Jämfört med att ta in hjälp för hela jobbet är det fortfarande en billig lösning skulle jag säga, men billigast blir förstås att handjaga ut betong och sten och näst efter det är det mest prisvärda att gräva ut med maskin och tippa på marken utanför där det hämtas med lastbils + kran med skopa.
 
Med tanke på hur massorna är som dom suger upp så skulle jag inte ens sätta min värsta fiende på att göra det.
 
Ett alternativ till sug eller hink är att hyra ett transportband för att frakta upp massorna från källaren.
Lastas i hög, på flak eller släp beroende på hur du vill ta hand om massorna.
 
A atomlab skrev:
2200kr I timmen. Räknar på 3dagar så runt 50-60k
Står de alltså och suger 3x8 = 24 timmar för att tömma 68 kvm?
 
Z ZipLock skrev:
Står de alltså och suger 3x8 = 24 timmar för att tömma 68 kvm?

Nä det skulle jag inte påstå. Dom måste även åka och tömma bilen. Men skulle säga att dom kör 5-6h sugning om dagen.
 
Vad kräver sugbilen för storlek på materialet ?
Avstånd och höjd som den suger på?
Kan sugbilen blåsa in Leca också?

Jag har genomfört ett golv och grundsänkningsprojekt på 90cm...60cm under grundsulan!
Jag valde lägga markduk i botten som bestod av blandade stenblock och lera med berg i bakkant av huset!
Schakten skedde för hand 80m2
Grunden undergöts samtidigt bit för bit i takt med friläggning och jag använde en tillbyggnad att gjuta stöd så att ingen sättning eller rörelse skulle inträffa

Själva golvkonstruktionen gjordes med Harryssons idéer om hur golvvärme ska isoleras!
Dvs med platta och randisolering

På markduken ett 15-30 cm lecagrus för att ge jämnhet för 30cm eps sedan fuktspärr och 15cm betongplatta med vattenburen golvvärme...

Det blev fantastiskt bra
 
  • Wow
  • Gilla
HN87 och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Vad kräver sugbilen för storlek på materialet ?
Avstånd och höjd som den suger på?
Kan sugbilen blåsa in Leca också?

Jag har genomfört ett golv och grundsänkningsprojekt på 90cm...60cm under grundsulan!
Jag valde lägga markduk i botten som bestod av blandade stenblock och lera med berg i bakkant av huset!
Schakten skedde för hand 80m2
Grunden undergöts samtidigt bit för bit i takt med friläggning och jag använde en tillbyggnad att gjuta stöd så att ingen sättning eller rörelse skulle inträffa

Själva golvkonstruktionen gjordes med Harryssons idéer om hur golvvärme ska isoleras!
Dvs med platta och randisolering

På markduken ett 15-30 cm lecagrus för att ge jämnhet för 30cm eps sedan fuktspärr och 15cm betongplatta med vattenburen golvvärme...

Det blev fantastiskt bra
Bilen har med sig ungefär 40meter. 80meter höjdskillnad tror jag det var max på den jag nu hade. Men går att förlänga och ungefär en knytnäve i storlek är ett bra riktmått. Men är samma problem som med en vanlig dammsugare. Det hänger mycket på den som hanterar sugen. Jag har mycket stora fragment blandat och är man för snabb så klumpas det ihop.

Dom kan blåsa in allt. Jag kommer dock själv att raka ut leca 10cm. Sedan 20cm eps och på det 5cm flyt med slingor i. Dom ville ha 22000 kr för att blåsa in tvättad makadam och det ink material. Jag köper 7kbm leca för 12000kr och gör det hellre själv.
 
A atomlab skrev:
Bilen har med sig ungefär 40meter. 80meter höjdskillnad tror jag det var max på den jag nu hade. Men går att förlänga och ungefär en knytnäve i storlek är ett bra riktmått. Men är samma problem som med en vanlig dammsugare. Det hänger mycket på den som hanterar sugen. Jag har mycket stora fragment blandat och är man för snabb så klumpas det ihop.

Dom kan blåsa in allt. Jag kommer dock själv att raka ut leca 10cm. Sedan 20cm eps och på det 5cm flyt med slingor i. Dom ville ha 22000 kr för att blåsa in tvättad makadam och det ink material. Jag köper 7kbm leca för 12000kr och gör det hellre själv.
Tack för uppgifterna...
Jag har gjort som sagt som du och Leca är överlägset att få till ett jämt underlag för eps !
Jag la markseparationsduk i botten och diffusionsspärr på eps....
Det blev jättebra...
En sak som kan hända är att fukt kan transporteras med hjälp av att grundmuren är kall om du inte har isolerat dränering utifrån!
Min konstruktion fungerade jättebra men jag hade kompletterat den idag med en luftslang i lecan för uttorkning och ev radonsug
 
Snajdigt. Det är nyligen dränerat med isodrän på utsidan. Berget trycker upp lite vatten på ett ställe men har sådan tur att det är precis där jag skall ha teknikrummet. Så sätter ett rör där som går upp i plattan så man har möjlighet att sätta en dränkbar pump om det blir knas.

Radonslang lägger jag i lecan. Så jag förstår så vill dom ha markduk, leca, diffspärr, eps och sist flytspackel?
 
A atomlab skrev:
Snajdigt. Det är nyligen dränerat med isodrän på utsidan. Berget trycker upp lite vatten på ett ställe men har sådan tur att det är precis där jag skall ha teknikrummet. Så sätter ett rör där som går upp i plattan så man har möjlighet att sätta en dränkbar pump om det blir knas.

Radonslang lägger jag i lecan. Så jag förstår så vill dom ha markduk, leca, diffspärr, eps och sist flytspackel?
Jag la min diffspärr på EPS ... och göt 15 cm betong
I ditt fall skulle jag göra som du säger dock blir det svårare få tät diffspärr så
 
Hej,

Kul att få följa era projekt.

vi har köpt ett hus med en källare som är ca 2,18 i höjd. Nu tänkte vi bila ur källaren för att utöka takhöjden, så att vi i framtiden även kan räkna in ytan som boarea.

Ni som gjort klart era projekt, hur gick det?
vad är era rekommendationer?

vi har eftersökt offerter men ser att alltfler bilar ur själva.

Jättetacksam för råd!
 
H HN87 skrev:
räkna in ytan som boarea.
Varför vill du räkna in ytan som boarea? Det blir ju bara dyrt när fastighetstaxeringen ändras nästa gång....
 
Taxeringsvärdet är ändå över 1,1, vilket är takbeloppet (cirkus 8000kr per år). så fastighetstaxan kommer därmed inte att öka.



B byggarätt skrev:
Vad kräver sugbilen för storlek på materialet ?
Avstånd och höjd som den suger på?
Kan sugbilen blåsa in Leca också?

Jag har genomfört ett golv och grundsänkningsprojekt på 90cm...60cm under grundsulan!
Jag valde lägga markduk i botten som bestod av blandade stenblock och lera med berg i bakkant av huset!
Schakten skedde för hand 80m2
Grunden undergöts samtidigt bit för bit i takt med friläggning och jag använde en tillbyggnad att gjuta stöd så att ingen sättning eller rörelse skulle inträffa

Själva golvkonstruktionen gjordes med Harryssons idéer om hur golvvärme ska isoleras!
Dvs med platta och randisolering

På markduken ett 15-30 cm lecagrus för att ge jämnhet för 30cm eps sedan fuktspärr och 15cm betongplatta med vattenburen golvvärme...

Det blev fantastiskt bra
MathiasS MathiasS skrev:
Varför vill du räkna in ytan som boarea? Det blir ju bara dyrt när fastighetstaxeringen ändras nästa gång....
 
H HN87 skrev:
Taxeringsvärdet är ändå över 1,1, vilket är takbeloppet (cirkus 8000kr per år). så fastighetstaxan kommer därmed inte att öka.
Ja med nuvarande regler ja.......
 
  • Gilla
HN87
  • Laddar…
Om det är en källare, dvs med markfylle utanför som är högre än bottenplattans ök, så blir det ändå inte boyta om takhöjden ökas genom att "sänka" golvet.
 
  • Gilla
HN87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.