A Anders_Nilsson skrev:
Skickar detta meddelande från min Huawei P20Pro som smiskar de flesta telefoner.
Huawei, med bakdörrar till Kinesiska staten? Den skiten kommer försvinna från marknaden snart...
 
K Krillehus skrev:
Huawei, med bakdörrar till Kinesiska staten? Den skiten kommer försvinna från marknaden snart...
Hellre kinesiska staten som skiter i vad du gör än svenska regeringen som sätter dit dig för brott mot värdegrunden. :D
 
F
K Krillehus skrev:
Huawei, med bakdörrar till Kinesiska staten? Den skiten kommer försvinna från marknaden snart...
Absolut, så är det nog historiskt, pratades om det för 15 år sen. Men oavsett vilken telefon du ringer på (Apple, Samsung, Sony mm) tror du hjälper dig där? 30-40% av dina samtal går troligtvis genom Huawei basstationer ändå.

Och vad har det att göra med att dom verkar ha gjort en solcellsväxelriktare med funktioner som ingen i Europa levererar just nu? Du kan ge dig den på att Huaweis nya växelriktare benchmarkas av Fronius och SolarEdge nu...
 
A Anders_Nilsson skrev:
Snart kommer kinesiska bilar till Europa om inte lågkonjunkturen kommer emellan och då lär det bli kul att se folks miner.
.
Tja, Volvos modell S90 har gjorts i Kina sedan 2016 och 2018 rullade bil 100.000 ut från anläggningen. När jag växte upp var det Japanskit som gällde.
Så det är konstruktion och tillverkningsprocess som avgör kvalité så fokus bör vara på fabrikat och modell för solceller, men även pris för att kunna räkna hem en investering.
 
För er som är intresserade. Mitt system är nu igång sedan en vecka, tuffar på bra trots mörka årstiden.
Slutresultatet kanske inte blev vad som gav mest för pengarna utan det blev nog närmare bäst för pengarna. (i mitt tycke)

Installerad anläggning är på 12,54 kW och med totalkostnad 146.974,58 kr efter solstöd på 20%.
Eller 11720,46 kr per installerad kW.

bifogar översikt på mina kostnader.

Kostnadsspecifikation för installation av solcellsanläggning på 12,54 kW med total kostnad och pris per kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Systemet ska producera ca 13.000 kW per år. Och min förbrukning ligger på 20.000. Någon som vågar räkna på återbetalningstid? Värt att notera är att jag har överkapacitet och kan bygga ut med fler paneler och på så vis sänka kostnad per kW framöver.
 
Lite tumregler ger, 1000kWh/år per installerad kW. Med 12kW får man 12000kWh. Att sälja som microproducent ger 0.6kr i skattereduktion sen spotpris + ug/ec + nätnytta låt säga att det ger 0.4kr. Så 1 kr per kWh vilket ger:

147000/12000 ~= 12.25

Så ca 13år men eftersom man tjänar kanske säg 50öre till på egenkonsumtionen och vi antar 40% egenkonsumtionen så får vi följande:
12000*0.4=4800kWh egenkonsumtion
12000*0.6=7200kWh försäljning
4800*1.5+7200*1=14400 (~14700)
147000/14700 ~=10 år

Så mellan 10-13 år tar det innan du fått tillbaka det du lagt ut (om inte skattereduktionen tas bort).
 
Trevligt med en frände som har anläggning.

Men varför SolarEdge P404 effektoptimerare på 405 W och inte P370 på 370 W?
P404 kostar ca 20 % mer/st än P370.
När du nu valt en SolarEdge på 17 kW som du kan ha tandemeffektoptimerare P730 på, varför då inte välja P730, och du skulle ha klarat dig på 19 st P730, vilket skulle ha bivit ca halva kostnaden enbart för effektoptimerare?
Dessutom skulle du ha haft färre effektoptimerare på taket som kan fallera, vilket de gör förr eller senare.
Varför väldigt dyra LG 330 Wp som har måttet 1,6 x 1 meter. De är ju vanliga 60-cellers monokristallina, och inte mindre än andra på den effekten 330 Wp
330 Wp är inte idag någon särdeles hög märkeffekt som du får av kvalitetsfabrikat tillverkat i Tyskland för ca 2000 kr/st. Du betalar nu 2725 kr/st.

Vi har SolarEdge anläggningen därför har man ju grundligt studerat alla möjligheter.
Detta är ingen kritik mot krillehus utan mer för att andra ska se möjligheterna som finns. Eller har du utsatts för skickliga försäljare?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Men varför SolarEdge P404 effektoptimerare på 405 W och inte P370 på 370 W?
P404 kostar ca 20 % mer/st än P370.
Har betalat 540 kr styck inkl. frakt for P404. Vart kostar P370, 432 kr inkl. frakt?
Sen kan du svara på hur många 330W paneler kan jag ha i samma sträng med P370 så ser du nog svaret....

A Arnodt skrev:
330 Wp är inte idag någon särdeles hög märkeffekt som du får av kvalitetsfabrikat tillverkat i Tyskland för ca 2000 kr/st. Du betalar nu 2725 kr/st.
?
Det var medvetet. Valde LG för kvalite och garantier. Är redan avhandlat i tråden. Man kan köpa en Fiat billigare än en Ferrari också - även om modellerna man jämnför på pappret har samma hästkrafter. Mina paneler är All black, de är också estetiskt snyggare. Det finns andra LG paneler som är billigare men ser sämre ut.
 
Du kan inte ha tandem-effektoptimeraren P700 eftersom om alla seriekopplade i en sträng eftersom du kommer över max. tillåten strängeffekt på 11,25 kW. Och delar du upp på 2 strängar blir det för få, då du måste ha minst 13 st P700 i en SolarEdgesträng. Går inte blir för få.

Du kan ha min. 16 st och max 50 st P370 seriekopplade i en SolarEdgesträng, men du får inte ha högre strängeffekt än 11,25 kW. I ditt fall skulle det gå bra att dela upp på 2 strängar då. Det måste du ha gjort nu också med P404.

Där de säljs kostar
1 st P404 ca 4 % mer än 1 st P370, inte så stor skillnad som jag tidigare sett.
Men P404 är egentligen avsedd för 72-celliga paneler och P370 för 60-celliga.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Du kan inte ha tandem-effektoptimeraren P700 eftersom om alla seriekopplade i en sträng eftersom du kommer över max. tillåten strängeffekt på 11,25 kW. Och delar du upp på 2 strängar blir det för få, då du måste ha minst 13 st P700 i en SolarEdgesträng. Går inte blir för få.

Du kan ha min. 16 st och max 50 st P370 seriekopplade i en SolarEdgesträng, men du får inte ha högre strängeffekt än 11,25 kW. I ditt fall skulle det gå bra att dela upp på 2 strängar då. Det måste du ha gjort nu också med P404.

Där de säljs kostar
1 st P404 ca 4 % mer än 1 st P370, inte så stor skillnad som jag tidigare sett.
Men P404 är egentligen avsedd för 72-celliga paneler och P370 för 60-celliga.
P404 kostade 20 spänn mer så var inget att snacka om.

P404 är för både 60 och 72 celler. P404 ger däremot bättre effekt vid dålig instrålning. Har också krav på lägre antal optimerare i en sträng, 14 mot 16 vilket ger lite extra buffert då jag har 19 i varje sträng just nu.

P730 är för 72-cell däremot. P650 är för 60 cells, men där fallerar det på att jag har för många för att ha i en sträng och för få för att ha i 2 strängar.
 
Kostnadskalkyl för solcellsanläggning med specifikationer och priser i SEK inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ kalkyl med en billigare panel.
 
Visar SolarEdges beräkningsprogram att du får större kWh-skörd med P404 jämfört P370?
Intressant i så fall.
Som du säger så ger P404 utspänning upp mot 80 Volt medan P370 bara upp mot 60 Volt och med P404 borde alltså växelriktaren vakna tidigare på morgonen och gå och lägga sig senare.
 
K Krillehus skrev:
För er som är intresserade. Mitt system är nu igång sedan en vecka, tuffar på bra trots mörka årstiden.
Slutresultatet kanske inte blev vad som gav mest för pengarna utan det blev nog närmare bäst för pengarna. (i mitt tycke)
Installerad anläggning är på 12,54 kW och med totalkostnad 146.974,58 kr efter solstöd på 20%.
Eller 11720,46 kr per installerad kW.

bifogar översikt på mina kostnader.

[bild]

Systemet ska producera ca 13.000 kW per år. Och min förbrukning ligger på 20.000. Någon som vågar räkna på återbetalningstid? Värt att notera är att jag har överkapacitet och kan bygga ut med fler paneler och på så vis sänka kostnad per kW framöver.
Ser inga kostnader för överspänningsskydd.
Har du det, eller vågar man hoppa över det?

Var du tvungen att montera en lastfrånskiljare utomhus? Har hört att vissa elnätsleverantörer kräver det.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser inga kostnader för överspänningsskydd.
Har du det, eller vågar man hoppa över det?
Tänker du för åska? Bor näst högst upp på ett berg med grannens hus rakt bakom och ca 15 meter högre nock.
Tror åskan väljer honom före mig.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Var du tvungen att montera en lastfrånskiljare utomhus? Har hört att vissa elnätsleverantörer kräver det.
Är inte systemet igång ger optimerarna bara 1 volt styck. Så om systemet blir strömlöst på inkommande eller om man slår av brytaren på växelriktaren så får du samma effekt som vid en separat DC brytare.

Växelriktaren är kopplad till en egen AC brytare i mätarskåpet (så man kan koppla bort hela anläggningen där).
Den hade jag redan så inget inköp krävdes.
 
Ni som har SolarEdge har ni märkt att växelriktaren fulrapporterar produktionen?
Har knappt startat min (bara sett 300W som max på kvällen efter jobbet!), men konstaterade direkt att den ljuger.
Den rapporterar DC in W och 98,5% verkningsgrad (konstant!) och sedan AC ut.
Det är givetvis inte sant att t.ex. 200W DC in blir 197W ut på en omriktare på 10000W...Inte ens enligt deras eget datablad har den 98,5% verkningsgrad konstant oavsett last... (98,5% över 2000W, 92% vid 500W, sjunker sedan som en sten vid läger effekter naturligtvis).

Läser av den via Modbus TCP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.