G MrGlad8 skrev:
Tack! Jo men eller hur, oavsett intresse så har nog det tekniska kunnandet förbättrats rätt generellt på senare år med alla high-tec prylar som kommer in i sitt hem. Och att då behöva betala 2000-3000 för att en ÅF ska koppla upp sig mot din enheten för uppdatering/felsökning känns väldigt förlegat. Men som du säger så är det ju också aspekten att dom gör det för att locka fler till ÅF och dom kanske därmed säljer mer osv.
Men det blir att utvärdera detta för min del nästa gång jag ev köper nytt.
Som du säger @etompau så är det ju kanske inte så ofta man behöver uppdatera. Så i mitt fall så tror jag att jag klarar mig utan de där magiska programmet.
Men huvudsaken är att man kan byta ut alla delar utan att man ska trycka på en magisk knapp i ett magiskt program så är jag nog rätt nöjd. Frågade Gårdsman om nytt batteri och tätningslist och det sålde dom ju så det blir att köpa det!
Såg sidor som även sålda alla andra delar så som kretskort mm. Men då misstänker jag att man behöver programvara om man ska in och byta det.
Har du fått ett pris på 2000-3000 kr för att uppgradera din klippare? Låter dyr.
Hör med någon annan ÅF under lågsäsongen, så lär det inte kosta så här mycket.
Men som sagt, förvänta inga större ändringar.

Vad jag känner till är det enbart vid byte av klipparens huvudkort det krävs programmering/uppkoppling, detta för att skriva in ett serienummer i maskinen.
 
Jag betalade 1300kr för service inkl mjukvaruuppgradering hos hyrep förra hösten.

Så nu har jag en 430X istället för en 330X.
 
G
E etompau skrev:
Har du fått ett pris på 2000-3000 kr för att uppgradera din klippare? Låter dyr.
Hör med någon annan ÅF under lågsäsongen, så lär det inte kosta så här mycket.
Men som sagt, förvänta inga större ändringar.

Vad jag känner till är det enbart vid byte av klipparens huvudkort det krävs programmering/uppkoppling, detta för att skriva in ett serienummer i maskinen.
Nej jag tänkte mer att alla verkstäder tar väl "från 1500" för att ens titta på arbetet. Och sen tänker jag väl att dom lägger på en hel del på originaldelarna. Jag köper hellre originaldelarna från billigaste stället, brukar bli billigare då.
Men nu verkar det ju gå att byta delar utan problem så jag kör nog bara på :)
 
G MrGlad8 skrev:
Nej jag tänkte mer att alla verkstäder tar väl "från 1500" för att ens titta på arbetet. Och sen tänker jag väl att dom lägger på en hel del på originaldelarna. Jag köper hellre originaldelarna från billigaste stället, brukar bli billigare då.
Men nu verkar det ju gå att byta delar utan problem så jag kör nog bara på :)
Skulle säga att gör service när det behövs. Roboten har ingen olja eller kamrem som behöver bytas vid bestämda intervall.
 
G
E etompau skrev:
Skulle säga att gör service när det behövs. Roboten har ingen olja eller kamrem som behöver bytas vid bestämda intervall.
Absolut, det som är nu är att jag behöver byta batteri. Men kan ju då inte återställa ladd-cykeln utan hysqvarnas verktyg, men det kanske man klarar sig utan?
 
G MrGlad8 skrev:
Absolut, det som är nu är att jag behöver byta batteri. Men kan ju då inte återställa ladd-cykeln utan hysqvarnas verktyg, men det kanske man klarar sig utan?
När vi bytte batteri så noterade jag bara antalet laddcykler i en anteckningsbok.
Mig veterligen fyller det ingen funktion, mer än att visa just antalet laddcykler.
 
G
E etompau skrev:
När vi bytte batteri så noterade jag bara antalet laddcykler i en anteckningsbok.
Mig veterligen fyller det ingen funktion, mer än att visa just antalet laddcykler.
Eller hur, och om jag skulle vilja reklamera batteriet så gör jag väl det där jag köpte det? Och dom bryr väl sig inte om hur många laddcykler det är? Så funkar ju inget annat man ska reklamera som inte fungerar :)
Men min ÅF sa "att det var viktigt" att återställa.. men han vill väl bara få in sin 1500 kr eller vad det kan kosta att få det gjort =) Han betalar väl för den licensen hos husqvarna antar jag?
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Sitter ni och gissar pris nu bara?

Som jag skrev, jag betalade 1300 för service, detta känns som ett ännu snabbare jobb och jag har då svårt att se att de vill ha än mer betalt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Sitter ni och gissar pris nu bara?

Som jag skrev, jag betalade 1300 för service, detta känns som ett ännu snabbare jobb och jag har då svårt att se att de vill ha än mer betalt.
Vad ingår i den servicen då?
 
Enligt firman:
Rengöring, omtätning, funktionskontroll via Husqvarnas autocheck, uppdatering, byte knivar, testkörning i vår testbana.
 
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Enligt firman:
Rengöring, omtätning, funktionskontroll via Husqvarnas autocheck, uppdatering, byte knivar, testkörning i vår testbana.
Ok, sparar nog dom pengarna
13th Marine 13th Marine skrev:
Enligt firman:
Rengöring, omtätning, funktionskontroll via Husqvarnas autocheck, uppdatering, byte knivar, testkörning i vår testbana.
Ok, det är ju uppdateringen då som man inte kan göra själv då. Resten tar en timme i garaget och kostar ca 60 kr :p
Men kan ju vara skönt också att ge jobbet till någon annan!
 
Jag ville visa på att det inte behöver vara så dyrt.

Det är vad jag fick för 1300kr, och då var jag främst ute efter mjukvaruuppgraderingen.

Så istället för att sitta här och tro att det är dyrt så ta kontakt med ett servicecenter och fråga vad det kostar.

EDIT: Kan tillägga att det tar dem ca 5min att göra uppdateringen, så allt beror på hur omständiga de vill vara.
De kanske tar det på goodwill till och med?
 
Redigerat:
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ville visa på att det inte behöver vara så dyrt.

Det är vad jag fick för 1300kr, och då var jag främst ute efter mjukvaruuppgraderingen.

Så istället för att sitta här och tro att det är dyrt så ta kontakt med ett servicecenter och fråga vad det kostar.

EDIT: Kan tillägga att det tar dem ca 5min att göra uppdateringen, så allt beror på hur omständiga de vill vara.
De kanske tar det på goodwill till och med?
Ja men precis, vad jag förstår så finns det en mängd olika företag som är ÅF och priset misstänker jag varierar väldigt mycket. Och vad jag förstår så kostar det företag någon form av licensavgift? Och då lär dom inte ge bort dom 5 minutrarna gratis, men absolut fråga kan man göra! Tack för input!
 
Jag har fått känslan av att hyrep är trevliga att ha att göra med, prova att snacka med dem.
Förhoppningsvis är de inte så stela med att man måste köpa eller betala för en service, det tar dem i runda slängar 5min för dem att koppla in och göra en uppdatering så kommer man dit utanför rusningstid kan det inte vara ett jättejobb för dem. (Vår hade det blivit fel i uppgraderingen så de fick göra om det)

Gällande att kräva att man måste lämna in för uppgradering håller jag egentligen med om att sådant borde man få fixa själv
 
G MrGlad8 skrev:
Ah ok tack för informationen. Haha är det deras förklaring? Vadå man kan väl sno telefoner också? Inte fan måste jag besöka en tre-butik och betala tusenlappar för att få min telefon uppdaterad? Strunt..

Men bra då vet jag att Gardena är mer seriösa, blir en sån nästa gång då (eller annan där man köper möjligheten att serva och uppdatera själv). Har inte själv betala för denna så den lär väl tuta på ett tag till :)

Tack!
Gardena är budget delen av HQ garden sortiment :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.