H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen bor i ett ”problemhus” hela livet om de har besvär, alla är inte lika känsliga, kände ni inte lukten på visningen? Låter annars mycket märkligt.
Visningen var en varm sommardag då fönster och dörrar stod öppna. Vi kände ingen lukt då. Lukten kändes först då vi vistats i huset en längre stund och gick därifrån. Då luktade våra kläder. Min man kände ingen lukt i huset. Det gjorde däremot jag efter att vi flyttat in.

Jag vet inte om du tycker att du är sakkunnig eller bara ger dig sjutton på att du ska ha rätt. Det finns MÅNGA berättelser som vår där mögelskadade hus säljts och detta uppbådats först efter de nya ägarna flyttat in, fallet lett till tvist och säljarna sedan blivit betalningsskyldiga. Visst kan man tycka att ”ingen bor i ett sådant hus” men när skadorna smyger sig på efterhand visar verkligheten att många förblir ovetande om situationen.
 
  • Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
Har satt ämnet i bevakning, fortsätt jättegärna att uppdatera smått som stort. Väldigt intressant att följa!
 
  • Gilla
Asostr
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen bor i ett ”problemhus” hela livet om de har besvär, alla är inte lika känsliga, kände ni inte lukten på visningen? Låter annars mycket märkligt.
Vi är i en liknande situation. Kände ingen lukt på visningen. Kände en svag lukt på besiktningen men förstod inte vad det var. När jag påpekade det för besiktningsmannen avfärdade han det som "inte helt optimal ventilation" och "ett par pax fläktar så löser det sig". Var vi naiva såhär i efterhand? Kanske. Utan tidigare erfarenheter av hus är man utlämnad och vill gärna tro på den person man betalt 11000 kronor för att bistå med expertis.
 
  • Gilla
Herc och 2 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Har satt ämnet i bevakning, fortsätt jättegärna att uppdatera smått som stort. Väldigt intressant att följa!
Intressant för en utomstående att läsa, ett rent helvete för de som går igenom det..


TS du är inte ensam med att ha råkat på dessa köp. Ta en dag i taget. Tungt kan det bli, men starka blir ni när sitationen är löst.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
K kettu skrev:
Intressant för en utomstående att läsa, ett rent helvete för de som går igenom det..


TS du är inte ensam med att ha råkat på dessa köp. Ta en dag i taget. Tungt kan det bli, men starka blir ni när sitationen är löst.
K kettu skrev:
Har själv någon okänd lukt i vårt hus. Fasnar ej i kläder. Men när alla säger att det luktar mögel. Hur fasiken luktar mögel? Hur vet man att det är mögel och ingen material som avger det?

Hur kan man framställa en mögellukt på egen hand? Fukta någon bräda och låta det ej torka ut
Tack! Vi håller på att lösa det. Genom byggkreditiv har vi kunnat låna upp den summa som krävs. Snart påbörjas åtgärderna. Vi börjar se ljuset i tunneln.
 
ådal ådal skrev:
Har satt ämnet i bevakning, fortsätt jättegärna att uppdatera smått som stort. Väldigt intressant att följa!
Ok, jag kan uppdatera efterhand. Jag skrev det första inlägget när jag var i upplösningstillstånd. Sedan dess har mycket hänt och nu tror jag faktiskt att det kommer att sluta lyckligt. Det kommer att kosta drygt en miljon att åtgärda felen, men vi hoppas få igen en hel del av de pengarna från säljare /besiktningsmannen.
 
  • Älska
Abbe W
  • Laddar…
O Okänd skrev:
Vi är i en liknande situation. Kände ingen lukt på visningen. Kände en svag lukt på besiktningen men förstod inte vad det var. När jag påpekade det för besiktningsmannen avfärdade han det som "inte helt optimal ventilation" och "ett par pax fläktar så löser det sig". Var vi naiva såhär i efterhand? Kanske. Utan tidigare erfarenheter av hus är man utlämnad och vill gärna tro på den person man betalt 11000 kronor för att bistå med expertis.
Vi betalade det dubbla för vår besiktning. Vi valde bla till särskilda fuktmätningar. Nu i efterhand kan vi konstatera att det var bortkastade pengar, så besiktningsmän är inte alltid det de lovar. Surt att inse, för precis som du skriver litade vi på hans expertis. När vi anlitade en fukttekniker tog han prov på samma ställe besiktningsmannen gjort (syllar i källaren) och luktade på samma ställe, men medan besiktningsmannen hävdade att ”ingen avvikande lukt” fanns ryggade fuktteknikern tillbaka och sade att ”precis såhär luktar impregnerad syll när det är som värst”. Mitt råd till andra skulle vara att ta in en fukttekniker i besiktningsskedet och inte förlita sig på en vanlig besiktningsman. Särskilt om man, som ni, känner en påtaglig lukt.

Bor ni i ert hus? Har svårt att tro att ni inte skulle märka om det var problem ”på riktigt”.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
A Asostr skrev:
Bor ni i ert hus? Har svårt att tro att ni inte skulle märka om det var problem ”på riktigt”.
Vi flyttar in i huset om en vecka och jag har massiv ångest just nu. Låg sömnlös hela natten och våndades. Efter att spenderat helgen i huset kände jag mig nästan illamående. Och snart ska vi bo där 24/7. Vår nuvarande bostad skall överlåtas vid månadsskiftet. Alltihop känns som en mardröm. Så här i efterhand önskar jag också att jag anlitat någon för ett andrahandsutlåtande. Mest av allt ångrar jag att jag inte gick på magkänslan.
 
O Okänd skrev:
Vi flyttar in i huset om en vecka och jag har massiv ångest just nu. Låg sömnlös hela natten och våndades. Efter att spenderat helgen i huset kände jag mig nästan illamående. Och snart ska vi bo där 24/7. Vår nuvarande bostad skall överlåtas vid månadsskiftet. Alltihop känns som en mardröm. Så här i efterhand önskar jag också att jag anlitat någon för ett andrahandsutlåtande. Mest av allt ångrar jag att jag inte gick på magkänslan.
Ok. Då har ni det så som vi hade det i december. Ett par råd:

- Se till att prata med varandra så att ni är på det klara med att det KAN ”vara något”. Min man hävdade att han inte märkte/kände/luktade någonting medan jag kände lukten jättetydligt. Detta har lett till onödiga gräl som jag önskar att vi sluppit.

- Ta in en sakkunnig så snart som möjligt efter tillträde. Det kan ju stämma, att det enda som krävs är bättre ventilation. OM huset är skadat KAN skadan vara liten (trots att det finns lukt). Få inte panik än.

- Undersök riskkonstruktioner, om sådana finns Dåliga syllar luktar illa. I vårt fall luktar även sanden under golvet (flytande golv) illa. Lukter är jättesvåra att detektera. Det luktade mer i våra hår/kläder än i huset.

- Lita mer på dig själv än andra. INGEN i vår närhet sade att de kände lukten, trots att flera var i huset. I efterhand erkände min mamma och syster att mina kläder hade luktat, men de ville inte göra mig ledsen och sade därför inget.

- OM det visar sig att huset är skadat, så var noga att dokumentera skadorna om det blir en rättslig process.

Jag lade all min tid under flera månader på att läsa på om lukt i hus. Av det lärde jag mig att det kan räcka med en pytteliten skada för att ett helt hus ska lukta, men också att det i vissa fall krävs omfattande renoveringar för att komma till bukt med problemet. Låt oss hoppas att ni tillhör första gruppen.
 
  • Gilla
bygg_katt och 3 till
  • Laddar…
K
O Okänd skrev:
Vi flyttar in i huset om en vecka och jag har massiv ångest just nu. Låg sömnlös hela natten och våndades. Efter att spenderat helgen i huset kände jag mig nästan illamående. Och snart ska vi bo där 24/7. Vår nuvarande bostad skall överlåtas vid månadsskiftet. Alltihop känns som en mardröm. Så här i efterhand önskar jag också att jag anlitat någon för ett andrahandsutlåtande. Mest av allt ångrar jag att jag inte gick på magkänslan.
Många människor bor i hus där miljön inte är perfekt. Tror ni ska följa bes.mannens råd att få ordentligt med ventilation. Kanske tom dra in ftx för att återvinna den värme ni suger ut. Vi hade lite dålig lukt i ett tidigare hus och löste det med att öka tillluften så att ingen dålig luft sögs in från den fuktiga grunden.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Många människor bor i hus där miljön inte är perfekt. Tror ni ska följa bes.mannens råd att få ordentligt med ventilation. Kanske tom dra in ftx för att återvinna den värme ni suger ut. Vi hade lite dålig lukt i ett tidigare hus och löste det med att öka tillluften så att ingen dålig luft sögs in från den fuktiga grunden.
Det är absolut möjligt att det räcker med ökad ventilation, men eftersom ett ftx-system kostar en rund slant hade jag rekommenderat en grundligare undersökning av orsakerna till den dåliga lukten innan jag pungat ut med de pengarna. Det finns massor av exempel på besiktningsmän som missat stora skador. Det är klart att luften i ett hus blir bättre av bra ventilation, men mögelskador försvinner inte av bättre luftgenomströmning. Det finns en orsak till att det pratas om ”sjuka hus” och då är det inte innestängd luft man menar. Vi var alldeles för naiva när vi köpte besiktningsmannens påståenden om att det var de gamla heltäckningsmattorna, hundhår eller dålig luftgenomströmning som gjorde att det luktade lite unket. Och vår historia är långt ifrån unik. Om man själv känner en lukt ska man INTE lita på en vanlig besiktningsman som gör en okulär besiktning. Den dag du signerar köpekontraktet står du där med problemen.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Läste precis en annan tråd om behandling med Ozon mot mögellukt ... Sen är det “bara” ett hus. Var glad åt att ni är friska och har varandra. Det finns värre saker här i livet. En bekants väninna miste sitt 18 månader gamla barn i en infektionssjukdom nyligen tex. Det sätter saker och ting i perspektiv.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Hur har allting gått?
 
A Asostr skrev:
Visningen var en varm sommardag då fönster och dörrar stod öppna. Vi kände ingen lukt då. Lukten kändes först då vi vistats i huset en längre stund och gick därifrån. Då luktade våra kläder. Min man kände ingen lukt i huset. Det gjorde däremot jag efter att vi flyttat in./QUOTE]
En klassiker! Öppna fönster och dörrar är ett varningstecken, mäklaren märkte garanterat lukten. Mitt hus var likadant och det stank mögel innan man kom in i huset. Men övervåningen var bra så jag köpte. Efter att ha rivit alla golv i sutterrängvåningen och reglat upp nya utan isolering eller diffusionsplast är det nu riktigt bra och hela familjen älskar huset. Oisolerad bottenplatta så man får göra så här. Satte också in bergvärme då m an har råd att dra på rejält med värme i nedervåningen så värmer det övervåningen.

70-talshusen har sina brister men jag är jättenöjd. Dock är min skalvägg korrekt utförd med, rejäl luftspalt.
 
ådal ådal skrev:
Hur har allting gått?
Hej

Det har gått framåt.

Vi har än så länge:
- rivit ut hela ovanvåningens väggar (dvs tapet, gips, plast, isolering, bärande reglar, asfaboard, isolering) ända in till teglet och byggt upp dem igen. Det nya köket monterades ner, men eftersom vi inte ville riva det nya badrummet revs den väggen utifrån. Teglet revs, allt in till reglarna skalades bort och sedan byggdes allt upp igen.
- rivit ut alla golv på ovanvåningen ända ner till betongplattan (dvs parkett, spånskiva, cellplast, plastfilm och sand), städat plattan, flytspacklat och sedan byggt upp golvet igen med ny cellplast och parkett
- åtgärdat läckan från taket
- spacklat/målat hela innertaket
- bilat upp ytskikten på balkongen, gjutit nytt och lagt fuktspärr
- byggt om ytterväggen vid balkongen så att korrekt avrinning finns
- lagt nytt tak
- satt in ny värmepump
- dragit ny el
- rivit innertrappan

- rivit ut allt organiskt material på bottenplan, både golv och väggar
- dragit nya avlopp på bottenplan
- flytspacklat bottenvåningen

Vi flyttade ut den 21 januari. Vi planerar att flytta in i början av december då hela övre plan är färdigt. Nedre plan kommer vi att färdigställa allt eftersom. Det ska byggas nya innerväggar, läggas ventilerat golv och byggas badrum och tvättstuga. Alla renoveringar har blivit riktigt bra, MEN det finns fortfarande en lukt kvar i huset. Experterna säger att den sitter i plattan, att det är betongen som tagit lukt. Jag hoppas att det stämmer och att det kommer att åtgärdas med ventgolvet. Annars vet jag inte vad jag gör.
 
  • Gilla
misingen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.