En som jag är bekant med blev väldigt snopen när hen kom hem efter att hantverkarna hade installerat bergvärme och kopplat bort den gamla men fullt fungerande vedpannan med ackumulatortankar inklusive laddomat... det verkade som att man kapat av ett gäng långa kopparrör som inte hade behövts kapa bort och den hyfsat nya laddomaten var också försvunnen. Kruxet var att jag var intresserad av att köpa den gamla utrustningen. Räknas inte det som stöld?
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
tommib
Jo, absolut om din kompis inte hade avtalat att det skulle bort.

Om hen hade gjort det så är det i sin ordning och enligt avtal.
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Krilleman
I lagens mening så är det precis så som @tommib skriver.

Tar röris med sig rör+utrustning som kunden inte bevisligen beställt bortforsling av så är det stöld. Inget snack om saken.

Be din bekant prata med hantverkaren.
Mycket löser sig med automatik med god kommunikation.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ett fall av stöld, även om det troligtvis grundar sig i missförstånd eller brist på kommunikation.
Det förefaller osannolikt att hantverkaren helt enkelt skulle sno sådana prylar om han inte uppfattat det som en del i uppdraget, men undantag från vad som är sannolikt finns ju alltid förstås.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Krilleman
Jodå, det finns många rörisar som "råkar" få med sig för mycket prylar "konstigt" nog. :thinking:

Mycket i en röris vardag är ju kapitalstarka produkter....

Kopparpriset (slutkund - inte rörisens pris till skrothandlaren) tex:

Priser från idag:
Skärmbild av en webbsida som visar dagens kopparpris per kilo och per ton i SEK och USD.

vvs-skroten.se listar dessa priser till dom som kommer till dom med material:

Webbsida med lista över metallpriser för skrot, inklusive koppar och mässing, bredvid en bild av hopbundna kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
DanielPers och 1 till
  • Laddar…
Precis som ni säger så borde det vara ganska tydligt vad som ska "skrotas" Minst 20 meter grovt kopparrör, massor av kopplingar plus grejerna som styr varmvatten, laddomat mm mm. Borta. Han var uppenbart ledsen eftersom han inte princip lovat att jag skulle få köpa en del av grejerna och företaget verkar ha ett gott rykte. Typiskt att det råkar vara en fredag eftermiddag. Men han ska kontakta företaget så snart det går.
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
tommib
Det är väl lämpligt att åtminstone ge firman en chans att förklara sig i detta läge. Det kan ha skett en missuppfattning och det är ändå ganska vanligt att man avvecklar det gamla systemet när man installerar ett nytt. Om det är så att det bara är de "dyra" grejerna som är borta och övrigt är lämnat så är jag mer benägen att tro att man dragit en rövare och tänkt att kunden inte vet andrahandsvärdet på produkterna. Detta borde lösa sig med ett telefonsamtal. Egentligen ska det inte behövas något annat än ett "var är mina grejer" men om det blir något snack så kan din kompis helt enkelt säga att grejerna skulle säljas.

Minsta lilla diskussion eller protester kring det hela skulle dock leda till en polisanmälan från min sida om det var mina grejer, efter varning om att så kommer ske.
 
  • Gilla
DanielPers och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
tommib tommib skrev:
Det är väl lämpligt att åtminstone ge firman en chans att förklara sig i detta läge. Det kan ha skett en missuppfattning och det är ändå ganska vanligt att man avvecklar det gamla systemet när man installerar ett nytt. Om det är så att det bara är de "dyra" grejerna som är borta och övrigt är lämnat så är jag mer benägen att tro att man dragit en rövare och tänkt att kunden inte vet andrahandsvärdet på produkterna. Detta borde lösa sig med ett telefonsamtal. Egentligen ska det inte behövas något annat än ett "var är mina grejer" men om det blir något snack så kan din kompis helt enkelt säga att grejerna skulle säljas.

Minsta lilla diskussion eller protester kring det hela skulle dock leda till en polisanmälan från min sida om det var mina grejer, efter varning om att så kommer ske.
Precis, ring och fråga var dina egna prylar är! (y)
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Vet att det var just önskemålet, att bara kapa loss de gamla rören eftersom den nya anläggningen står flera meter bort (stort pannrum / hus) från den gamla och låta det andra stå kvar för nedmontering som kunden själv (och delvis jag) skulle montera ner. Därför känns det väldigt avigt att rörisarna ens skulle vara där och kapa bort grejer förutom att bara koppla bort och koppla om till nya systemet.
Fortsättning följer :cool:
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Krilleman
"väntar med entusiasm och spänning på fortsättning"!

:strong::strong::strong:
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Hemmakatten
Hade en ung, trevlig rörmokare när vi byggde huset. Han gick senare ihop med en annan äldre rörmokare som jag aldrig gillade. De tog mer betalt, lite glädjefakturor (men klagade aldrig), kom två personer på enkla jobb mm.

Min trevliga rörmokare blev mindre trevlig och de började plocka med sig alla övergivna rör och pyttesmå rörstumpar och kopplingar. De berättade glatt att de sålde dessa varje år för stora pengar och åkte på fotbollsresor runt Europa.

Fick sedan kontakt med en annan, mer lokal rörmokare som är helt suverän!
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Rörmokaren som installerade våran bvp frågade om jag skulle slänga kopparskrotet själv eller om han fick ta med sig det till firmans skrotcontainer för "personalvård" :D
Tyckte gott de kunde unna sig något för de var både duktiga och trevliga. Att jag sen slapp åka till soptippen gjorde det bara bättre (y) Förhoppningsvis får du tillbaka dina grejer p.g.a missförstånd !
 
Så här långt har jag fått veta att de bortplockade delarna hade slängts utanför huset i en hög :thinking: och att de sedan är försvunna.
 
  • Arg
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Eller hur...
 
R
Bara att vara tydlig till rörisen att du/ni härmed kommer polisanmäla detta, sen kan man dra en vit lögn att man har bilder på hur det såg ut innan bytet.

Då ska ni se att det blir fart och att ”kollegan hade visst lagt ”skräpet” i sin bil”

skriv sen en bok ”idioter till hantverkare” och sälj till Beijer bygg
 
  • Gilla
0rbitt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.