Det finns flera punkter där plasten är tunnare för att göra hål för sladden. Men hur gör man lättaste sätt hålet?
 
  • Närbild av en vit plastkomponent med förmarkerade områden för att göra hål för en sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar skära med en vass kniv bara
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Dostång/kulotång/klipptång/ursparingstång osv. Många namn på i princip samma verktyg. Klipper små halvmånar, ungefär som en nibbler för plåt.

Ser ut så här:
https://www.elbutik.se/product.html...MIp43OuIyQ5QIVUaqaCh3wtwfnEAQYASABEgIj0vD_BwE

Men ska man inte öppna massor av dosor och är någorlunda stadig på hand så är en liten nätt kniv, typ en slöjdkniv eller så också användbar. Rund fil funkar också.
 
  • Gilla
JBioskop och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Ser ut så här:
Det var en dyr jävel!

För ett fåtal hål kanske det räcker att värma en dyckert över el ljuslåga och "skära ut" ett hål i plasten.
Om man är någorlunda stadig på handen, och håller spiken med en tång.
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Men... Vad ska du göra med kabeln? Ska du ansluta en kabel internt i den istället för i uttaget? :thinking:
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Klipp med sidavbitare nästan så långt som du behöver, sen gör du resten med en doskniv. Så gjorde jag innan jag skaffade ”kulotång”
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Dostång/kulotång/klipptång/ursparingstång osv. Många namn på i princip samma verktyg. Klipper små halvmånar, ungefär som en nibbler för plåt.

Ser ut så här:
[länk]

Men ska man inte öppna massor av dosor och är någorlunda stadig på hand så är en liten nätt kniv, typ en slöjdkniv eller så också användbar. Rund fil funkar också.
Tackar. Den som du nämner kostar över 400 kr men den här bara 159 kr


https://www.elstore.se/ovrig-belysning/tillbehor/ovrigt-1/klipptang-for-takkoppar

Är det ännu ok?
 
G Gammastralning skrev:
Tackar. Den som du nämner kostar över 400 kr men den här bara 159 kr


[länk]

Är det ännu ok?
beror på hur stort hål den gör. Den ser likadan ut som den gröna tång som de flesta elektriker har, den har dock en annan färg. Färgen är en märkning för hur stort den stansar men det framgår inte på Belids sida. Grön gör 8mm om jag inte minns fel. Troligtvis gör den mindre hål får lampsladd vilket då inte fungerar för dig. Eller det fungerar men du får klippa fler gånger och det kommer inte bli jämnt, ungefär så.
 
tommib
Kolla, den var billig. Ser precis ut som biltemas men halva priset.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/elektrikerverktyg/kulotang-2000032623

Jag har den från biltema och kan varna för att det är väldigt lätt att klämma handen i den då den går ihop helt men förutom det är den bra.

Vill man inte lägga pengar på den så kan man borra med en 8-10 mm borr precis i kanten och sen klippa bort "hörnen". Blir ok men inte lika bra som klipptång.

Orkar inte gå ner och mäta på min tång nu men spontant känns 8 mm rimligt för tuggorna den tar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.