Hej. Jag har lite huvudbry.
Jag skall lägga in plywood flytande för att sedan fästa massivt trägolv i det. Golvplywood är svårt att få tag i på ett smidigt sätt så det jag har funderat på nu är att spåra not själv och använda lösa fjädrar i vanlig konstruktionsplywood. Jag tänkte mig metoden att lägga skivorna mot varandra för att spåra mellan dom precis som man gör med icke spontat golv.
Om man vill ha en skivnotfräs som gör en not på minst 4 mm högt och 2 cm djup i skivan. Vilken ska man välja då? Har letat men hittar ingen som motsvarar mina krav. Finns det lös fjäder att köpa? Vet att man såga själv men bordsågen sjunger på sista refrängen. Någon som vet?
 
Jag har en ca 7 mm notfräs med kullager som fungerar alldeles utmärkt på fasadpanelbrädor. Fjädrarna brukar jag såga i 7 mm furuplywood. Noten bör vara ca 1/3 av tjockleken. Det måste bli svårare när man kommer ner på tunna dimensioner. Jag skulle jag inte välja den lösningen för ett vanligt undergolv, då är det bättre med kortlingar. På vilket sätt ska golvet vara flytande?
 
Undergolvet kommer bli flytande och bestå av 15 mm konstruktionsplywood. Denna måste limmas ihop med not och fjäder. Ovanpå detta kommer det att läggas 22 mm skruvat massiv golv som skall slipas och klarlackas. Det som är lite svårt är att golvplywood är svårt att få tag i. Det finns takplywood men den är ofta bara spårad på två sidor och oftast i mindre storlekar. Visst jag kan lägga in golvspånskiva men då bygger det mera på höjden och varje centimeter räknas. Vill helst inte komma under 210 i takhöjd. Därför tänkte jag spåra själv och limma för det är enkelt att få tag i p30 konstruktionsplywood 15 mm. Jag har betonggolv under och jag har gjort så förr med bra resultat men nu är det inget som bygghandeln har hemma längre för man lägger oftast spånskiva.
 
Själva noten skall bli 5 mm så det blir lika mkt material som håller ovantill som underifrån.
 
Med betonggolv förstår jag bättre. K-plywood är naturligtvis mycket bättre än spånskiva, i synnerhet som ett undergolv som du ska skruva i. Jag skulle gå upp till 18 mm, som har två skikt mer än 15 mm. 12 och 15 mm har lika antal skikt, liksom 18 och 21 mm. Fjädrarna tror jag du måste göra i furuplywood.
 
Det har hållt bra det som jag lagt in innan med 15 mm. Gammal på byggnad landet som inte har så mkt takhöjd från början. Ingenting är ju rakt heller. Men det är svårt att få tag i plywood som är spontad runt om not och fjäder nu för tiden därav frågan om att fräsa spåren själv och var man kan hitta bra sådan. Fräs har jag men inget stål anpassad för uppgiften. Tanken var att om man fixerar skivorna mot varandra så borde det vara lätt att fräsa ett spår i varje skiva samtidigt.
Lös fjäder är mest en bekvämlighetsgrej. Bordsågen jag har börjar bli sliten och man får hålla tungan rätt i mun för att det ska bli bra. Håller på och försöker övertala ett dödsbo att sälja en gedigen 70 tals Gjerde med rullbord och komplettera med ett lättare 1-fas. Därför finns det inte i mina planer med en ny bordsåg.
 
Men måste du ha not på plywoodskivorna?
Jag la in mitt golv i snickarboden (också flytande på betongplatta) med lösa skivor, förskjutna skarvar och vinkelrätt mot golvplanken.
Vad jag kan se har det fungerat bra. det är ju iochförsig belamrat med ganska mycket bänkar mm.

Om du iallafall vill ha not kanske en kexmaskin och kex kan vara ett alternativ?
 
N Nybyggarn skrev:
Men måste du ha not på plywoodskivorna?
Jag la in mitt golv i snickarboden (också flytande på betongplatta) med lösa skivor, förskjutna skarvar och vinkelrätt mot golvplanken.
Vad jag kan se har det fungerat bra. det är ju iochförsig belamrat med ganska mycket bänkar mm.

Om du iallafall vill ha not kanske en kexmaskin och kex kan vara ett alternativ?
Det finns risk för kosmetiska skador om inte undergolvet sitter ihop. När golvläggaren, som lagt hundratals såna här golv, säger det så säger inte jag mot. Har ingen lamellfräs utan jag hade funderingar att använda den vanliga överhandfräsen men jag behöver ett bra frässtål.
 
OK, kan nån av dom här hos Toolab vara nåt?
Kunde bara hitta med 12mm djup men det kanske räcker?
Jag har gjort lös spont på långa golvbrädor (ca 5,5meter) en gång men tyckte det var svårt att få till lagom passning, lätt att det flisade sig och blev svårt att trycka ihop dom. Men det kanske är enklare men korta plywoodskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.