Hej,
Har nu rensat ur och städat det gamla garaget under sovrummet och tänkte måla betonggolvet där. Ser förjävligt ut rent ut sagt med diverse skrapmärken, sprickor och annat.

Det finns en golvbrunn där och en krananslutning. Tänkte så småningom sätta in ett enklare handfat då jag ska ha det som bl.a. hobbyrum så jag kan göra rent saker där.

Nu är det tyvärr rätt dåligt ventilerat där, finns en 15x15 cm stor ventilöppning med självdrag och manuell lucka.

Bekanta skrämde upp mig att använda vilken färg som helst där pga ventilationen och att sovrummet ligger ovanför. Så lär ju vara någon färg som inte sprider starka lukter som lösningsmedel gör.

När jag fixade underredet på bilen luktade det satan i det garage jag lånade i flera dagar. Min kompis var inte glad på mig därefter kan jag lova...

Vet inte hur vattenbaserad färg påverkas av om jag skulle använda handfat och golvbrunn t.ex.
 
Duttarmajster
A och O om det är ett gammalt golv är ju att tvätta det först.. jag målade ett garagegolv som varit omålat i 40 år och jäklar vad mycket skit det var i betongen, först tvättade jag (efter färgfirmas inrådan) ,med yes blandat med vatten, skurborste och sen skrapa för att få bort vattnet, efter 5-6 gåmger var vattnet klart, då tvättade jag med ganska starkt blandad målarsoda, varvid det reste sej som svampar upp ur betongen på vissa ställen, troligen olja.. dessa skar jag bort med kniv (blev som fast gele), tvättade hela golvet flera gånger med sodan men extra mycket på de punkter det kom upp "svampar", tillslut kom det inte upp mer varvid golvet fick torka ordentligt. (använde avfuktare för att jag råkade ha en)

Sen målade jag med biltemas epoxygolvfärg, det är samma färg som hagmans golvfärg som kostar dubbelt så mycket, men köper man på biltema så får man inte välja kulör, men jag ville ändå ha ljusgrå.

Riktigt nöjd med den färgen, lättmålad, jättefint blankt resultat som dessutom håller bra, jag gjorde också nån form av hobbyverkstad i garaget så det har ju inte utsatt för dubbdäck men det är jättefint fortfarande efter 7 år.

Jag hade iofs ganska bra ventilation, men det luktade inte våldsamt mycket, man ska dock alltid vara försiktig med epoxy då det är extremt allergent, se till att inte få det på huden (det går igenom huden in i kroppen) och använd rätt typ av andningsmask.
 
  • Gilla
VeraD
  • Laddar…
AXS
GlennB GlennB skrev:
A och O om det är ett gammalt golv är ju att tvätta det först.. jag målade ett garagegolv som varit omålat i 40 år och jäklar vad mycket skit det var i betongen, först tvättade jag (efter färgfirmas inrådan) ,med yes blandat med vatten, skurborste och sen skrapa för att få bort vattnet, efter 5-6 gåmger var vattnet klart, då tvättade jag med ganska starkt blandad målarsoda, varvid det reste sej som svampar upp ur betongen på vissa ställen, troligen olja.. dessa skar jag bort med kniv (blev som fast gele), tvättade hela golvet flera gånger med sodan men extra mycket på de punkter det kom upp "svampar", tillslut kom det inte upp mer varvid golvet fick torka ordentligt. (använde avfuktare för att jag råkade ha en)

Sen målade jag med biltemas epoxygolvfärg, det är samma färg som hagmans golvfärg som kostar dubbelt så mycket, men köper man på biltema så får man inte välja kulör, men jag ville ändå ha ljusgrå.

Riktigt nöjd med den färgen, lättmålad, jättefint blankt resultat som dessutom håller bra, jag gjorde också nån form av hobbyverkstad i garaget så det har ju inte utsatt för dubbdäck men det är jättefint fortfarande efter 7 år.

Jag hade iofs ganska bra ventilation, men det luktade inte våldsamt mycket, man ska dock alltid vara försiktig med epoxy då det är extremt allergent, se till att inte få det på huden (det går igenom huden in i kroppen) och använd rätt typ av andningsmask.
Smart med soda på, det ska jag komma ihåg!
Kanske gå över med högtryckstvätt kan vara vettigt med.

Biltemas golvfärg luktar inte allt för mycket, helt klart hanterbart även i direkt anslutning till boende. Öppna fönster men tänk på att det inte får bli för kallt.
 
GlennB GlennB skrev:
epoxy då det är extremt allergent
Kan inte nog betonas...
Jag har sett bilder på gubbar som sölat utan skydd!
 
Tror jag ska vänta till våren åtminstone, nu vet man ju varken av eller an med vädret. Nyss var det snö och minus 10, följt av nästan motsatsen och sen har det vänt igen och ligger på nollan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.