M.Drömmaren
En fundering, Vill bara bolla lite.. :)

Objektet vi önskar är nu till salu med tanken att styckas av istället för o säljas komplett.

Perfekt! Då kan vi köpa endast de vi vill ha tänkte vi men de va inte lika lätt o få va med o buda.
Här säger banken att de är lite moment 22 pga taxeringskoden och att det inte är avstyckat än.

Helt ärligt har vi inte riktigt alla pengar som krävs eftersom de behövs ytterligare pantbrev + lagfart. Det finns utrymme för ett litet privatlån OM vi inte mot all förmodan hinner spara ihop det och en buffert på 10-12 mån innan överlåtelsen ska ske.

Säljarna kan tänkas hyra ut objektet innan den riktiga överlåtelsen. Det som gäller är budgivning nu, handpenning vid försäljning och resterande vid en överlåtelse nästa höst när avstyckningen förväntas vara klar.

Banken därremot kan endast ge lånelöfte för 3 mån. O de betyder väll i sin tur att man då bara kan buda o hålla tummarna att jobb, ekonomi är densamma men att också en kreditansökan går igenom hösten 2020? Annars blir de kontraktsbrott .Jag förstår inte hur folk gör? :rofl:
 
Redigerat:
M.Drömmaren
Lägesrapport: Vi har räknat på detta hus men som sagt ingen garanti på att man faktiskt får igenom de om ett år när själva överlåtelsen isåfall skulle äga rum, Alltså ska man betala handpenning nu o hyra huset (vilket regleras vid överlåtelsen) med vetskapen om att banken kanske säger nej om ett år och då kan vi ej genomföra köpet och begår kontraktsbrott o förlorar handpenningen i mildaste fall. Ja herregud, Vi ser inget hinder varför de inte skulle godkänna men vi har ju inga garantier. Har någon gjort nån liknande sjärvt beslut?
 
Vad pratar vi för pengar?
 
M.Drömmaren
Bolånet hade blivit på strax över 1 800 000 och det kommer finnas pengar till handpenningen vid ett köp, och även till pantbrev och lagfart vid överlåtelse. Banken säger att vi har en bra kalkyl med inkomster vs utgifter. I dagsläget ett billån o ett studilån inget annat. De ja menar är man ska aldrig säga aldrig, såklart kan nått välsigt olägligt hända under ett helt år. Bli av med jobbet? Skada sig, ah massor men samtidigt de är vårat drömhus efter 2års letande. Vågar man?
 
Fairlane
Det är väl inte så stor skillnad mot om ni bjuder på ett hus nu, med tillträde 3 månader bort? Banken som ger er lånelöfte kan ändå säga nej när det är dags?!
 
I min åsikt bör man ha en plan B där man bör räkna på ett realistiskt worst case scenario. I min åsikt är det en snabb nedgång med 50% av värdet, troligtvis med en återhämtning åren efter där nedgången landar på kanske 30%. Man kan se till att ha möjlighet att låna från släkten eller att man sparar upp en större buffert innan man köper, i detta fall låter det som att en större buffert blir svårt. Det kan också vara så att man tecknar olika försäkringar, tex. inkomstförsäkring eller olycksfallsförsäkring för att skydda sin ekonomi under den tiden. Enligt mig är det är inte värt att oroa sig och sova dåligt om nätterna under 2 års tid för sitt nya boende. I värsta fall kan det krossa en relation.

Hoppas det löser sig för er, lycka till!
 
Vi köpte innan avstyckning och hyrde under tiden. Väldigt bra personal på vår bank (LF) så oro för lånet var ej aktuellt. Mer för att lantmäteriet skulle bråka.
 
M.Drömmaren
Flipbed Flipbed skrev:
I min åsikt bör man ha en plan B där man bör räkna på ett realistiskt worst case scenario. I min åsikt är det en snabb nedgång med 50% av värdet, troligtvis med en återhämtning åren efter där nedgången landar på kanske 30%. Man kan se till att ha möjlighet att låna från släkten eller att man sparar upp en större buffert innan man köper, i detta fall låter det som att en större buffert blir svårt. Det kan också vara så att man tecknar olika försäkringar, tex. inkomstförsäkring eller olycksfallsförsäkring för att skydda sin ekonomi under den tiden. Enligt mig är det är inte värt att oroa sig och sova dåligt om nätterna under 2 års tid för sitt nya boende. I värsta fall kan det krossa en relation.

Hoppas det löser sig för er, lycka till!

Oroa oss i två års tid?
Det handlar om 10-12 mån. Värsta är om banken ej beviljar lånet men ser inte varför de inte skulle gå ihop. Jag tänker ju att de värsta värsta som kan hända är att man skadar sig allvarligt eller dör typ.
 
M.Drömmaren
F faf skrev:
Vi köpte innan avstyckning och hyrde under tiden. Väldigt bra personal på vår bank (LF) så oro för lånet var ej aktuellt. Mer för att lantmäteriet skulle bråka.
Det låter som detta senario, Enligt mäklaren är avstyckningen en enkel sådan bara att den tar sin tid. Känns konstigt att banken inte skulle bevilja att köpa en bostad man bor i o känner till, betalat habdpenning på samt hyrt ett bra tag vilket regleras vid köpet. Plus kontanter till lagfart och pantbrev. Samt att man då har en bra kalkyl i övrigt med låga kostnader, ett billån o csn. Inga övriga krediter. Samma bank.
 
Hur mycket buffert har ni, om ni inte hinner spara ihop tillräckligt tills styckningen är klar ?
 
Spontant känner jag väl att ett lån på 1.800.000kr på två personer är lite och jag förstår egentligen inte hur en bank kan säga nej till det. Med en ränta på 5% (vilket är många år bort) så ger det en månadskostnad på 5250kr (efter skatteavdrag). Det är en billig månadskostnad, ni bör dessutom kunna binda till en ränta som ger en månadskostnad på 1500kr. Sen beror det på hur mkt ni behöver amortera, men jag undrar verkligen hur banken resonerar.
 
M.Drömmaren
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl inte så stor skillnad mot om ni bjuder på ett hus nu, med tillträde 3 månader bort? Banken som ger er lånelöfte kan ändå säga nej när det är dags?!
Jag förstår hur du menar men har haft tät kontakt med banken så har haft bra koll på om ett ev. Obejkt o beviljat lån kommer gå igenom o då har de heller inte varit på tal om någon handpenning innan utan de är oftast snart inpå ändå. Detta är de enda jag varit i kontakt med som ska styckas av o därför tillträde så sent, därmed handpenning redan nu isåfall och skulle de av nån anledning inte få igenom om ett år då måste vi dels flytta, vi bryter kontraktet o huset måste läggas ut på nytt och vi kan få stå för omkostnader o vad händer om huset skulle bli såöt för avsevärt mindre eller liknande.

Annars förstår ja att bli av med jobbet eller skada sig mm kan ju lixom hända imorn så de är ju inget ja kan gå o grubbla på direkt.
 
Hemmakatten
Kan inte vara så lätt att sälja en fastighet innan man ens vet om man får stycka av. Kan inte vara många spekulanter.

Kan gå riktigt fel, LM kanske tycker att det är olämpligt eller vill stycka av större eller mindre del. Kan också ta mycket längre tid, vet folk som fått vänta två år.

Och man vet inte värdeutvecklingen. Och vad händer om ni upptäcker en massa fel på huset under hyrestiden.

Nej, hyr gärna, men skriv inget köpekontrakt förrän avstyckningen är klar.
 
  • Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.