Sökt nu i 5 dagar intensivt efter en sprängskiss på denna tanken men hittar inget som liknar den på nätet inte ens på viessmann hemsida å bild arkiv.

Det jag vet är detta

Vitocell 300
Serie nummer: 7265188006713
Typ: EVA
Bertnr(tror det är art.nr): 3003 639

Storage volym är 160liter

Tappvatten delen värmare (70*c konstan)


28liter
Ingående KV är 10*c
Utgående VV blir 65*c
Effekt uttaget blir 26 eller 28Kw ser inte riktgt på lappen...

Som sagt söker sprängskiss på ackumulator tanken.

Nämligen flyttat till hus och vill optimera effektivitet på dom saker som redan finns och ska även komplettera med tex automatisk schuntatomatik mm mm.

För den nyfikna vad som står i pannrummet i korta drag är:
Exonom A 20 B (Vatten volym 260l, VV 30l/min, manuell schunt)

Förugn (dalums mekaniska)

Acktankar:
Strömnäs pannan Ts500 x 2 (enbart slavar)
Viessmann vitocell 300 160l/ tapp 28liter

El VV- beredare 300l 3kW

Laddomat (vet ej modell)
Styrning laddomat 3000

Och när ägaren va för dålig för att vedelda kopplade han ur (skruvar bort) allt från in och utgång för radiatorvattnen på pannan och skruvar dit en större Luft/vatten VP å kör allt på 35-36 grader.
Ägaren själv har självklart kopplat in allt utan några som helst kunskaper..

Olje tank och brännare skrotad.
En pelletsbrännare finns med skruv och förråd.

Men nu gällde bara frågan om sprängskiss på vitocell 300 tanken.

Bifogat bilder på vitocell 300

Mvh
 
  • Vitocell 300, en grå ackumulatortank för vattenvärme, ansluten med kopparledningar och elanslutningar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på Viessmann Vitocell 300 tank med teknisk information och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i pannrum med Vitocell 300-tank, rör, mätare och Exonom-värmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en senare på kvällen så jag till och med skrev här men det inlägget verkar va borta.

Det är en ”förrådsberedare” på 160 liter. Trodde först att det va 160liter som värmde upp den lilla tappvatten mängden i en slinga men va tvärt om.

Bästa planen tror jag är att byta ut den till en ackumulatortank med slingor i istället, för att koppla ihop den som en acktank å låta så mycket av tanken stå över dom andra vanliga acktankarna. För annars känns det som när acktankarna laddar ur till pannan så kommer vitocellen kyla ner det på väg till pannan.

eller så funderar jag på om man ska kunna öppna upp den och ersätta beredaren med slingor 15meter lång i toppen för tappvarmvattnet och 9meter lång slinga i botten av 22-28mm koppar för luftvärmepumpen.

Håller på skissa upp 3-4 systemlösningar med sakerna som finns och väga nack och fördelar mot nackdelar.

Förmodligen kommer pannan bytas ut mot en bättre begagnad (effektivare) med så lite hetvattenvolym som möjligt och en 500l ack tank till.
 
G Gösta1950 skrev:
funderar jag på om man ska kunna öppna upp den och ersätta beredaren med slingor 15meter lång i toppen för tappvarmvattnet och 9meter lång slinga i botten av 22-28mm koppar för luftvärmepumpen.
Har du för avsikt att bygga om tanken, glöm det en hiskligt massa jobb, har gjort en sådan operation själv, men gör inte om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.