Hej!

Någon sa att byggel är billigare än vanlig hushållsel. Stämmer det? ??? Vi kopplade in byggel i mitten av oktober och markentreprenad har använt el vid två-tre tillfällen. Har nu fått räkning på över 8000 kwh för oktober till och med december till ett högre pris än vår hushållsel (en krona per kwh högre). Fick i samma veva räkning till huset vi nu bor i. Direktverkande el, spis som är 25 år gammal och en massa lampor - vi har använt strax över 4000 kwh och detta beräknas på samma period.

Hur är detta möjligt? Har någon en bra förklaring innan vi slänger oss på telefonen till elbolaget.

 
Byggel för oss hade samma pris som vanligt hushållsel.

Det som kostade mer var nätdelen. För att säkringen var på 36 istället för 20/25 som man har normalt.
 
Var taxa for byggelen var hogre an den normal taxan. 47 ore/kwh jamfort med 39 ore...Jag ifragasatte inte detta utan har betalat redan. Framover sa har jag tecknat ett avtal om fast pris pa 36 ore/kwh. Kanske inte det billigaste i Sverige men kanns helt OK.
 
De baserar väl räkningen precis som vanligt på en bedömd årlig förbrukning, sen regleras den faktiska förbrukningen vid en avläsning.
 
byggel är väl så gott som alltid dyrare än hushållsel
 
Ett tips till den som har tänkt att bygga ett tag kan vara att gå ifrån byggelen när stommen till huset är uppe och istället be kommunen koppla in fast anslutning i ellådan på husets utsida och därifrån ta byggelen. Man slipper du hyran på elskåpet som för mig skulle ligga på 350kr/mån.
Det tipset har jag fått och kommer själv att göra så. ;)
/Torparn
 
Bob_the_builder
Frågan har diskuterats i mer än en tråd tidigare, men jag tar upp tipset ändå: vill du komma ÄNNU billigare undan så ska du gräva ner en stolpe (beg telestolpar kan man köpa billigt. Det räcker dessutom med en halv!). På den stolpen sätter du upp ditt mätarskåp.
En elistallatör drar ut ett 3x16A uttag (röd trefaskontakt) och sätter det på stolpen.
Nätbolaget kopplar in mätaren, du betalar anslutningsavgiften och sedan har du ett helt vanligt elabonnemang (och kan dra en anslutningskabel själv till din byggcentral). Så gjorde vi (med enda skillnaden att vi har en liten förrådsbyggnad på tomten där vi satte upp trefasuttaget.)
 
"beg telestolpar kan man köpa billigt"

VAR DÅ?

tack,
 
Bob_the_builder
Hos någon lokal lantbrukare kan du säkert kolla. Det är inte ovanligt att Televerket (eller deras entreprenörer) skänker bort stolpar till markägaren när de gamla byts ut eller tas bort för att ledningen grävs ner. Det är för dyrt och jobbigt att frakta bort dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.