112 953 läst · 325 svar
113k läst
325 svar
Sveriges sämsta rörmokare?
4 timmar känns inte som något överdrivet för mig!
Är själv ingen hantverkare men bara att etablera sig på plats och avetablera sig tar tid.
Av min erfarenhet tar det 4 gånger så lång tid som jag tänkt mig om alt går bra.
Du hade aldrig velat betala för min installation av vattenukat på väggen ute. Det var bara ett hål i väggen, själva utkastet/ en avstängningsventil. Började kl 10, skötte på armeringsjärn, putsen sprak vid sista skruven vid fastsättningen. Kapningen av huvudvattenledningen gick endast att utföra med modifierad röravskärare pga utrymme. När alt skulle vara klart och skulle provas kl 19 hade ”någon” inte dragit tillräckligt på en koppling så det blev kall dusch. Skadad klämring rör, inga extra fanns. Detta var en fredagskväll och närmat butik stänger 20 1:30 bort. Det blev att sova med skiten på kroppen utan vatten till dusch/tandborstning/toalett.
Sedan behöva köpa 3m rör för 20cm behov, 10 förpackning av klänningar och stödhylsor till överpris där försvann nästan 4 timmar för mig.
Det blev nästan 16 timmar för ett 1 timmas jobb.
Är själv ingen hantverkare men bara att etablera sig på plats och avetablera sig tar tid.
Av min erfarenhet tar det 4 gånger så lång tid som jag tänkt mig om alt går bra.
Du hade aldrig velat betala för min installation av vattenukat på väggen ute. Det var bara ett hål i väggen, själva utkastet/ en avstängningsventil. Började kl 10, skötte på armeringsjärn, putsen sprak vid sista skruven vid fastsättningen. Kapningen av huvudvattenledningen gick endast att utföra med modifierad röravskärare pga utrymme. När alt skulle vara klart och skulle provas kl 19 hade ”någon” inte dragit tillräckligt på en koppling så det blev kall dusch. Skadad klämring rör, inga extra fanns. Detta var en fredagskväll och närmat butik stänger 20 1:30 bort. Det blev att sova med skiten på kroppen utan vatten till dusch/tandborstning/toalett.
Sedan behöva köpa 3m rör för 20cm behov, 10 förpackning av klänningar och stödhylsor till överpris där försvann nästan 4 timmar för mig.
Det blev nästan 16 timmar för ett 1 timmas jobb.
Varför gjorde du det inte själv om det var så enkelt? Jag kan sätta ca 9 kvadrat gatsten under en arbetsdag. Men om jag ska sätta en kvadrat hos en kund så kommer jag fakturera åtminstone fyra timmar.S Staas skrev:
TS har inte direkt svarar på vad fakturan landade på, men han snackade om 500 kr/h plus moms vilket blir 625 kr/h x 4 = 2500 kr för arbetstiden. Sen drar vi av rot så ligger vi på 1750 kr. Lägg så till nån tusenlapp för material (lite osäker på vad alla prylar kan ha kostat) så hamnar den nog på runt 2750 kr plus minus några hundralappar. Men säg runt 3000 spänn i runda slängar. Tycker jag inte låter så pjåkigt för ett jobb som görs ordentligt.1066Hastings skrev:
TS får gärna återkomma med exakt belopp så blir det lättare att avgöra om fakturan är väl tilltagen. Tiden borde spela mindre roll än pris och resultat.
Ja, du trodde det ja. Men verkligheten kanske inte är likställd med din önskan eller vision.13th Marine skrev:
Själv har jag en större buss i jobbet. Visst har jag X antal askar med skruv, lite täckpapp, tejp och annat förbrukningsmaterial. I övrig är bilen fullsketen i verktyg och utrustning.
Jag behöver en länsbuss om jag ska agera mobil bygghandel. Det går helt enkelt inte!!
Detta är en ganska intressant fråga, meningen med servicebilen är främst att kunna förflytta nsig. Man ser idag att större vvs-firmor i princip vill att killarna ska köra med så lite material dom möjligt i bilarna och istället göra ett inköp per arbetsplats arbetstillfälle. Detta genererar mindre svin och bättre ekonomi., det är en följd av att alla resultat mäts noggrannare. Detta gynnar såklart inte kunden i slutändan.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Ja.D Dr.L skrev:Detta är en ganska intressant fråga, meningen med servicebilen är främst att kunna förflytta nsig. Man ser idag att större vvs-firmor i princip vill att killarna ska köra med så lite material dom möjligt i bilarna och istället göra ett inköp per arbetsplats arbetstillfälle. Detta genererar mindre svin och bättre ekonomi., det är en följd av att alla resultat mäts noggrannare. Detta gynnar såklart inte kunden i slutändan.
Då kan man ta betalt flera gånger om.
1. För bilen när du kör och handlar
2. För hantverkaren som handlar
3. Påslag på materialet.
Allt faller på kunden, för "varför ska jag jobba gratis?", Finns tydligen inga incitament till att försöka göra det så kostnadseffektivt som möjligt.
Min poäng är att man hellre får ett jobb snyggt gjort än snabbt gjort. Inom rimliga gränser naturligtvis, och här tycker jag personligen inte att tiden är direkt orimlig. Men därom råder ju delade meningar.jbr skrev:
Ja men va bra!!!! Då kan du ju fortsätta i din bubbla om att kunderna vill betala för 4 bockade rörbitar per arbetsdaglärjungen skrev:
Väldigt mycket snack om servicebilar och vad dessa ska innehålla. Självklart ska det finnas rör och kopplingar i en rörisbil. Men som alla vet så är det människor inblandade. En del är ordningsamma och en del personer gör medmänniskor gråhåriga i förtid.
Jag har anlitat firmor för olika jobb. Dom längre jobben har samma hantverkare haft olika bilar. Jag drar slutsatsen att firman växlar bil vid olika tillfällen. Innebär att olika personer framför olika bilar på daglig verksamhet.
Det är alltså möjligt att hantverkaren utgick från att det alltid finns kopplingar i bilen för det ska fyllas på när jobbet är färdigt. Just denna gången hade "Markus" på företaget använt bilen och var sen hem till firman och tänkte att jag tar det imorgon. "Danne" började tidigt på jobbet på morgonen efter och tar bilen till kunden. Tja shit happens! Som sagt vad vänta till de nya skattereglerna för större fordon börjar gälla första januari. Fritt från minnet innebär det 50.000 SEK extra på större skåpbilar. Gissa vem som får betala det.
Förövrigt har TS ännu inte svarat vad jobbet kostade sammanlagt. Ganska intressant då slutsumman är intressantare än antal timmar.
Personligen har jag aldrig reagerat på kostnader från hantverkare då jag utgår från att en firma som blåser folk och tar ut överpriser snabbt får dåligt rykte. Möjligt detta bara fungerar i små samhällen. Sen kanske det beror på att jag inte är priskänslig och håller på en hel del själv med hobby renoveringar. Vet med det vad verktyg och material kostar.
Det har verkligen inte blivit billigare med åren. Tillhör dom som anser att inflationen i verkligheten förmodligen ligger runt 10%.
Nåja wall of text!
Sammanfattning: Vad kostade arbetet eller är det hemligt?
Jag har anlitat firmor för olika jobb. Dom längre jobben har samma hantverkare haft olika bilar. Jag drar slutsatsen att firman växlar bil vid olika tillfällen. Innebär att olika personer framför olika bilar på daglig verksamhet.
Det är alltså möjligt att hantverkaren utgick från att det alltid finns kopplingar i bilen för det ska fyllas på när jobbet är färdigt. Just denna gången hade "Markus" på företaget använt bilen och var sen hem till firman och tänkte att jag tar det imorgon. "Danne" började tidigt på jobbet på morgonen efter och tar bilen till kunden. Tja shit happens! Som sagt vad vänta till de nya skattereglerna för större fordon börjar gälla första januari. Fritt från minnet innebär det 50.000 SEK extra på större skåpbilar. Gissa vem som får betala det.
Förövrigt har TS ännu inte svarat vad jobbet kostade sammanlagt. Ganska intressant då slutsumman är intressantare än antal timmar.
Personligen har jag aldrig reagerat på kostnader från hantverkare då jag utgår från att en firma som blåser folk och tar ut överpriser snabbt får dåligt rykte. Möjligt detta bara fungerar i små samhällen. Sen kanske det beror på att jag inte är priskänslig och håller på en hel del själv med hobby renoveringar. Vet med det vad verktyg och material kostar.
Det har verkligen inte blivit billigare med åren. Tillhör dom som anser att inflationen i verkligheten förmodligen ligger runt 10%.
Nåja wall of text!
Sammanfattning: Vad kostade arbetet eller är det hemligt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 145 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 145 inlägg
En anledning till att jag och fler med mig tror att det finns lite saker i servicebilen är för att många hantverkare har försvarat höga kostnader på servicebil just med att man har en massa standardsaker i bilen för att slippa åka och handla allt. Mer udda saker måste såklart handlas, det fattar nog alla.
Om jag fattar detta med servicebil rätt så är det så här:
Kund: Varför kostar servicebilen så mycket?
Hantverkare: Din dumma snåla jävel, jag har en massa saker i bilen så jag slipper åka och handla allt varje gång. Det spar du pengar på!
Kund: Varför måste du åka och handla rk, stödhylsor och skruv? Borde du inte ha det i servicebilen?
Hantverkare: Din dumma snåla jävel, tror du jag har allt i bilen eller? Det fattar du väl att skulle jag lagerhålla sånt så skulle det bli dyrare för dig.
Sen vill jag avsluta med att jag har haft ett antal hantverkare hemma hos mig etc och aldrig varit missnöjd. Dock har de jag anlitat aldrig överraskat mig negativt med dylika saker. En rörmokare var tydlig på förhand att de fakturerar 3 timmar även om jobbet tar 30 minuter och att servicebilen var dyr. Inte gnällde jag på den fakturan.
Om jag fattar detta med servicebil rätt så är det så här:
Kund: Varför kostar servicebilen så mycket?
Hantverkare: Din dumma snåla jävel, jag har en massa saker i bilen så jag slipper åka och handla allt varje gång. Det spar du pengar på!
Kund: Varför måste du åka och handla rk, stödhylsor och skruv? Borde du inte ha det i servicebilen?
Hantverkare: Din dumma snåla jävel, tror du jag har allt i bilen eller? Det fattar du väl att skulle jag lagerhålla sånt så skulle det bli dyrare för dig.
Sen vill jag avsluta med att jag har haft ett antal hantverkare hemma hos mig etc och aldrig varit missnöjd. Dock har de jag anlitat aldrig överraskat mig negativt med dylika saker. En rörmokare var tydlig på förhand att de fakturerar 3 timmar även om jobbet tar 30 minuter och att servicebilen var dyr. Inte gnällde jag på den fakturan.