Hej!
Jag bor i en bostadsrätt med sättningar. Delar av lägenheten sluttar REJÄLT och jag upplever det som ett dagligt problem. Dock enbart estetiskt då huset har stabiliserats och inte längre ska flytta på sig enligt styrelsen.
Så till mina frågor: Kan jag räta upp enbart golvet eller upplevs skevheten som ett stort problem då karmar, väggar och tak fortfarande kommer vara skeva?
Vad kan en sådan manöver kosta per kvm?
Finns det andra trix och knep?
Mycket tacksam för svar!
 
Stommen ansvarar föreningen för så detta ska du inte bekosta själv.
 
H huggan skrev:
Stommen ansvarar föreningen för så detta ska du inte bekosta själv.
Hej och tack för ditt svar.
Vill du snälla utveckla det? Föreningen har som sagt åtgärdat stommen. Det jag talar om är invändigt.
Med vänlig hälsning,
 
Här är många äldre hus byggda med bristfällig grund på gammal sjöbotten, med resultatet att de sätter sig.
När de har renoverats i omgångar har man använt de nya våg&lod linjerna.
Det ser... intressant ut.
Det blir ju betydligt tydligare att du har ett problem, men golvet (exempelvis) kommer ju i våg, så att bord står raka etc.
Om det resultatet blir bättre än det du stör dig på kan bara du avgöra.
 
I Ina-79 skrev:
Hej och tack för ditt svar.
Vill du snälla utveckla det? Föreningen har som sagt åtgärdat stommen. Det jag talar om är invändigt.
Med vänlig hälsning,
Om ditt golv lutar så är det inte ytskiktet som är problemet och du ansvarar för ytskiktet. Det som är under det ansvarar föreningen för.
 
Du bör be föreningen om underlag varför de anser att detta är ditt problem och läsa stadgarna för föreningen om ansvar. Det låter märkligt att stommen, som föreningen ansvarar för, är helt ok och du ändå har så stora problem.
 
K klimt skrev:
Du bör be föreningen om underlag varför de anser att detta är ditt problem och läsa stadgarna för föreningen om ansvar. Det låter märkligt att stommen, som föreningen ansvarar för, är helt ok och du ändå har så stora problem.
Man har alltså för ett par år sedan lagt ner över 1 miljon kronor på att stabilisera huset så att det inte ska fortsätta sjunka.
Men man har aldrig pratat med föreningsmedlemmarna om det faktum att lägenheterna invändigt har problem. Sprickor är en sak. Det åtgärdar man men att golvet sluttar tror jag man hänvisar till att så ser det ut i många äldre bostäder i Sverige.
 
I Ina-79 skrev:
Man har alltså för ett par år sedan lagt ner över 1 miljon kronor på att stabilisera huset så att det inte ska fortsätta sjunka.
Men man har aldrig pratat med föreningsmedlemmarna om det faktum att lägenheterna invändigt har problem. Sprickor är en sak. Det åtgärdar man men att golvet sluttar tror jag man hänvisar till att så ser det ut i många äldre bostäder i Sverige.
Hur mycket sluttar golvet? Är bedömningen att detta kan lösas genom att medlemmarna anpassar sina egna övergolv? Hur har dina grannar gjort? Ni kommer ju att få betala åtgärderna vilket som, vare sig föreningen tar det och höjer avgiften eller om ni tar det själva. Men det är ju trist om ni själva åtgärdar och det senare visar sig att det är föreningens ansvar och de fixar det för andra
 
Har du andra följdproblem på grund av att stommen lutar? Dörrar/fönster som kärvar/inte fungerar som avsett, väggar som lutar så att den användbara ytan i lägenheten blir mindre etc?
Hur länge har problemet pågått? Var sättningarna redan så här stora när du köpte bostaden?
Finns det några mötesprotokoll från när de beslutade om åtgärden för att stabilisera huset som nämner något intressant?
 
K klimt skrev:
Hur mycket sluttar golvet? Är bedömningen att detta kan lösas genom att medlemmarna anpassar sina egna övergolv? Hur har dina grannar gjort? Ni kommer ju att få betala åtgärderna vilket som, vare sig föreningen tar det och höjer avgiften eller om ni tar det själva. Men det är ju trist om ni själva åtgärdar och det senare visar sig att det är föreningens ansvar och de fixar det för andra
Ingen har åtgärdat det men det sluttar 12 cm minst på 3 m. Fock gäller inte detta alla bostäder i huset vilket gör att dom som inte har bekymret nog är ovilliga att betala om det inte skulle bli skyldiga enligt lag.
 
Jag har svårt att tro att 12 cm fall på 3 meter endast upplevs som ett estetiskt fel (som du skriver i första inläget). Möjligen blir det ett estetiskt problem när golvet är i våg och lister, karmar etc har kvar samma lutning.
En normal avrinning, för vatten i badrum, är 1 cm per meter fram till golvbrunn.
Ditt golv, som jag antar inte gäller just badrummet, lutar alltså 4 cm per meter. Det är väldigt mycket!

Några frågor:
Lutade det när du köpte lägenheten?
Har lutningen ökat sedan du köpte lägenheten?

Om du åtgärdar golvlutningen invändigt och övriga delar fortfarande lutar kommer det antagligen att se ganska konstigt ut. Detta borde isf innebära en (rejäl) värdeminskning av lägenheten.
Planlösningen bidrar ju också till hur lutningarna upplevs efter att endast golvet blivit plant. Går tex lutningen nedåt mot en dörr 3 m bort blir ju denna plötsligt minst 12 cm lägre om endast golvet justeras och huset har kvar sin nuvarande lutning.

Eftersom det är yttre omständigheter som påverkar de inre omständigheterna håller jag helt med övriga att det är din BRF som ska stå för justeringar och återställande.
Man kan ju göra en kompromiss att du står för nytt ytmaterial etc om föreningen står för samtliga justeringar att få allting i våg.
Detta gäller givetvis samtliga drabbade lägenheter.

Men det beror också på hur gammalt huset är, underlaget det står på och om lutningen/arna funnits under längre tid. Alltså skicket/förutsättningarna när du flyttade in.
Som exempel kan nämnas gamla stenhus i Göteborgs innerstad som har satt sig rejält under många 10-tals år och i princip är omöjliga att räta upp utan otroliga kostnader och påföljder. Flyttar man in i ett sådant hus med befintlig lutning är det som det är. Om man däremot flyttar in i ett nyare hus som sedan får kraftiga sättningar är det inte något man kan veta om eller räkna med.
I sådana fall är det snarare en försäkringsfråga för föreningen. Men det ska absolut inte drabba den enskilde lägenhetsinnehavaren. Mer än att det alltid medför kostnader för föreningen och att dessa i slutänden alltid bekostas av de boende på ett eller annat sätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.