poiu, helt rätt, mellanbjälklaget bör inte vila på eller vara direkt fixerad i mellanväggen. Att mellanbjälklaget ligger på en bärande innevägg som i sin tur har kontakt med mellanväggen kommer man nog inte undan. Jag menar det räcker inte att fästa den i ytterväggarna endast.

/Sunemnags
 
Hej

Verkar som mitt senaste inlägg försvann. OK jag skriver det igen:

Inga balkar är fastsatta i mellanväggen men däremot är vissa väggar fastsatta i den och dessa är ju fastsatta i golvet i sin tur.

Mellanväggarna skall inte sitta ihop någonstans enligt ritningarna, men vi vet att de sitter ihop i ändarna och det skall vi åtgärda. Snickarna kan också ha satt ihop dem på fler ställen (de var lite märkliga ibland) och i så fall med stålbleck skulle jag tro. Sen sitter ju taket ihop också. Skulle tro att samma råspontlucka är spikad i både vår och grannens mellanvägg-del. Sen är luftspalten inte 2cm överallt, utan snarare 1cm.

Ursäkta att jag inte nämnde att granens stegljud hörs...

När grannen går på sin övervåning eller trappa känns det också som om vår husdel skakar lite. Inte mycket, men jag upplever det som om det är mer än bara ljudet som kommer över.

Tack för alla svar i detta ämne.

/Klein
 
Om dina golv vibrerar av att grannen går i sin del så sitter konstruktionerna ihop.

Sunemangs, hjärtväggen kommer man ju sällan undan, men jag var ute på söndagspromenad och snubblade över ett parhusbygge. (och nyfiken är man ju) Där hade de vilat "hjärtbjälkar" på minst tre ställen på mellanväggen mellan husdelarna. Trapphuset låg föresten på samma sätt som i det här problemet, och i övrigt var konstruktionen uppenbarligen ganska lik.
 
poiu skrev:
Där hade de vilat "hjärtbjälkar" på minst tre ställen på mellanväggen mellan husdelarna. Trapphuset låg föresten på samma sätt som i det här problemet, och i övrigt var konstruktionen uppenbarligen ganska lik.
poiu, kan du fördjupa detta lite? Vad innebär det i praktiken?

Sedan är det ju infästningen av mellanväggen i hjärteväggen, för den måste väl till om mellanväggen inte ska vara fäst i mellanbjälklaget?

poiu skrev:
Om dina golv vibrerar av att grannen går i sin del så sitter konstruktionerna ihop.
Det kanske inte är så att golven "vibrerar" men jag är dock benägen att hålla med poiu, om ljudet läcker på detta sätt sitter konstruktionen ihop, och då menar jag inte råsponten i taket eller fasadpanelen!

MVH

Sunemangs
 
Hej

Det är inte bara via själva panelen de sitter ihop utan vad jag tror är att man lagt distanser under panelen mot mellanväggen. Dessa distanser har man lagt för att få upp panelen över mellanväggkanten i samma nivå som övrig panel. Samma distans är då spikad i bägge mellanväggsdelar så mellanväggen sitter ihop med ett antal trädistanser. Kanske 10 stycken per hussida. Om mellanväggen sedan sitter ihop på ngt mer ställe så borde det vara på ovansidan av våning-1 och/eller ovansidan av våning-2 eftersom alla reglar är förskjutna mellan vägghalvorna. Väggarnas mittpunkt är också förskjuten och dessutom så har vägghalvorna levererats med gipsskivor och isolering monterat så det enda stället man kunnat fästa är på ovansidan. Sen kan det ju vara så att de står så tätt att de horisontella bjälkarna i ovan och underkant mellanväggarna går emot utan att vara ihopsatta med bleck eller dylikt.


Vad tror ni, kan det vara så att det är distanserna i ändan av väggarna som för över det mesta av ljudet. Låter långsökt, va ?

/Klein
 
klein, jag tror inte att det är dessa distansklossar som för över ljudet som du beskriver.

MVH

Sunemangs
 
Hej

Sunemangs: vad skulle krävas för att få över denna typ av ljud ?

Jag tror inte att vägghalvorna står och lutar mot varandra, det ser inte ut så från mina foton. Luftspalten är inte 2cm så mycket troligt så har isoleringen på var sida kontakt med varandra men det borde väl inte föra över ljud på det här sättet ? Låt säga att de fäst ihop väggarna med något eller några bleck i mitten, kan det föra över denna typ av ljud ? Eller förs det över via betongplattan (som iofs är delad med frigolit imellan) ?

/Klein
 
Nu börjar det verkligen bli 50.000 senare. :-?

Att betongplattan skulle överföra märkbara vibrationer är inte troligt med mindre än att den hänger i luften för då kan även den vibrera. Och även om frigolit är sämre än mineralull att ha som skiljeisolering så borde den ta bort det mesta.

Sedan så borde inte mellanväggen röra sig särskilt mycket om golvet/golvbalkar inte är fästade i den, än mindre golvet i intilliggande lägenhet. :-/

Helst skulle ju innerväggarna bara vara fogade men inte fästa mot mellanväggen, men att hels huset skälver.
Spontant känns det som att det fattas snedsträvor och att spännvidden är i största laget. Och att de båda husen sitter ihop rejält ngn stans.

Till Sunemangs:
Vad man gjort var en öppenplanlösning och växlat av en massa golvbalkar som "borde" vilat på en hjärtvägg. De balkarna vilade sedan inte på ett separat upplag utan på en förstärning av mellanväggen. Det betyder att man förlorat en stor del av den avskiljande verkan då balken kommer att bidra till flanktransmision in i mellanväggen.
 
poiu skrev:
Spontant känns det som att det fattas snedsträvor och att spännvidden är i största laget. .
För en som är oinvigt, vad är snedsträvor? Visst kan spännvidden vara ett problem men vad ska man göra åt denna?

poiu skrev:
Vad man gjort var en öppenplanlösning och växlat av en massa golvbalkar som "borde" vilat på en hjärtvägg. De balkarna vilade sedan inte på ett separat upplag utan på en förstärning av mellanväggen. Det betyder att man förlorat en stor del av den avskiljande verkan då balken kommer att bidra till flanktransmision in i mellanväggen.
Fattar inte detta riktigt? Vad jag har förstått är det bra om energin från en golbjälke kan fördelas på en stor yta direkt via tex ett så kallat hammarband. Dvs golvbjäkarna vilar mot horistontellt liggande virke med relativt kraftig dimension från vilken sedan reglarna för mellanväggen utgår från?

poiu, med tanke på att det är bäst om mellanbjälklaget har så stor kontakt med inneväggen som möjligt, vad tror du om mellanbjälklag KONTUR gjort på lättklinker som lätt kan installeras i trähus? Dessa har som sagt inte perfekt anläggning mot underliggande vägg? Titta på http://www.lkb.se/

MVH Sunemangs:
 
Hej

Nu har vi försökt kolla upp hur mellanväggen i parhuset är monterad.

Åtminstone 3 fel är gjorda:

1: mellanväggarna är fästade i varandra i ändarna med ett antal träbitar som är spikade i varje mellanväggsdel (dessa är till för att panelen över mellanväggen skall hamna i liv med övrig panel).

2: man har missat att montera dubbelgips över hela mellanväggen. Det finns bara ett lager gips på följande ställen: a/ vid mellanbjälklaget (totalt 4mx25cm + 4mx25cm på varje mellanväggsdel), b/mellan ytterväggarna och mellanväggarna (totalt 5.5mx30cm + 5.5mx30cm per mellanväggsdel). Alltså, c:a 4.8kvm av totalt c:a 54 kvm har bara enkelgips. Dessutom så innebär avsaknad av dubbelgips i mellanbjälklaget att skarven mellan undre och övre delen av mellanväggen inte är övergipsad. Det är dock dubbelgips monterat vid trapphusen.

3: man har inte använt de 3m höga gipsskivor som var till för att montera 2:a laget gips i trapphuset. Man har istället använt 2,4m höga skivor vilket medfört att det finns onödigt många skarvar i traphuset. Dessa är ju givetvis spacklade men ändå...

Frågan är hur mycket effekt dessa "misstag" kan få för ljudöverföringen. Det känns ju som att stomljuden när grannarna går på sin plan-2 definitivt kan bero på att det endast är enkelgips vid mellanbjälklaget, men kanske inte trappljuden, eller vad säger akustikexperterna i detta fourm .

/Klein

 
klein skrev:
Hej

Nu har vi försökt kolla upp hur mellanväggen i parhuset är monterad.

2: man har missat att montera dubbelgips över hela mellanväggen. Det finns bara ett lager gips på följande ställen: a/ vid mellanbjälklaget (totalt 4mx25cm + 4mx25cm på varje mellanväggsdel), b/mellan ytterväggarna och mellanväggarna (totalt 5.5mx30cm + 5.5mx30cm per mellanväggsdel). Alltså, c:a 4.8kvm av totalt c:a 54 kvm har bara enkelgips. Dessutom så innebär avsaknad av dubbelgips i mellanbjälklaget att skarven mellan undre och övre delen av mellanväggen inte är övergipsad.  Det är dock dubbelgips monterat vid trapphusen.

/Klein
Hej Klein,

Jag är nog lite trög men jag fattar inte vad du menar med punkt 2 ovan. Jag tror att vi kom fram till tidigare i tråden, utan att verifiera detta nu, att mellanbjälklaget var fastsatt i ljudväggen. Det du nu menar är att det inte finns 2 lage gips på ljudväggen innan mellanbjälken skruvades fast i väggen?
 
Hej

Nej, mellanbjälklaget är inte fastskruvat i mellan väggen, det är minst 2 cm mellan närmsta mellanbjälklagsbjälken och mellanväggen (OK, den kan ju ändå vara fastskruvad men jag tror inte det). Delar av dessa 2 cm skulle ju då tas upp av gipslager nummer 2 var det tänkt men det gjordes alltså inte, så nu har vi en ränna på c:a 25 cm längs hela mellanväggen som bara har ett lager gips.

Vid leverans var mellanväggarna gipsade från fabrik i två lager utom i en ränna om c:a 30 cm nedanför och 30 cm ovanför skarven mellan mellanväggens över och underdel. Tanken från tillverkaren var givetvis att denna ränna skulle gipsas igen på plats så att man fick ett bra överlapp mellan skarven, men så skedde alltså inte.

Jag skrev förresten fel i mitt förra inlägg: det är inte hela biten mellan ytterväggsblock och mellanvägg som saknar dubbelgips, det är bara 30cm upptill och nertill på varje block.

/Klein
 
Man kan konstatera
1) det är general paj nånstans i konstruktionen.
2) Det saknas fullgod luftljudisolering(1 lag gips bitvis)
3) Klossat i lgh skiljande vägg
4) Det är något som inte riktigt stämmer....

För att bena upp detta skulle man ju egentligen behöva en k-ritning för att se dels bjälklagskosntrukton samt vägg konstruktion. Men ytan detta så kan man lätt konstatera att något i huset sitter fast med en del som skall vara fjädrande elle ricke infäst... Alternativt för klent infäst. Intern ljuden i boastaden kan vi komma åt om man hittar källan... Trappen? syllomer stegdämpare eller så kan man spänna in den bättre i konstruktionen. Men jag tror att problemet ligger någon annastans. Nån har glömt att dra i en spik eller krysskolva något eller nått. iofs vet jag ju inte hur pass ljudkänslig Klein är i detta fallet. Endel lyssnar efter saker andra inte. Men jag förutsätter att du är normal lyssnare.
Men till sak...Detta är faktiskt inget jag kan svara på om jag skall vara ärlig för att få en rättvis bedömning behövs ritning eller bilder alt. platsbesök för att rota runt... Liksom höra källan. Kan man lokalisera källan så kan man rätt enkelt lokaliser fortplantningsvägen..Och åtgärdar vid källan..GÅr detta inte tar man det näst bästa nämligen första infärsningen efter källan...vägg/bjälklag osv... Hitta källan, följ ljudet ... lättare sagt än gjort:)
 
klein, jag måste nog hålla med föregående talare, det är något som är lurt. Jag tror att husdelarna är sammankopplade på mer än dom ställen som du har hittat. Jag tror inte att avsaknaden av gipsen spelar så stor roll utan stomljudsöverföringen kommer genom en mer kraftig sammankoppling - tror jag i alla fall....

Sunemangs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.