Hej!

Är det någon som vet om taket på bilden går att måla om på ett lätt och smidigt sätt? Jag funderar på om det kanske går att sprutmåla då pensel kan kännas övermäktigt. Rummet är c:a 25kvm.

Någon som kanske provat eller har något annat tips?

/Magnus
 
  • Ett strukturerat tak med trälist omgivet av vita ytor och en grön tapet, möjlig att måla om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerat tak med lampa och delvis synliga fönster, användare undrar om målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt svar hjälper dig nog inte men jag blev så glad när jag såg ditt fina tak. Precis så var taket i vår släktgård när jag var liten. Nu är gården såld och huset ombyggt. Går inte att känna igen längre.
Vill du bevara taket? Eller vill du att det ska bli slätt?
 
Jiji Jiji skrev:
Mitt svar hjälper dig nog inte men jag blev så glad när jag såg ditt fina tak. Precis så var taket i vår släktgård när jag var liten. Nu är gården såld och huset ombyggt. Går inte att känna igen längre.
Vill du bevara taket? Eller vill du att det ska bli slätt?
Visst är det fint! :) Jag gillar det som det är men jag är rädd att taket kommer att bli kännas solkigt och lite väl mörkt när väggen får ny tapet. Att byta taket kommer vi inte göra men kanske måla det vitt. Det verkar vara limfärg som gäller men jag tror att vi lämnar det helt som det är.
 
Ska du måla om det där så är det nog färgspruta som gäller, tror det skulle vara både otroligt drygt och svårt med pensel.

Kostar inte så mycket att leja in en målare för att sprutmåla. Kan ni själva maskera lister och täcka golv och fönster så målaren bara behöver komma in och börja spruta handlar det om småsummor.
 
Tips på färg är Alcro Lätt, speciellt gjord för tak med struktur.
 
Är det någon som vet vad den här typen av tak heter och hur det är gjort?

Om det går att måla med "vanlig" färg, skulle jag föreslå Auro, det är en ekologisk, diffusionsöppen färg som ger en matt yta.
 
Såg nu att du tror att det är limfärg som gäller och då kan du ju glömma allt jag sa om Auro för den går inte att måla på limfärg.
 
T
Är det limfärg behöver den tvättas ner och sen kan du måla om med ny limfärg.
Den kan penselmålas med en stor pensel/hornsugga eller rollas med en lammullsroller/långhårig roller för din struktur men det kommer att vara lite pyssligt, troligen får du rolla i två riktningar för att det ska bli bra.

Täck av och maskera ordentligt fö det kommer att bli slabbigt :)
 
Det slutade med att jag tapetserade delar av taket med ofärgad papperstapet.

Omöjligt att se men den vita bården var grön från början

Renoverat hörn av ett rum med tapetserade väggar och tak, där takets vita bård och strukturtapet syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sophie och 1 till
  • Laddar…
Var den delen målad med limfärg?
Hur gjorde du för att tapetsera den delen.
Det ser jättefint ut och syns som du säger inte.
 
Jiji Jiji skrev:
Var den delen målad med limfärg?
Hur gjorde du för att tapetsera den delen.
Det ser jättefint ut och syns som du säger inte.
Det vi gjorde något åt var enbart bården. Den inre delen är nog målad med limfärg men bården var målan med vanlig takfärg av något slag. Rollad var den också. På ett ställe hade bården spruckit och den lagade jag med torremsa och våtremsa. När det var gjort kändes det lika bra att tapetsera hela bården.

Tapetseringen gick till som vanligt då papperstapet används.
 
H Handell skrev:
Det vi gjorde något åt var enbart bården. Den inre delen är nog målad med limfärg men bården var målan med vanlig takfärg av något slag. Rollad var den också. På ett ställe hade bården spruckit och den lagade jag med torremsa och våtremsa. När det var gjort kändes det lika bra att tapetsera hela bården.

Tapetseringen gick till som vanligt då papperstapet används.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.