi har inte haft tablå-tv sedan 2013.
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Om man har öppet fiber så är det ju kul att kunna vara en aktiv konsument och ha möjlighet att byta leverantör när det passar.
Kör själv Apple-tv och det funkar fint.
Öppet fiber in är super
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Öppet fiber in är super
Fiberleverantören brukar begränsa hur pass öppen den är. Vi har Öppet stadsnät och kan bara välja mellan 5 olika IPTV leverantörer (digitalbox). I hela nätet finns betydligt fler, men lokalt är det begränsat till 5, vilket jag tycker är lite vilseledande. Viasat erbjuder Viaplay, men de saknar avtal med TV4/Discovery networks för streaming. Om jag vill streama Tv4 måste jag köpa deras streamingtjänst.
Finns ganska många fallgropar.
 
  • Gilla
koppla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.