martin43 martin43 skrev:
Ni som har SolarEdge har ni märkt att växelriktaren fulrapporterar produktionen?
Har knappt startat min (bara sett 300W som max på kvällen efter jobbet!), men konstaterade direkt att den ljuger.
Den rapporterar DC in W och 98,5% verkningsgrad (konstant!) och sedan AC ut.
Det är givetvis inte sant att t.ex. 200W DC in blir 197W ut på en omriktare på 10000W...Inte ens enligt deras eget datablad har den 98,5% verkningsgrad konstant oavsett last... (98,5% över 2000W, 92% vid 500W, sjunker sedan som en sten vid läger effekter naturligtvis).

Läser av den via Modbus TCP.
Finns en App, tycker det ser riktigt ut so far. Ska stämma av mot mätarskåpet när den gått ett tag.
 
K Krillehus skrev:
Finns en App, tycker det ser riktigt ut so far. Ska stämma av mot mätarskåpet när den gått ett tag.
jag ska ta o mäta upp verkningsgraden ordentligt över hela effektspannet sen när elmätaren är bytt.
 
K Krillehus skrev:
Tänker du för åska? Bor näst högst upp på ett berg med grannens hus rakt bakom och ca 15 meter högre nock.
Tror åskan väljer honom före mig.
Tycker det SPD nämns lite varstans, det verkar lite känsligt då man har en rätt stor yta på taket kopplat direkt in i växelriktaren.
Kan räcka med en urladdning i närheten som jag tolkar det.
Vill själv slippa så mycket ”onödiga” saker som möjligt när jag skaffar mitt system, men är rädd att det är dumt att spara in på ett skydd som inte kostar mer än 1 panel.
Skärmdump av en webbsida om solcellssystem med text och diagram över kablage, följt av bilder på multikontakter, en kopplingslåda och DC-brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser inga kostnader för överspänningsskydd.
Har du det, eller vågar man hoppa över det?

Var du tvungen att montera en lastfrånskiljare utomhus? Har hört att vissa elnätsleverantörer kräver det.
Göteborgs Energi kräver ingen extra frånskiljare om dom kommer in i mätarskåpet och kan bryta där. Jag satte arbetsbrytare innan växelriktaren i garaget för så tycker jag att man gör. Satte DC brytare med i direkt anslutning till växelriktaren. Och överspänning på AC är det som knäcker flest växelriktare så det är ingen dum grej. Den kan man ku installera så den täcker allt i huset. Jag har överspänningsskydd på DC med.
 
F
K Krillehus skrev:
Tänker du för åska? Bor näst högst upp på ett berg med grannens hus rakt bakom och ca 15 meter högre nock.
Tror åskan väljer honom före mig.



Är inte systemet igång ger optimerarna bara 1 volt styck. Så om systemet blir strömlöst på inkommande eller om man slår av brytaren på växelriktaren så får du samma effekt som vid en separat DC brytare.

Växelriktaren är kopplad till en egen AC brytare i mätarskåpet (så man kan koppla bort hela anläggningen där).
Den hade jag redan så inget inköp krävdes.
Naiv inställning

Alla invertrar är otroligt känsliga för överspänningar på inkommande och det går ledningsbundet lång väg. Blixten slog ner hos grannen 50m bort för 3 månader sen. Slog sönder min gräsklippare, två batteriladdare samt bergvärmepumpen.
 
F fsn skrev:
Naiv inställning

Alla invertrar är otroligt känsliga för överspänningar på inkommande och det går ledningsbundet lång väg. Blixten slog ner hos grannen 50m bort för 3 månader sen. Slog sönder min gräsklippare, två batteriladdare samt bergvärmepumpen.
Relativt liten risk för det. Har försäkring, ser det inte som ett stort problem.
 
K Krillehus skrev:
Finns en App, tycker det ser riktigt ut so far. Ska stämma av mot mätarskåpet när den gått ett tag.
Hehe, jag ska nog lugna mig lite. Min nuvarande elmätare fattar ju inte att om växelriktaren ger 1A på varje fas och jag tar ut 2A på bara en fas så kommer elmätaren att mäta en HÖGRE förbrukning trots att strömmen går baklänges i två av faserna...
Provade att dra på spis och ugn så jag hade last på alla faser. Omriktare sa "jag ger 600W" och mkt riktigt sjönk förbrukningen med ca 600W.

Mkt trevligt att få 600W idag när det är TOTALT molnigt och inte minsta antydan till sol.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Bygg anläggningen själv, det klarar du har villa, är lika enkelt som Lego, och betydligt bättre Payback,
Annars är det dött, om du ska leja för allt samt ej får bidrag.

Har man jättedåligt med yta kan man lura på sig svindyra paneler med nån procent högre verkningsgrad, annars totalt bortkastad, jag köpte mina paneler på Evpower, seriöst företag i Tjeckien, samt prisvärt inkl frakt.

Vi har en stuga på en ö, denna solpanel har hängt på väggen i över 30år, varken sprucken eller nån defekt..
Nej. Montage av solcellspaneler är ett elinstallationsarbete som man inte får utföra själv.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Nej. Montage av solcellspaneler är ett elinstallationsarbete som man inte får utföra själv.
som jag har förstått det får du montera paneler och klicka i kontakterna själv men inte dra kabel.

Vid min installation av panelerna så var vi två, jag och elektrikern. Därav antalet timmar fakturerade.
 
K Krillehus skrev:
som jag har förstått det får du montera paneler och klicka i kontakterna själv men inte dra kabel.

Vid min installation av panelerna så var vi två, jag och elektrikern. Därav antalet timmar fakturerade.
Nej, det är ett missförstånd. Även panelmontaget ska utföras av ett elinstallationsföretag.
 
Är det inte snarare så att endast ett elinstallationsföretag i sin regi får utföra elinstallationer.
Men det företaget får ha personer som saknar elbehörigt som skruvar upp panelerna på taket och kopplar in.
En sådan person som saknar elbehörighet kan ju då vara husbonden i egen hög person som tillsammans med personal i elinstallationsföretaget monterar. Precis såsom krullhus har gjort.

peter2400, i ditt inlägg nr. 168 där visar du urklipp från Installationsguiden "Nätanslutna solcellsanläggningar", den är tryckt ca år 2005. Alltså för 15 år sedan. Det har hänt mycket sedan dess. Den borde omarbetas och ses över. I den vid 3.2.3 Jordning, står för övrigt att modulramar, bärställningar och apparatkapslingar skall jordas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det gör så stor skillnad att montera själv egentligen?
Hos mig tog det mindre än 1,5 dag för två pers att montera 18 paneler inkl ställning, fallskydd mm. De lyfte upp panelerna med kranbil.
Hade aldrig kunnat göra det i närheten så snabbt, bra eller säkert själv.

Sen är det så klart billigare per panel att montera en större anläggning.
 
Mikael_L
A Arnodt skrev:
Är det inte snarare så att endast ett elinstallationsföretag i sin regi får utföra elinstallationer.
Men det företaget får ha personer som saknar elbehörigt som skruvar upp panelerna på taket och kopplar in.
Det är ju bra att ha i åtanke att Fredrik Sjödin agerar i sina medlemmars intresse, då Fredrik är anställd av Installatörsföretagen (som företräder elinstallationsföretagen och arbetsgivaresidan) och mest arbetar för att främja elektrikerskrået.
Vill ni veta vad som är tillåtet så är det bättre att konsultera någon annan källa, som inte är part i målet.

https://www.installatorsforetagen.se/kontakta-oss/medarbetare/fredrik-sjodin/#/
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju bra att ha i åtanke att Fredrik Sjödin agerar i sina medlemmars intresse, då Fredrik är anställd av Installatörsföretagen (som företräder elinstallationsföretagen och arbetsgivaresidan) och mest arbetar för att främja elektrikerskrået.
Vill ni veta vad som är tillåtet så är det bättre att konsultera någon annan källa, som inte är part i målet.

[länk]
Här är en bra källa. https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/
 
  • Skärmbild av en webbartikel om montering av solcellspaneler och säkerhetsrisker relaterade till installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.