Milkshaken
Enkoping: Dom är riktigt duktiga i vanliga fall... -07 var dom och installerade IVT,n och då ingick arbetet i priset, det är en firma med många år i branschen och inget problem...
Allt handlar bara om pengar och försäljning liksom...
I princip alla VP funkar likadant, kan skilja lite mellan billiga komponenter och dyra komponenter....

Att dom svär sig fria ifrån garantin är alltså inte för okunskap eller rädsla utan just för att dom inte har fått sälja hela enheten...
Kyltekniker är nog ett eget släkte, kanske sniffat för mycket kylmedium genom åren... :)
Om man lämnar in en Saab på en Volvoverkstad så står man ju inte utan garanti för det tack vare auktorisationen...
Men Auktorisationen verkar inte fungera på samma sätt inom kyl-branschen.
 
Jo nog kräver dom flesta tillverkare att bilen ska servas på märkesverkstad för att garantin ska gälla?

Men det jag tror dom menar är att dom inte kan ge garanti på ngt dom inte sållt för blir det fel på en pump så kan dom inte reklamera i sin tur om dm inte har avtal.
Ungefär samma sak som om du säljer en begangnad bil så kan inte du ta på dig garantiansvaret för den?
Garanti på pumpen i sig får du från företaget som sålde den till dig.

Milkshaken skrev:
Enkoping: Dom är riktigt duktiga i vanliga fall... -07 var dom och installerade IVT,n och då ingick arbetet i priset, det är en firma med många år i branschen och inget problem...
Allt handlar bara om pengar och försäljning liksom...
I princip alla VP funkar likadant, kan skilja lite mellan billiga komponenter och dyra komponenter....

Att dom svär sig fria ifrån garantin är alltså inte för okunskap eller rädsla utan just för att dom inte har fått sälja hela enheten...
Kyltekniker är nog ett eget släkte, kanske sniffat för mycket kylmedium genom åren... :)
Om man lämnar in en Saab på en Volvoverkstad så står man ju inte utan garanti för det tack vare auktorisationen...
Men Auktorisationen verkar inte fungera på samma sätt inom kyl-branschen.
 
Milkshaken
Jajamen, så är det , pumpen har jag garanti på från säljaren ja, men just installationen har jag ingen garanti på,,, men det verkar ha gått vägen med det så....
 
Det är precis som Milkshake. Utifrån att det varit en del problem med vissa luftvärmepumpar avsedda för i första hand kylning och att användas i "medelhavsklimat, så vill installatörer/service inte hamna i situationen att behöva lägga tid och strul på felsökning av anläggning som inte ger den värme som kanske förväntats, driftproblem, mm, och som de inte heller har några reservdelar till. Kunden får en faktura på x000:- kronor i felsökning utan att man kan laga pumpen och kunden blir f...bannad för att man inte får något för pengarna.
Men som i Milkshakes fall när man vet vad man gör är det en helt annan situation. Jag har själv köpt installationer där jag tar ansvar för lösningen och själv får lösa hanteringen av drift och felsökning, eller betala för den.
 
Garanti är ett frivilligt åtagande i Sverige däremot har du alltid reklamationsrätt i 3 år som inte går att avtala bort. Inträffar ett fel inom de första 6 månaderna så menar lagen att det är ett ursprungsfel och ska åtgärdas på reklamation. Reklamationsrätt gäller även på begagnade produkter man köper av en näringsidkare.
 
Tossegubbe skrev:
Jo nog kräver dom flesta tillverkare att bilen ska servas på märkesverkstad för att garantin ska gälla?
Fel. Idag kan du serva bilen på annan verkstad och garantierna gäller så länge serviceschema följs. Men många märkesverkstäder pratar tyst om det. Idag behöver du inte ens köpa så kallade originalreservdelar på märkesverkstad utan du kan köpa dessa på t.ex Mekonomen eller annan kedja.
 
B
En grej som jag retar mig väldigt mycket på är att tillverkarna inte har nån riktpris utan man är hänvisad till installatörer, och de kan ha precis vilket pris de vill. Rotavdraget är en annan femma eftersom tydligen så lägger de på en rund summa och sen rot på det.
Jag har t.ex. letat mig fördärvad på att skaffa pris på vissa Daikin och Mitsubishi värmepumpar. Både Daikin och Mitsubishi hittar man exempelvis på bygghemma men gissar att det är gamla modeller eftersom beteckningarna är inte samma som de i tillverkarnas hemsida.
Det är med andra ord rena vilda västern nästan.
Nån som har nån annan erfarenhet så berätta gärna.
 
B BM5 skrev:
En grej som jag retar mig väldigt mycket på är att tillverkarna inte har nån riktpris utan man är hänvisad till installatörer, och de kan ha precis vilket pris de vill. Rotavdraget är en annan femma eftersom tydligen så lägger de på en rund summa och sen rot på det.
Jag har t.ex. letat mig fördärvad på att skaffa pris på vissa Daikin och Mitsubishi värmepumpar. Både Daikin och Mitsubishi hittar man exempelvis på bygghemma men gissar att det är gamla modeller eftersom beteckningarna är inte samma som de i tillverkarnas hemsida.
Det är med andra ord rena vilda västern nästan.
Nån som har nån annan erfarenhet så berätta gärna.
På Daikins respektive Mitsubishi Electrics hemsida kan du se återförsäljare i din närhet för att få hembesök samt ett pris inkl installation.
 
B
C Comfort Thomas skrev:
På Daikins respektive Mitsubishi Electrics hemsida kan du se återförsäljare i din närhet för att få hembesök samt ett pris inkl installation.

Det är precis det jag menar. Du är enbart hänvisad till återförsäljare och de kan sätta vilket pris som helst. Visserligen så är det upp till mig och köpa eller inte, men ändå.
De priser jag fått är runt 23/25 tusen och då är med rot inräknat och utan framdragen el.
Det tycker jag är för tok för högt.
 
B BM5 skrev:
Det är precis det jag menar. Du är enbart hänvisad till återförsäljare och de kan sätta vilket pris som helst. Visserligen så är det upp till mig och köpa eller inte, men ändå.
De priser jag fått är runt 23/25 tusen och då är med rot inräknat och utan framdragen el.
Det tycker jag är för tok för högt.
Priserna lär skifta beroende på hur mycket avans respektive firma behöver och vilket inköpspris dom har på maskinerna.
Konkurens spelar också in som i många andra brancher.

Stora ICA maxi kan tex sälja varor billigare tack vare stora inköp jämfört med lilla butiken på landet som köper in få varor till helt andra priser.
 
B BM5 skrev:
Jag har t.ex. letat mig fördärvad på att skaffa pris på vissa Daikin och Mitsubishi värmepumpar.
Här tycker jag det är enkelt och tydligt:
Skärmdump av en offert för installation av värmepump med priser och ROT-avdrag, från Mitsubishi Electric.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.vvsprojektering.se/produkt/msz-fh/
Har själv köpt två värmepumpar av dem.
Jag är säker på att de levererar och installerar även nere hos dig.
Tips: Beställ markstativ för utedelen, så slipper ni mycket resonansbrum inomhus!
 
Hembesök är alltid bäst så man vet vad priset verkligen blir, många tror dom klarar sig på en "standardinstallation" när dom köper på postorder och kan få lite överraskningar när sen montören säger att det kommer bli tillägg för det och det och det.

Har man full koll på modell som är rätt med förutsättningarna som är, placering av inne och utedel samt hur rördragning och el ska lösas så kan man köpa via postorder men är man osäker så rekommenderas hembesök av några olika återförsäljare
 
B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här tycker jag det är enkelt och tydligt:
[bild]
[länk]
Har själv köpt två värmepumpar av dem.
Jag är säker på att de levererar och installerar även nere hos dig.
Tips: Beställ markstativ för utedelen, så slipper ni mycket resonansbrum inomhus!
Tack för tipset, ska kolla med de.
Hade tänkt mig markstativ för den förra som jag haft sen 10 år tillbaka är väggmonterad ( tegel o har gummibussningar ) brummade när det kröp ner i minusgrader.
 
Har precis köpt en luftvärmepump. För standard installation 3990 med rot. Annars 4990. Vill man ta bort en trasig luftluft värmepump tar man betalt för det också annars bjuder de på det.
Fick 5 års totalgaranti eftersom jag beställde från dem och gratis frakt.
Så det gäller ju lite vad man väljer.
 
B
S slurppe99 skrev:
Har precis köpt en luftvärmepump. För standard installation 3990 med rot. Annars 4990. Vill man ta bort en trasig luftluft värmepump tar man betalt för det också annars bjuder de på det.
Fick 5 års totalgaranti eftersom jag beställde från dem och gratis frakt.
Så det gäller ju lite vad man väljer.
Jag ville behålla mitt gamla o ha det nya på ett annat ställe o fick priser mellan 23-25 tusen med standard montering (max 4 m).
Tar man bort t.o.m 5 tusen för rot montering så hamnar själva pumpen på typ 18-20 tusen.
Det är det jag menar att vissa kör racet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.