För ett tiotal år sedan var det många som monterade upp vakumrör något som knappast någon sätter upp på taket idag.
Funderar vilket som ger mest för pengarna? En solpanel som ger mest el på dagtid när ingen är hemma i huset och minst el på kvällen när spisar, ugnar, bastun och dumburken är igång. Funderar på vad det är för fel med att värma upp vatten och sedan under dagen värma upp huset med solvarmt vatten samt hetta upp flera hundra liter vatten som under vatten värmer upp de vattenburna elementen.
Känner att jag är tveksam till att montera upp solpaneler för flera hundra tusen. Alternativet att installera ett batterisystem som kan värma upp ett strykjärn i tre timmar verkar inte heller så lockande.
Vet inte heller om en solpanel på taket orkar driva en elpatron som värmer upp flera hundra liter vatten till strax under hundra grader.
Var på Hem och villamässan i Älvsjö och pratade med solpanelskillarna om kombinationen solpanel och elpatron som drivs med solel och värmer upp vatten men killarna kunde inte svara på mina frågor. Fick bara svaret att jag under dagtid kunde sälja elöverskottet till något elföretag. Gissar dock att elföretagen inte kommer att betala mej en större förmögenhet. Någon som har förslag på vad jag bör välja. Är singel i huset. Sommartid bor jag ofta på ett kollektiv med mina vänner. När jag äri mitt hus har jag inga stora elförbrukare igång
 
Jag har gått i samma tankar och kommit fram till att jag vill ha båda :) Verkningsgraden på solfångare är ju väldigt mycket högre än solceller, och det är ju trots allt värme och varmvatten som är de stora posterna (tills man kanske skaffar elbil).

Det är klart att det är lite krångligt med solfångare, man måste ha rör och acktank och grejer, och man måste ju ändå ha någon annan primär uppvärmning för vintern. Solfångare har väl alltid mest varit till för ved- eller pelletseldare egentligen. Jag tänkte samköra det med bergvärme, men det är nog lite speciellt, och det vete väl tusan om det går att räkna hem det om man inte gör allt jobb själv.

Sedan är det ju så att solceller är "sexigt" just nu, med Elon Musk och allt. Enda sättet för en vanlig villaägare att räkna hem en installation är att förlita sig på olika bidrag och subventioner, och att de bibehålls under många år framöver. Risken med det är ju att det går samma öde till mötes som etanolbilarna, dvs en dag är de helt plötsligt inte miljövänliga längre och då ryker bidragen.

Solfångare med sin mångdubbelt högre verkningsgrad är inte "sexiga", därmed berättigar de inte till några bidrag även om jag tycker mig minnas något om att nuvarande regering skulle kolla på bidrag för "solenergi" vilket rimligtvis borde innefatta solfångare också.
 
Behöver man en stor dyr cistern med vatten?
När jag är ute med mina vänner i skärgården behöver vi förvara vissa matvaror svalt och då gör vi så att vi har 200 liters plastlådor som vi fyller med ca 30 kilo salt. Lådorna står i en lekstuga.Smör mjölk och ölen ställer vi bara ovanpå saltet så håller sig matvarorna nästan kylskåpskalla utan extra kyla.
Hörde för flera år sedan att man på motsvarande vis kunde fylla en stor behållare med ett par tusen liter salt och sedan värma upp saltet som sedan skulle behålla värmen eller var det kylan. Någon som vet om det går att kombinera vakumrör med en behållare med salt som behåller värmen. Eller är det bara kyla som man kan behålla i salt.
Ps har ingen förklaring varför lådan med salt under en varm sommar kyler ner matvarorna. Kan det ha något att göra med att fukten i saltet dunstar?
 
Största orsaken att man inte brukar använda solceller för att värma vatten är att det inte har varit lönsamt ekonomiskt. En modern solpanel har 16-20% verkningsgrad, en vattenburen solfångare 75-80%. Priset på både solpaneler och tillhörande elektronik har gått ner så mycket de senaste fem åren så det kan börja bli värt att se på solpaneler även när det gäller uppvärmning. Med en doppvärmare som tar över när batteriet är fulladdat kan man ta vara på överloppsproduktion.

Der gäller i länder där vi inte har en massa subventioner då utan du betalar vad det kostar. I Sverige lönar sig inte att försöka ta vara på överloppsel utan det är bara att fylla taket med solpaneler och sälja överskottet till elbolaget. Ni har ju sjukt stora subventioneringar på privatproducerad solel. Producera så mycket som möjligt, trots att man inte behöver det. All reglerkraft måste finnas där i alla fall. Knappast miljövänligt men det fungerar lite som avlatsbreven i romarriket och hämmar det svenska folkets klimatskam.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fördelen med solceller som gör el är just att man kan använda elnätet som 'buffert'. Dvs på dagen/sommaren när dom producerar mycket och man förbrukar lite så säljer man elen för att sen köpa tillbaks den på natten/vintern.

Ska man ha solfångare som ger värme måste man ordna lagringen på något annat sätt. T ex med stora acctankar, marklager etc och ha en värmepump för att utvinna energin på ett effektivt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.