Hej
Renoverar villan, (1968, enplans, tegelfasad) och ska sätta dit ny isolering samt ångspärr i ytterväggarna.

Då hittar jag sånt här under fönstrena och nere vid den regeln som ligger ovanpå syll (ved ej vad den heter)

det svarta luktar inte mögel, lite surt luktar det, men jag kanske inbillar mig det. när jag petar på det med kniv känns den ytan lika hård som fresh träyta bredvid, och när jag skrapar det svarta ser jag fresh trä undertill.
Masoniten är dock mjuk o sprötig på de ställen där det har gått hål på den.

Det verkar finnas tunnt lager isolering mellan masoniten och tegel utanpå, vilket jag tycker är konstigt.


på fasaden utanför finns avluftningshål mellan tegelstenarna på rad 2 , men jag har inte kunnat se någon spalt , kommer inte åt.

Vad ser ni som kan i detta här, problem, ? vad bör jag göra, är osäker?

Många bilder blir det
 
  • Renoveringsarbete i ett hus, riven innervägg avslöjar isolering och träreglar, lätt mögelpåverkan synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis demonterad yttervägg i villa, synliga stående reglar och masonitskivor, tecken på fukt och skador nära golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör bild av vägg med masonitskivor och möjliga fuktskador under fönster i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vägg med brun masonit, skadad del med synligt trä och isolering vid husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggsektion under renovering med masonit som visar fuktskador och sprött material nära träreglar och syll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet väggningsverk med tecken på fuktskador under ett fönster och masonitskivor som ser fuktangripna ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad isolering och trä i ett hus med tecken på fukt och möjliga skador vid fönsterkarm och syll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Internt hörn av en trästomme i en villa med synlig isolering, en skadad masonitskiva och svarta fläckar nära träregeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yttervägg i hus under renovering med synlig masonit och fuktfläckar runt fönsterkarm och regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggsektion i en villa med misstänkta fuktskador nära golvlist och under fönster med synlig masonit och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en hörndel av en byggnads inre med synlig trästruktur och mörka fläckar som kan antyda fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yttervägg under fönster med spår av fukt och möjlig skada på masonit samt träreglar i en villa under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad på en enplansvilla från 1968 med två fönster och synliga avluftningshål mellan tegelstenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enplans tegelvilla med fönster och ett takfönster, intill ett växthus, diskuterat i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelhusfasad med ett fönster, avluftningshål mellan tegelstenar, och mossa på trottoarkantsten nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tegelfasad av en enplansvilla från 1968 med ett fönster och ventilationshål mellan tegelstenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad på enplans villa från 1968 med ventilerade lufthål och synlig fönsterdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad på enplansvilla från 1968 med luftningshål mellan stenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad på en enplansvilla från 1968 med ventilation hål och en betongsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Diman skrev:
Hej
Renoverar villan, (1968, enplans, tegelfasad) och ska sätta dit ny isolering samt ångspärr i ytterväggarna.

Då hittar jag sånt här under fönstrena och nere vid den regeln som ligger ovanpå syll (ved ej vad den heter)

det svarta luktar inte mögel, lite surt luktar det, men jag kanske inbillar mig det. när jag petar på det med kniv känns den ytan lika hård som fresh träyta bredvid, och när jag skrapar det svarta ser jag fresh trä undertill.
Masoniten är dock mjuk o sprötig på de ställen där det har gått hål på den.

Det verkar finnas tunnt lager isolering mellan masoniten och tegel utanpå, vilket jag tycker är konstigt.


på fasaden utanför finns avluftningshål mellan tegelstenarna på rad 2 , men jag har inte kunnat se någon spalt , kommer inte åt.

Vad ser ni som kan i detta här, problem, ? vad bör jag göra, är osäker?

Många bilder blir det
Visst ser det ut som mögel. Verkar inte vara tätt på utsidan av fönstret?
Du byter syllen nu när du ändå håller på väl?
 
Typiska fuktskador som lett till mögel. Var kommer vattnet ifrån?
 
Jag tycker inte det ser så farligt ut, det viktigaste är att ordna så att det inte tillförs mer fukt. Annars är det väl bara att slipa, pensla med boracol och sedan måla över så du binder in sporerna.

Är det originalfönster från byggnadsåret på huset? Är det "nya" fönster kan du hoppas på att det var de gamla som läckte och orsakade fuktinträngningen. (fuktrosor på masonit/skivmaterial sitter för "evigt" oavsettt om det slutat läcka in för 20 år sedan och varit torrt sedan dess tyvärr) Är det original som sitter och du ska behålla dem, kolla blecken ordentligt.
 
Kan det vara så att det är avsaknaden av fönsterbleck som leder bort vattnet från fönstret som är boven i dramat? Som det ser ut nu så hamnar väl vattnet på tegelstenarna framför fönstret och att fukten tränger ner igenom fogarna och in i väggen.

Eller är jag ute och cyklar helt?
 
  • Gilla
Granatäpple och 2 till
  • Laddar…
hej

Tack för era svar !

Fönstrena är gamla och det finns lite springor överallt. Jag tänker byta ut dem till våren (har inte råd för alla ingrepp samtidigt just nu)
Tror ni har rätt, det har läckt in via/under fönster och orsakat detta.

Skulle jag kunna , som ni skriver, pensla på boracol (var sjutton får man tag i det nu , ser att man inte säljer det till privatpersoner längre)
täta runt fönstern på utsidan och göra insidan klar.
Sedan till våren , när jag ska byta fönster , och ta ut gamla karmen, kommer jag troligen ta ner tegelfasaden just under fönsterpartierna och fixa till där då ?
 
Tegelfasaden skulle då inte jag röra, utan "bara" se till så att vatten inte kan tränga in, kanske tillfört fönsterbleck över teglet som tidigare kommenterats.
 
Ah, jag fattar, så det inte tränger genom de vertikala fogarna, som Koningsbakkae skrev..
 
  • Gilla
Koningsbakkae
  • Laddar…
Vet ni var man kan köpa boracol idag ? eller motsvarande medel ?
 
Strunta i boracol eller sånt, det tillför ingenting. Är det torrt nu så är det dött iallafall och då bara en missfärgning. Blir det blött igen så möglar det igen om förutsättningarna är rätt. Mögelsporer finns omkring oss hela tiden........
 
Skura svartmöglet med Klorin; är det inte dött innan så dör det då.
 
D Diman skrev:
Vet ni var man kan köpa boracol idag ? eller motsvarande medel ?
Men är tanken att syllen ska vara kvar eller tänker du byta den?
Mvh
 
Den gröna syllen står på papp och frigolit (syns bäst på bild 5-8) är inplastat och verkar vara helt opåverkad (vad jag kan se från insidan), så den delen lämnar jag kvar.

Om du menar horisontella regeln ovanpå den gröna syllen, så kanske,,, jag vet faktiskt inte om den behöver bytas.

Lyssnar jättegärna på råd i det här forumet
 
D Diman skrev:
Den gröna syllen står på papp och frigolit (syns bäst på bild 5-8) är inplastat och verkar vara helt opåverkad (vad jag kan se från insidan), så den delen lämnar jag kvar.

Om du menar horisontella regeln ovanpå den gröna syllen, så kanske,,, jag vet faktiskt inte om den behöver bytas.

Lyssnar jättegärna på råd i det här forumet
Det enda man har hört talas om är ju att en tryckimpregnerad skull kan med tiden börja lukta illa men det finns säkert bättre experter än mig som kan svara på det
 
Precis som övriga medlemmar skriver så är det ju fukt och ev. mögel. Luktar det dessutom fukt så kan du lita på din maggropskänsla. Det ser ut som att du har ett problem med att dina fönster saknar vettiga underbleck där fukt har runnit in genom fogarna. Hela konstruktionen runt fönstren känns mer som att man tänkte på design än funktion när man byggde det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.