Tydligen är det glapp eller något i två av mina downlights/inbyggda spotlights. Så jag måste köpa nya.

Måste jag ha en "säkerhetsbox" för denna downlight/inbyggda spotlight?:
http://www.maxel.se/AQUA-vit-IP64-Gy635-m-35W-2499/article
Det verkar stå i beskrivningen att den måste ha det.
Min gamla armatur har inte en "säkerhetsbox", och den är också på 35W, dock vet jag inte om sockeln är samma.

Finna det fler liknande armaturer nånstans? Den där är nästan den enda jag kan hitta.
Mina valmöjligheter verkar vara väldigt begränsade, eftersom det måste vara halogen och 35w, tror jag. Och måtten måste ju stämma också.
 
Köp LED-armaturer med förmonterat drivdon. Finns det ingen luft? Det finns armaturer som monteras rakt upp i isolering, någon brandrisk föreligger inte. Köp inte halogen!
Ge oss lite mer info, hur stort är hålet samt hur stor fysisk plats finns ovanför? Sitter där isolering?
 
J Johan456 skrev:
Köp LED-armaturer med förmonterat drivdon. Finns det ingen luft? Det finns armaturer som monteras rakt upp i isolering, någon brandrisk föreligger inte. Köp inte halogen!
Ge oss lite mer info, hur stort är hålet samt hur stor fysisk plats finns ovanför? Sitter där isolering?
Hålet är 83 mm i diameter. (Men det kan vara möjligt att jag har mätt fel med någon enstaka millimeter?)
Det är 81 mm plats ovanför. Det verkar inte finnas någon isolering, bara stenhård betong.

Jag skulle ju egentligen vilja köpa led. Så jag uppskattar hjälp med att skaffa bra led.
Jag skulle nog vilja ha 4000K led, det bästa som finns, med högt Ra värde och allt. Detta handlar om badrummet.

Hoppas bara att det går att ansluta med rätt elkablar, kontakter, o.s.v.
Kan jag ha bara två stycken med led och sen de andra är halogen? Åtminstone under en kort tid. Först vill jag bara få två fungerande armaturer, om det går bra att byta de två till led så kan jag senare byta allt till led.

Mina nuvarande halogen-grejer är 12V, betyder det att led-grejerna måste också vara 12V? Eller kan de vara 230V?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.