A ajn82 skrev:
Finns bra appar till telefonen som spelar in alla samtal, kan du själv ta fram ljudfiler som bevisning istället för att vara beroende av motparten. Rekommenderas varmt till alla, och att alltid spela in alla samtal, tar inte upp så mycket plats.
Finns det till iPhone också eller bara android-lurar?
Senast jag googlade ämnet fick jag reda på att Apple sett till att det inte ska gå. Men det kan ju vara helt fel.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Vill dom inte ha kunder!!!???
Gör man på det viset vill man tydligen inte ha kunderna.
Hade de varit mig personligen att min bank kallat mig dum i huvudet hade jag gjort allt i min makt och flyttat allt som jag har hos den banken.
 
  • Gilla
leiftintin och 1 till
  • Laddar…
hsd
Kan ha varit den jäkeln som var på Telia tidigare
Men Telia fick en ny chans, och då var det betydligt trevligare ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Classekalle och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Finns det till iPhone också eller bara android-lurar?
Senast jag googlade ämnet fick jag reda på att Apple sett till att det inte ska gå. Men det kan ju vara helt fel.
Låter bra, jag har en iPhone, funkar det till en sådan?
 
  • Gilla
Kan_allt och 1 till
  • Laddar…
Om de spelar in samtalen är det bara att begära ut dem enl. artikel 15 GDPR. Din röst är en personuppgift så banken har inget val än att lämna ut ljudfilen till dig.

Lycka till!
 
  • Gilla
Enolf och 12 till
  • Laddar…
Herregud, jag skulle kolla om det finns en inspelning på när han säger du är dum i huvudet. Först och främst kommer personen få sparken, med stor säkerhet, och därefter anser jag att banken behöver kompensera dig då de har ansvaret för sina anställda. Vilken skitstövel! Lycka till
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Hej! Skriver för att jag känner mig ledsen och lurad av min bank /Landshypotek. Har en mindre lantbruksfastighet och hade två bundna lån på 1 år. Fick ett nytt erbjudande på bundet / rörligt lån. Då jag haft en hög amortering ville jag nu minska den, ringer upp banken diskuterar ett bundet lån på 2 år, som jag är intresserad av under förutsättning att amorteringen halveras. Räntan skulle bli 1.5%. Lånen är på 922000kr+645000kr, Banken begår in ny skogsbruksplan samt ny värdering. Jag beställer ny skogsbruksplan samma dag och banken ska göra värderingen. Detta samtal var i mitten av september. Bankmannen säger att jag ska skriva på och begära 2 års bindning samt skicka in så ordnar han med sänkning av amortering. Från första oktober ska det nya avtalet egentligen gälla, hinns ju inte med, så jag får den 10 oktober i min postlåda ett nytt låneavtal där det år 2 års bindningstid samt samma amortering som tidigare. Detta gäller då från 1 oktober. Ringer upp banken och påpekar att detta var ju inte vad vi kom överens om. Då svarar han att den minskade amorteringen kommer från och med nästa kvartal, det kan han ändra under avtalsperiodens gång. Eftersom du skickat ut ett avtal som inte stämmer med vår överenskommelse vill jag ha rörlig ränta fram tills vi har kommit överens blir mitt svar. Då blir han arg, säger: litar du inte på oss i banken? Nej, inte fullt ut blir mitt svar. Han säger då: Du är ju dum i huvudet, vi på Landshypotek vill inte ha dig som kund mer. Du kan ju vända dig till någon annan bank, lös lånen bara. Och du ska veta att du får betala ränteersättningsskillnaden! Jag blir jätteledsen och lägger på. Kan jag få ett råd, vad gör jag nu?
skaffa en ny bank, finns många Lycka till kram
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Jag har en app i min IPhone som heter diktafon. Jag lånar min mans telefon och ringer myndigheter/företag med högtalarfunktionen och har diktafonen igång på min telefon och spelar in samtalet. Har haft hjälp av det flera gånger tex vid avtal med mobilbolag då de säger en sak som jag sen kan dementera då jag har en inspelning där de säger en annan sak. Hoppas det löser sig för dig.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Håller med dig, tänk så bra det skulle varit. Men jag blir ändå glad för stödet jag får utav er som svarar, tack!
inte alls omöjligt att det finns inspelat med tanke på att det är kundsamtal
 
Bowman
Ett inte helt ovanligt scenario är att kunden är besvärlig, snurrig, otrevlig och orimlig.
Samt sen bittert överdriver eller ljuger om faktiska omständigheter för att få medhåll, ofta på www.

Sannolikt mer troligt än att en banktjänsteman ljuger, bedrar och sen är oförskämd helt utan anledning..
Jag menar, vi hör ju bara en väldigt partisk sida.
Men allt är ju möjligt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
morgi och 4 till
  • Laddar…
Har själv dålig erfarenhet av banker, är bedrövligt hur de beter sig. Senast har jag fått felaktig och bristande information, blivit utskälld i telefon och de har heller inte hållit det överenskomna utan kommit med egna "interna regler" gällande amortering som går utanför lagkraven när man väl ska signera.
Enda sättet för mig är nu att byta bank framöver då jag lagt rörligt lån.
När jag sedan åkte 10mil för att skriva på pappren gav personen själv ett oseriöst intryck och kunde knappt skriva, finns nog femåringar som skriver bättre.
Deras beteende beror på psykisk ohälsa, det toppar Sverige alla länder med.
Men har också hört att de knappt får lön på bank längre och inom alla yrkesgrupper är det snart bara amatörer som bara har intresse eller kunskap av annat än sina jobb.
Dessutom har banken öppet 10-13 nu, tänk om alla hade öppet 3h om dagen.
Inom några år sköts allt via nätet och med telefonförsäljare som lånehandläggare.
Även försäkringsbolagen gör bedrövliga jobb, man får ingen elektronisk bekräftelse, men har flera gånger fått fel försäkring trots övertydliga samtal.
Körde ex flera dagar med en mc innan jag fick papper på att den inte var försäkrad, då tjejen i telefon inte lagt in den när jag ringde, försökte sedan påstå att jag bara frågat om pris men när man lyssnade på samtalet sa jag, då lägger du in helförsäkring från idag? Javisst svarade hon, den gäller nu direkt.
Var lite svårt för henne att prata sig ur det då..
 
  • Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Ett inte helt ovanligt scenario är att kunden är besvärlig, snurrig och orimlig.
Samt sen bittert överdriver eller ljuger om faktiska omständigheter för att få medhåll, ofta på www.

Sannolikt mer troligt än att en banktjänsteman ljuger, bedrar och sen är oförskämd helt utan anledning..
Jag menar, vi hör ju bara en väldigt partisk sida.
Men allt är ju möjligt :)
Men gör det att du har rätt att kalla mig dum i huvudet om jag är jobbig, ljuger, driver med dig?
Svaret är nej.
Jobbade på tele2 efter Gudrun och fy fan vad jobbigt det var. Kunderna var riktigt jobbiga men inte fick man be dem dra åt helvete för det. Man får ju ha lite smidighet i sitt samtal ändå och avsluta samtalet hellre än att som telefonist bli ett rövhål.

Och jo banktjänstemän kan utan tvekan ljuga. Den jag hade på handelsbanken ljög så det stod det härliga till när jag blev kund där. Inga problem med huslån, det var bara att ringa och så löste hon det.
När jag hittade ett objekt som var billigt som tusan och gick att bo i med löpande renovering för hela 500 tusen.

Ja då sa hon till mig att nej du får bara låna upp till 400 om du har kontantinsats. Vilket gjorde att jag inte ens kunde vara med i budgivningen.
Jag bytte bank dagarna efter och hennes kontor lade ner inom ett halvår, de ljög och jävlades tydligen med andra kunder med.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M
Låter nästan lite otroligt för att vara sant, men vi får väl lita på att Landshypotek kallar sina kunder för dumma i huvudet. Beträffande träffa avtal osv. så har jag dom senaste 15 åren aldrig besökt en bank för detta, låter väldigt 90-tal, ”åka till banken”, samma sak att ringa. Men det kanske är en generationsfråga. Jag mailar banken, då har man svart på vitt vad som skrivits och ingen kan lura nån annan utan efterräkningar. SEB försökte sig på detta när dom frångick mitt önskemål om bindningstid på ett nytecknat lån 2002. Men det gick naturligtvis att ändra efter påpekande att jag hade kopia på inskickat önskemål på vad jag hade skrivit under.

Som dom flesta påpekat så har naturligtvis banken ditt samtal inspelat om man kan ingå avtal via telefon. Bara att begära ut och använda som bevisning och sedan kan kundmottagaren se sig om efter ett annat jobb. Ska bli spännande att följa, ser fram emot en fortsättning i detta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Tag kontakt med bankinspektionen för rådfrågning. Personen du talade med ska inte sitta på sin stol i banken. Ring även banken och begär någon högre uppsatt person att tala med. Dom kan titta i sina inspelningar, vem du talade med.
Du har helt rätt i dina begär. Eller byt bank.
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Finns bra appar till telefonen som spelar in alla samtal, kan du själv ta fram ljudfiler som bevisning istället för att vara beroende av motparten. Rekommenderas varmt till alla, och att alltid spela in alla samtal, tar inte upp så mycket plats.
Kan du nämna några sådana appar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.