Pellesyd skrev:
Har själv SKRUVAT min golvgips ovanpå 2x22 mm golvspån på 60 cc bjälklag och det har då inte rört på sig än.
Pelle, vi snackar om hur man fäster gipsen om den ska ha en förstyvande funktion. Du har dubbla golvspån, ditt golv är hur styvt som helst även utan gipsen. Hade du bara haft en spånskiva på 60 c/c så hade det varit mycket dumt att skruva gipsen.
 
Lugn nu..

Det är säkert jättebra att limma, det jag vill ha sagt är att man inte alltid behöver limma för styrkans skull, det håller faktiskt ändå, med vanlig skruv.

Men i det här fallet med en 2"*2" vägg (läste ordentligt först nu oops sorry) är det ju jätte bra om limmet är så bra som förstyvning som du säger, för det anser jag också vara för klent som stomvirke även utan kakel.

Den där fuktskade undersökningen skulle va kul att ta del av...
Hur kunde dom konstatera att det va skruven som var boven i dramat, och inget annat.
Skruven kan ju knappast komma upp ur gipsen, för då skulle ju varenda skruvad gipsvägg vara knottrig av skruvskallar, å gips är ju dött material så länge den är torr.
 
Nja, alltså, det var inte skruven i sig som var boven, utan det var att man inte hade lyckats få bjälklaget styvt nog. Det vill säga plattorna hade släppt och man hade fått sprickor i tätskikt på grund av rörelser. Då kunde man konstatera att skruvarna hade inte tagit upp skjuvkrafterna som man trott att de skulle, utan hade nött där de satt i gipsskivan. Det var alltså rörelser mellan skruven och skivan när gipsen rörde sig mot spånet när det sviktade. Däremot kryper skruven såklart inte upp som man hör folk säga ibland, det har du ju helt rätt i.

Fuktskadeundersökningen tror jag gjordes av PER (och GVK?), och det var den som låg till grund för en del förändringar i branschreglerna. Den här informationen har jag fått från Jochum Eliasson på BKR, och han har sett en hel del skador i badrum.. Hör med BKR om du vill se mer om undersökningen, de borde kunna hjälpa dig.

Det är en nödlösning att limma gipset mot OSB'n i det här fallet, men om han inte kan byta reglarna så är det i alla fall bättre än att skruva.

Vill du nån gång testa det här själv så kan du ta fyra skivbitar, vilken typ som helst. Kapa till typ 300x1000 och lägg upp dem på c/c 800-900 eller nåt i den stilen (man överdriver lite med avståndet så märks skillnaden mycket tydligare). Ena skruvar du bara i reglarna och de andra limmar du med vad som helst (det är inte typen av lim som avgör, utan bara det att man limmar) typ PL400 eller t.o.m. latexfog. Låt torka och testa sen att belasta dom så får du se. Det är en helt enorm skillnad. Att man sen ska ha ett speciellt lim är för att det ska hålla i 50 år också, och då krävs ett mineraliskt bundet formstabilt lim.
 
KJ skrev:
Det är säkert jättebra att limma, det jag vill ha sagt är att man inte alltid behöver limma för styrkans skull, det håller faktiskt ändå, med vanlig skruv.
Bara så vi inte missförstår varandra i onödan:

Jag håller helt med dig. Jag limmar i aldrig gips på vägg, skruvar alltid. Det är bara golv jag pratar om. Och väggen i det här fallet.
 
Ok tack för en intressant diskussion jon_h

Det är en krånlig bransh man har hamnat i, alla med olika erfarenheter och ide'er på vad som är bra, å inte bra ;)

imorrn fattar vi hammarn igen. sovgott
 
KJ skrev:
Ok tack för en intressant diskussion jon_h

Det är en krånlig bransh man har hamnat i, alla med olika erfarenheter och ide'er på vad som är bra, å inte bra  ;)

imorrn fattar vi hammarn igen. sovgott
Hehe, jepp vi får väl göra det. Ha det!

/Jon
 
Nu sitter iaf OSB:n uppe på cc30 och satan vad stadig den blev. Ska jag limma och skruva och sen ta bort skruvarna innan tätskiktet?

Skaplig ordväxling det blev! :p
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Det handlar inte om att limmet är styvt i sig. Om man lägger en golvgips på en golvspån utan att fästa den får man en viss styvhet. Om man skruvar fast den så förbättras inte styvheten nästan någonting, men visst, skivan sitter fast. Om man däremot limmar fast den så har man skapat en homogen skiva med mycket större böjstyvhet än tidigare. För att man tagit upp skjuvkrafterna mellan skivorna...
Japp, låter rimligt, en sandwich-konstruktion helt enkelt !

Med tanke på de stora ytorna kan limmets vidhäftning inte vara så speciellt kritiskt, långtidsegenskaperna är säkert viktigare, som du säger.

Jon, rekomenderar du att dra ut limmet med fintandad spackel, för att få ett jämnt skikt?
 
Mattias Bjb skrev:
Nu sitter iaf OSB:n uppe på cc30 och satan vad stadig den blev. Ska jag limma och skruva och sen ta bort skruvarna innan tätskiktet?

Skaplig ordväxling det blev!  :p
Du kan dra skruvar lite här och där så att gipsen verkligen trycks mot OSB'n. På vägg behöver du absolut inte ta bort dem, låt dem sitta du.

Och jepp, det blev ju det.. :)
 
Mikael_L skrev:
Japp, låter rimligt, en sandwich-konstruktion helt enkelt !

Med tanke på de stora ytorna kan limmets vidhäftning inte vara så speciellt kritiskt, långtidsegenskaperna är säkert viktigare, som du säger.

Jon, rekomenderar du att dra ut limmet med fintandad spackel, för att få ett jämnt skikt?
Exakt.

Limmet ska kammas ut med en 6 mm tandad spackel (samma som man normalt kammar fix på vägg med), så att limskiktet blir 3 mm tjockt.
 
Hmm. Har följt denna tråd och har då par frågor.

Jag "byggfuskar" tydligen då jag börjat regla innevägg med 45*45. KA har sagt att det är grönt då jag skall skruva dubbelgips, vissa delar plyfa + gips och vill ha väggarna 95 mm (dörrbredd).
Jag kommer inte kakla.

Då är frågan. Blir inte väggarna tillräckligt stadiga? I hantverksskolan (filmen) använder de 45 mm stålreglar!?
Om jag skall limma måste det väl räcka att limma första skivan mot regeln. Då borde väggen t o m bli betydligt stabilare än om man reglat 70 regel med enkelskiva.

Går det att använda vanligt trälim mellan regel/gips?
 
Nja, det är ju betydligt högre krav på väggens böjstyvhet om man har keramik än om man har andra väggbeklädnader. Dina väggar blir säkert tillräckligt stadiga om du reglar på c/c 45 eller hellre 30.

Du kan använda trälim mellan skiva och regel.

Sen får man skilja på svikt och svikt. Det ena är ju väggens svikt i hela sin höjd, det andra är skivmaterialets svikt mellan reglarna. Den första svikten skulle nog bli mindre om man använde 45x70 och enkelskiva, den andra svikten mindre med 45x45 och dubbelskiva. Om regelavståndet är samma i båda fallen alltå.
 
Ang, förste sviktexemplet . Jag förstår orsken till skjuvningsproblemet om man inte limmar skivan. Men mina funderingar är ...

Om man limmar skivan mot regel så blir ju regel och skiva en enhet ur böjningsperspektiv med hur krafter fördelas. Konstruktionen blir ju då att likna en HEB balk.
Därför måste väl limmad enkel skiva på båda sidorna av en 45 regel ha större böjmotstånd än en 70 regel utan skivor.
Det borde väl då även betyda att skruvar man på skivor vid båda förutsättningarna så borde väl limmad första skiva mot 45 regel med dubbla skivor vara böjstyvare än en 70 reglad vägg med enkelskivor.
 
Och en förklaring av skjuvning ifall någon inte är med på den tekniska termen...

Skjuvning är två krafter som möter varandra förskjutna. En sax utsätter ett papper för skjuvningskrafter när man klipper i det.

 
Linnex skrev:
Därför måste väl limmad enkel skiva på båda sidorna av en 45 regel ha större böjmotstånd än en 70 regel utan skivor.
Vad grundar du detta på? Lr hur menar du nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.