Linnex skrev:
Därför måste väl limmad enkel skiva på båda sidorna av en 45 regel ha större böjmotstånd än en 70 regel utan skivor.
Tycker att de borde bli likvärdiga ungefär. 45mm plus två skivor blir ungefär 70 mm beroende på skivmaterial. Sen handlar det ju om skivans motstånd mot drag och tryck kontra träets motstånd mot drag och tryck. En gipsskiva är böjligare än motsvarande träskiva.

Sen skulle jag inte vilja sätta plattor på annat än minst 45x70, max cc45 och två lager skivmaterial. Men det är jag det.. :)
 
Hampe skrev:
Vad grundar du detta på? Lr hur menar du nu?

Limmar man skiva mot regel så blir väl regel och skivor som en enhet när krafterna fördelas ut. En 70*45 regel är måtten rakt av. En 45 regel mede skivor blir 67-71 mm berode på val av skiva och mer lik en HEB balk där skivorna blir de som tar upp större delen av krafterna.
 
jon_h skrev:
Sen handlar det ju om skivans motstånd mot drag och tryck kontra träets motstånd mot drag och tryck. En gipsskiva är böjligare än motsvarande träskiva.
Mja... med en 70 regel har man enbart 45 bredd som tar upp böjkrafterna. Nu var det 20 år sedan jag satt på skolbänken och räknade bla böjning och krafter men när det gäller en homogenbit så ökar tryck/dragkrafterna från centrum linjärt ut. Dvs att man kan räkna en momentarm hamnar halva stäckan ut. Dvs 17,5 mm från centrum. När man gör en konstruktion typ like en HEB balk flyttar man ut de större delen av krafterna och ökar då momentarmen vilket gör att man ökar böjmotståndet.

Titta på lättviktsbalkar. De har ett liv av masonit (eller liknande) och reglar parallellt i ändarna som tar upp krafterna. Jag skulle inte tro att det är någon som skulle våga använda  2 st 45 reglar som golvregel... men med lite masonit emellan så det blir 220 mm så fungerar det.

Vad jag menar är att man borde få en liknade effekt med 45 reglar och skivmaterial jämfört med en naken 70 regel. Därför borde väl en 45 regelvägg med ett lager limmad skiva ge bättre grundförutsättningar än en 70 reglad vägg utan några skivor inför sista lagret skivor?
 
Det är precis det här som gör att skjuvning tydligen blir ett problem.
Väggen utsätts inte för böjning så som man lätt föreställer sig utan det blir blandat drag och tryckkrafter mellan skivor och bjälklag då krafter flyttas från centrum av vägg och om inte skivorna är 100% fixerade i reglarna uppstår problem med skjuvning
 
Jo, det låter som ett rimlig resonemang. Du har med all säkerhet rätt linnex.
 
Jä... vilken skillnad när man limmar. Klart märkbart med enbart skiva på en sida före och efter limmet torkat. Skall bli intressant och se när jag börjar klä andra sidan.
 
Linnex skrev:
Limmar man skiva mot regel så blir väl regel och skivor som en enhet när krafterna fördelas ut. En 70*45 regel är måtten rakt av. En 45 regel mede skivor blir 67-71 mm berode på val av skiva och mer lik en HEB balk där skivorna blir de som tar upp större delen av krafterna.
Jo, det förstod jag... det jag hakade upp mig på, var att man kan ju inte "plocka" ut en regel och jämföra med en "hel vägg".
Tar du 45mm breda remsor av en skiva och fäster på 45-regeln så borde de bli likvärdigt?
Lr om man vill göra det riktigt krångligt kan man ju börja räkna med tröghetsmoment och elasticitetsmoduler för sammansatta tvärsnitt ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.